Vargen oersättlig för ekosystemet?

-PaTRiC-; sa:
Raskesven; sa:
Finns väl inga enskilda rapporter som är perfekta i varje stycke. Information samlar man på sig genom att gå igenom många rapporter från flera olika källor. Själv tycker jag Viltskadecenter, Grimsö Forskningsstation, De fem stora och WWF ofta har mycket och bra info. Kan dock vara intressant att se även vad olika länsstyrelser har att säga

Raskesven

jag håller fullständindigt med dig men tycker likväl att det var en ganska kass rapport.. en liten fråga med tanke på urvalet av informationskällor, var tar du den vargkritiska informationen från, man bör väl läsa rapporter från båda sidorna för att skapa sig en objektiv bild av läget eller?
Länka gärna till den forskningsstation som står på "andra sidan" relativt Grimsö forskningsstation så jag kan skaffa mig en objektiv bild av läget.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Länka gärna till den forskningsstation som står på "andra sidan" relativt Grimsö forskningsstation så jag kan skaffa mig en objektiv bild av läget.

Eftersom Grimsös informationskälla väl allt som oftast är jägarna, så borde det ju vara... Grimsö!

RamboRambo; sa:
Elitism i sin fulaste form tycker jag!
crazy; sa:
Det handlar inte om elitism.
Det handlar om bättre vetande.
RamboRambo; sa:
Mmmm, ödmjukt sagt!

Haha! En blivande Utsidan-klassiker!
 
-PaTRiC-; sa:
Aardwolf; sa:
Ok då är jag med dig. D.v.s att alla oskygga djur ska skjutas för att dom inte ska gå nära bebyggelse och odlad mark. Lär ju bli mycket jobb med rådjur och vildsvin. Eller är det bara vargarna det gäller? Att en varg går nära bebyggelse är inte mer konstigt än att en älg gör det.

Om du inte visste det så är det ju precis så man gör med vildsvin.. Det är en erkänt fungerande teknik att spara hondjur som är skygga och undviker odlingsmark..

Aardwolf; sa:
Tyvärr så går det att mata in vilda djur. Finns exempel på björn, räv, älg, varg o.s.v o.s.v som blir inmatade.

Men har dom blivit inmatade så måste dom väck, dom kommer att söka sig till bebyggelse igen.. SEN kan man diskutera hur puckade människorna som matar in dom är..

Aardwolf; sa:
Men om det gäller rovdjur som går på överdrivet mycket tamboskap så kan det vara befogat med skyddsjakt. Men inte för att dom är "oskygga".
1-3 rivningar av tamboskap per revir och år är "acceptabelt" Enligt Viltskadecenter.

Jo ett svinn från båda hållen får man räkna med..

Ang vildsvin. Så är det en nyetablering utanför Borlänge av vildsvin. Är världens liv på lantbrukarna för dom vill ha bort dom och sen så kommer jägarna som vill ha dom kvar. Det viltet som prioteras just nu inom viltvården är vildsvin. Så lite konflikter är det även där.

Hemmavid så har vi stadigt 5 - 6 rådjur som är på tomten på kvällarna. Ingen skygghet där. Och det är bara skoj att få se dom på så nära håll.
Utanför Torsby så finns det en halvtam älg som sover inne på tomterna. Inga problem där.

Men så fort det kommer till rackarna så är det problem. Det är inte mer än ett vilt djur som har anpassat sig till människarns villkor. Visst dom som orsakar problem i områdena som t.ex Bjursås vargen ska skjutas bort. Men att en varg rör sig nära hus och djurhagar innebär ingen fara.

