Varför taktältstrend?

Här i Stockholm är de vanliga på svenska bilar. Taktält är rätt tunga och är sannolikt lite bökiga att ta av och på från biltaket.

Thure
 
Något som jag har funderat kring är det hur man gör när tyget är blött och du har ingenstans att låta det stå uppe och torka. Känns ju onekligen som man kan stänga in fukt och därav mögel på sikt? Men jag kanske inte har läst tillräckligt bra. Med det sagt. Jag säger inte att det är ett problem, jag är bara nyfiken på hur man löser det. Känns ju svårt att ta in en hel låda i vardagsrummet om man bor i t.ex. En lägenhet på 3 våningen.

Sen är det precis som en annan nämnde. När du kommer upp i höjd så ökar vindhastigheten jämfört nere vid marknivå. Detta måste vara väldigt påtagligt vid hårdare vind >15m/sek men jag kan också ha fått det om bakfoten. Vore roligt att höra från någon/några som tältar med just taktält.

Men det ser väldigt läckert ut med ett taktält och jag tror definitivt det har sin plats. Men skulle kunna vara en fluga också som många andra saker ha varit. Man brukar också kalla sånt, nyhetens behag.

Spännande iaf med olika sätt att ta sig ut.
 
En annan tanke är att taktält möjligen är ett sätt för campingindustrin att rebranda husbilsboende till något nytt och coolt: husbil är camping, dansband och pensionärer; taktält däremot är overlanding, ekoturism och safari style. Lite som när man tog fram cola zero för att sälja till killar, eftersom den (ganska likvärdiga) drycken cola light uppfattades som en tjejdryck...

Jag kan hålla med om att bilturism inte riktigt ligger i linje med klimatkrisen. Å andra sidan kan man ju fråga sig om det finns någon "klimatsmart" semester. Cykelsemester, någon?
 
En annan tanke är att taktält möjligen är ett sätt för campingindustrin att rebranda husbilsboende till något nytt och coolt: husbil är camping, dansband och pensionärer; taktält däremot är overlanding, ekoturism och safari style. Lite som när man tog fram cola zero för att sälja till killar, eftersom den (ganska likvärdiga) drycken cola light uppfattades som en tjejdryck...

Jag kan hålla med om att bilturism inte riktigt ligger i linje med klimatkrisen. Å andra sidan kan man ju fråga sig om det finns någon "klimatsmart" semester. Cykelsemester, någon?

Ja precis. Det ser ju onekligen coolt och annorlunda ut. Speciellt som det ofta är med en häftig bil i reklamen. Men rent praktiskt så tycker jag själv att det är bättre att slänga upp ett valfritt tält precis bredvid istället. Billigare och enklare.

Har gjort många långa cykelsemestrar, så jag tar mig rätten att bilsemestra hur mkt jag vill.
 
Mest praktiskt är ändå att bara fälla baksätet, vika upp sin madrass, lyfta ut sovsäcken, hänga för några gardiner och sen sova. Brukar bli ett par såna nätter per år, kanske vid nåt färjeläge eller på nån grusplätt brevid vägen.
 
Mest praktiskt är ändå att bara fälla baksätet, vika upp sin madrass, lyfta ut sovsäcken, hänga för några gardiner och sen sova. Brukar bli ett par såna nätter per år, kanske vid nåt färjeläge eller på nån grusplätt brevid vägen.
Det förutsätter att man inte har bilen full av grejer ;)

Sidospår:
Jag har aldrig sovit i bilen, eftersom jag inbillat mig att ventilationen är undermålig. Vad är din uppfattning om den punkten?
 
Man kan veva ned rutorna lite, och fixa myggnät & vindavvisare & Insynsskydd.
Eller öppen baklucka och baklucketält.
 
För de syniska kanske det enbart är ett sätt för producenter av prylar att prångla ut mer saker att tjäna pengar på.
För andra kanske det faktiskt kan vara ett ytterligare alternativ som faktiskt passar bra för just dem.
Vi måste nog alla acceptera att det finns en stor spridning bland människor vad gäller vad som känns bra och praktiskt och uppfyller dessa enskilda människornas krav och önskemål.
 
Det förutsätter att man inte har bilen full av grejer ;)

Sidospår:
Jag har aldrig sovit i bilen, eftersom jag inbillat mig att ventilationen är undermålig. Vad är din uppfattning om den punkten?
jo grejer har man ju fullt av i bilen. Är det blöta kajakprylar brukar jag lägga dem i kajken på taket istället för att slippa stanken av blöt neopren. Brukar inte va några problem med ventilationen om man bara öppnar fönstret nån cm.
 
Jag har sovit i bilen ibland. Det går ju när jag är själv. Nu har jag en BMW X1 och jag kan inte ligga raklång så det är inte helt optimalt. Med min sambo och bilen full med grejer är det inte att tänka på. Jag blev lite sugen på att skaffa ett taktält faktiskt, det må vara en trend just nu, men verkar ju ha varit populärt i länder som Tyskland länge. Verkar väldigt praktiskt att ha bädden klar, bara att fälla upp på några minuter där man vill. En del modeller är inte mycket högre än en skidbox så det lär inte bli särskilt mycket högre förbrukning. Med den ökande populariteten så finns väl snart en hyfsad begagnatmarknad och de billigaste kostar ju nya inte så mycket mer än ett Hillebergstält. Men samtidigt har jag funderat på en mindre husbil, det kanske är bättre ändå.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.