Varg skjuten i Värmland

tjonsson; sa:
Har dock för mig att denna lag ändrats på sista tiden. Någon som har koll på det?

Naturvårdsverket har lämnat förslag på nya lagformuleringar till regeringen, där det bl.a. öppnas för att avliva en angripande varg vid första attacken (dock efter skrämselförsök). Men regering har ruvat på det ganska länge nu, utan att det hänt något.

/Per
 
Re: humm

Rayban; sa:
Men det det handlar om är ju dem som går för nära gårdarna och för nära människan, vilket inte borde anses som helt normalt, då vargen enligt alla forskningar borde vara o är skygg.

Den forskningen skulle jag gärna vilja ha en referens till... Länk?

//Anders
 
På grund av att det finns människor som slänger slaktavfall i närheten av hus och till och med matar vargar på tomten så är det inte så konstigt att vissa av dom tappar skyggheten för människan.

D.v.s det är människan som orskar problemen som vanligt
 
Re: Re: humm

graylingman; sa:
Rayban; sa:
Men det det handlar om är ju dem som går för nära gårdarna och för nära människan, vilket inte borde anses som helt normalt, då vargen enligt alla forskningar borde vara o är skygg.

Den forskningen skulle jag gärna vilja ha en referens till... Länk?

//Anders

He He, du skall nog inte vänta dig allt för mycket. Mycket dravel utan några akademiska kunskaper. Jag orkar inte ens kommentera.
 
De här må vara olagligt

men se det med ironi och inte som ett seriöst förslag.

Skjut-gräv-tig skulle väl lösa alla problem. Om man tillämpar den på de som gillar att skjuta varg alltså....
 
Mepps; sa:
Det är ju bara att inse fakta, nåt större vargbestånd kommer det aldrig bli i Sverige.

Denna defaitism förstår jag inte. Samhället moderniseras i en stadig takt vilket innebär att allt färre håller och vallar tamdjur och allt fler odlar ett genuint intresse för natur- och djurliv. Denna trend talar till förmån för oss som vill se en stark och livskraftig vargstam i Sveriges alla skogs- och fjällområden.
 
Re: Re: humm

graylingman; sa:
Rayban; sa:
Men det det handlar om är ju dem som går för nära gårdarna och för nära människan, vilket inte borde anses som helt normalt, då vargen enligt alla forskningar borde vara o är skygg.

Den forskningen skulle jag gärna vilja ha en referens till... Länk?

//Anders
Någon studie över vargens skygghet i anslutning till bebyggelse har jag inte sett. Men Viltskadecenter och Grimsö har utfört en del studier t.ex för att se hur skygg vargen är när människor närmar sig deras lega, och om vargens skygghet för människor kan ökas. Går du in på "publikationer" på Viltskadecenters sida ( http://www.viltskadecenter.com/ )finns en del.

Kolla gärna:

http://www4.nina.no/skandulv/SKANDU...n et al_Hur rädda är vargar för människor.pdf

http://www.viltskadecenter.com/publikationer/SkramselrapportOlan.pdf

http://www.viltskadecenter.com/publikationer/vargfolder.pdf

Raskesven
 
Bortklemade bonnläppar

Så länge boskapsägarna fortsätter att stänga in tamdjuren i stället för att stänga ute rovdjuren kommer de här debatterna att fortsätta att strö ont blod mellan olika "grupperingar",snart får man väl bara ha EN åsikt också.Ibland verkar det som om vissa bara vill ha allt färdigtuggat,att folk kommer och erbjuder dom saker.Hör av er till naturvårdsverket för att ta reda på hur just ni kan få tag på ett rovdjursstängsel,vem vet,det kanske är hur lätt som helst.


peter
 
Lösningen

Vilken avskräckande effekt har avlivning annat för det drabbade djuret? Vore det inte bättre att tex peppra en fårjagande varg med paintball-gevär (gör rejält ont men skadar inte permanent, min egen erfarenhet..)? Då lär den spurta iväg kvickt och avråda valparna från att göra om samma misstag. Drabbade bönder kan få låna färgsprutan gratis av naturvårdsverket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Varg skjuten i Dalsland Jakt 1
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mrhedlund Varg i västerbotten... Jakt 18
_Erik_ Skydda tamdjur mot varg Jakt 36
tompa_m Man skjuten under älgjakt Jakt 0
avslut1008 1:a björnen skjuten Jakt 67

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.