På tal om svinn. Runt 30 % av vargarna försvinner per år. Nov 2005 så fanns det unt 150 vargar i Norge7Sverige nu finns det c:a 120. Vinterns inventeringar får visa det exakta antalet. Men det är lite för stort svinn för mig. Visst en del blir dödade i trafiken och går igenom isarna på våren. Men det finns en illegal jakt med som inget görs åt varken av myndigheter eller Jägarförbundet
 
Aardwolf; sa:
Ang vildsvin. Så är det en nyetablering utanför Borlänge av vildsvin. Är världens liv på lantbrukarna för dom vill ha bort dom och sen så kommer jägarna som vill ha dom kvar. Det viltet som prioteras just nu inom viltvården är vildsvin. Så lite konflikter är det även där.

nyetablering.. känn på ordet.. det betyder att gallringen ännu inte skett, om ett par år och om jakten sköts med kunniga jägare så kommer problemet att minska..

Aardwolf; sa:
Hemmavid så har vi stadigt 5 - 6 rådjur som är på tomten på kvällarna. Ingen skygghet där. Och det är bara skoj att få se dom på så nära håll.
Utanför Torsby så finns det en halvtam älg som sover inne på tomterna. Inga problem där.

Men så fort det kommer till rackarna så är det problem. Det är inte mer än ett vilt djur som har anpassat sig till människarns villkor. Visst dom som orsakar problem i områdena som t.ex Bjursås vargen ska skjutas bort. Men att en varg rör sig nära hus och djurhagar innebär ingen fara.

jag tycker det är så kul att du jämför varg och rådjur.. kanske lejon och gasell är samma med.. så länge vargen är ett stort rovdjur med förmågan att döda på det sätt den gör kommer den aldrig att accepteras i folks trädgårdar.. jag tror inte heller att rådjur utgör något större hot mot tamboskap vilket faktiskt oskygga vargar gör, en del jakthundar för den delen med.. oavsett att vargen är tämligen ofarlig för människor så skall den inte vara runt våra bostäder, men jag ser inget problem när det är ett känt faktum att aktiv gallring löser stora delar av problemet.

Aardwolf; sa:
På tal om svinn. Runt 30 % av vargarna försvinner per år. Nov 2005 så fanns det unt 150 vargar i Norge7Sverige nu finns det c:a 120. Vinterns inventeringar får visa det exakta antalet. Men det är lite för stort svinn för mig. Visst en del blir dödade i trafiken och går igenom isarna på våren. Men det finns en illegal jakt med som inget görs åt varken av myndigheter eller Jägarförbundet

detta är naturligtvis åt helvete!!
 
-PaTRiC- (-PaTRiC -)nyetablering.. känn på ordet.. det betyder att gallringen ännu inte skett, om ett par år och om jakten sköts med kunniga jägare så kommer problemet att minska..



Med kunniga jägare så hoppas jag inte att du menar dom som redan har lyckas att skjuta sönder älgstammen. Det är en ny viltförvaltningspland på G ang vildsvinen. På grund av deras förökning i etablerade områden. Och det är inte på jägarförbundets initiativ.

Aardwolf (Krister Kristensson) skrev:
Hemmavid så har vi stadigt 5 - 6 rådjur som är på tomten på kvällarna. Ingen skygghet där. Och det är bara skoj att få se dom på så nära håll.
Utanför Torsby så finns det en halvtam älg som sover inne på tomterna. Inga problem där.

Men så fort det kommer till rackarna så är det problem. Det är inte mer än ett vilt djur som har anpassat sig till människarns villkor. Visst dom som orsakar problem i områdena som t.ex Bjursås vargen ska skjutas bort. Men att en varg rör sig nära hus och djurhagar innebär ingen fara.


-PaTRiC-; sa:
jag tycker det är så kul att du jämför varg och rådjur.. kanske lejon och gasell är samma med.. så länge vargen är ett stort rovdjur med förmågan att döda på det sätt den gör kommer den aldrig att accepteras i folks trädgårdar.. jag tror inte heller att rådjur utgör något större hot mot tamboskap vilket faktiskt oskygga vargar gör, en del jakthundar för den delen med.. oavsett att vargen är tämligen ofarlig för människor så skall den inte vara runt våra bostäder, men jag ser inget problem när det är ett känt faktum att aktiv gallring löser stora delar av problemet.

Om du inte visste det så finns inga lejon i Norden. Och det går inte att jämföra ett lejon och en varg. Olika livsbetingelser och olika habitat. Ang jakthundar så är det väl bättre att hitta andra sätt att jaga på än genom lösspringande jakthund?

Men tänk nu. Det är höst nu och har varit sommar. Och inte en larmrapport om närgångna vargar i byarna eller bland husen. Men så fort snön kommer så går larmrapporterna. " Varg stryker runt i valfri ort" o.s.v o.s.v.Medans det rör sig lika mycket varg nu nära bebyggelsen som på vintern. I Rumänien har dom inga större problem med så kallade närgångna vargar men i Sverige så är det problem. Undras varför?
 
Aardwolf; sa:
Om du inte visste det så finns inga lejon i Norden. Och det går inte att jämföra ett lejon och en varg. Olika livsbetingelser och olika habitat. Ang jakthundar så är det väl bättre att hitta andra sätt att jaga på än genom lösspringande jakthund?

prexis min poäng.. man kan inte jämföra hur som helst, man kan inte jämför björn/varg med rådjur och uggla..

angående jakthundar, du kommer säkert inte ihåg vad jag skrivit tidigare men jag är en stor förespråkare av andra jaktmetoder med hund än löshund, det finns massor av bra sätt att jaga med hund som används i länder med mer och farligare rovdjur.. tyvärr så vägrar jägarna att ändra på sina jaktmetoder, det handlar om bristande kunskap tror jag. själv så skulle jag aldrig bedriva jakt på det viset i rovdjurstäta områden, men jag gillar inte den typen av jakt i vilket fall som helst.

Aardwolf; sa:
Men tänk nu. Det är höst nu och har varit sommar. Och inte en larmrapport om närgångna vargar i byarna eller bland husen. Men så fort snön kommer så går larmrapporterna. " Varg stryker runt i valfri ort" o.s.v o.s.v.Medans det rör sig lika mycket varg nu nära bebyggelsen som på vintern. I Rumänien har dom inga större problem med så kallade närgångna vargar men i Sverige så är det problem. Undras varför?

bara så att du inte missförstår, jag är klart positiv till en regäl vargstam i Sverige, jag tycker bara att möjligheten till jakt på dom skall finnas vid olika tillfällen, bland annat för aktiv avel. sedan vet jag precis som du hur missinformationen sprids från vargmotståndarna, likaväl som riktad information sprids från andra sidan.

jag har sett tråkiga program från bland annat italien och rumänien där bönderna i frustration gillrar den ena fällan värre än den andra för att avliva varg, det här med att folk i andra länder lever sida vid sida med vargen är inget annat än en myt, dom har samma problem som vi har här och bönderna är lika frustrerade där.. [intressant var att dessa 3 program jag sett om vargar var på animal planet och discovery, man fick i dessa fall följa forskare och deras kontakt med lokalbefolkningen och intregrationen med vargen..]
 
Om du inte visste det så finns inga lejon i Norden. Och det går inte att jämföra ett lejon och en varg. Olika livsbetingelser och olika habitat. Ang jakthundar så är det väl bättre att hitta andra sätt att jaga på än genom lösspringande jakthund?

Men tänk nu. Det är höst nu och har varit sommar. Och inte en larmrapport om närgångna vargar i byarna eller bland husen. Men så fort snön kommer så går larmrapporterna. " Varg stryker runt i valfri ort" o.s.v o.s.v.Medans det rör sig lika mycket varg nu nära bebyggelsen som på vintern. I Rumänien har dom inga större problem med så kallade närgångna vargar men i Sverige så är det problem. Undras varför?

[/QUOTE]
Va? Inga lejon i Norden?
Vargar gillar inte soptippar.
Där har du svaret på Rumänienfallet, det luktar soptipp överallt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.