Varför taktältstrend?

Noterar att många bilar nu i sommar är försedda med taktält.

För friluftsändamål är det som jag ser det en liten nisch.

Vad finns det för fördelar?

Mindre risk för fästingar?

Lämpligt för tältning i anslutning till väg?

Thure
 
Bara en ny trend som ser Coolt ut. Svindyrt och inga fördelar, krångligt, måste monteras på någon lasthållare på taket. Kasst helt enkelt.

Mkt bättre & enklare & billigare att ta med ett tält av valfri storlek i bilen och slänga upp bredvid. Litet fjälltält eller något större. Eller sova i bilen.

Sorry för att jag är ärlig....
 
Senast ändrad:
Riktigt så enkelt som att bara stanna och slå upp sitt tält är det inte. Om man tar de ordningsställda rastplatserna efter vägarna i fjällen så är de så hårda att om man inte har ett självstagande (kupol...) tält så är det omöjligt att få ner pinnarna i backen. Och vid sidan är det oftast så ojämn mark att det inte blir speciellt skoj att sova. Och nere vid kusten är de flesta vägar så kraftigt dikade att det bara går att ta sig över på ordningsställda avfarter där det kanske inte alltid är så skoj att tälta.

Gäller i Norrbotten där jag bor och färdas.

Att sova i bilen på en parkeringsplats vid tex E10:an är ganska tröstlöst eftersom det dundrar förbi långtradare hela natten. Har också testat att sova i bilen en liten bit vid sidan om större vägar i södra delen av landet och där störs man av lysena från bilarna som passerar.

Därmed inte sagt att taktält är något jag funderar på men de som gjort det valet har säkert sina skäl. Att se ner på dem och sen bli förvånad om de ser ner på idioterna som vandrar med ryggsäck, tält och frystorkat är inte så konsekvent.
 
Har aldrig provat själv, men har några bekanta som gillar det. Tänker dock att det finns några fördelar:

- ibland är det inte lätt att hitta tältplats vägnära. Med ett taktält kan man köra in på nån skogsvägsnutt som det finns massor av i landet, parkera och fälla upp tältet.
- jag tänker att det borde gå snabbare att "komma i säng". Tälten ser ut att vara rätt lätta att fälla upp - och vice versa, fälla ihop.
- man kan ha en tjockare madrass och sovsäck ständigt på plats. Smidigare än att blåsa upp (och ffa packa ihop) liggunderlag samt bättre sovkomfort.
- "boupplevelse". Ser att en del taktält har stora fönster. Jag kan tänka mig att det är rätt trevligt att ligga och softa till en fin vy.
- en del tält har en förtältsliknande "absid" eller vad man ska kalla det som ger stå- eller sittutrymme under tak för t ex matlagning.

Taktält ser jag mer som en lightversion av husvagns/husbilscamping.

Jag skulle nog kunna tänka mig att ha ett taktält. När jag gjort egna roadtrips för foto och/eller fiske i exempelvis nordnorge har jag oftast tältat "traditionellt", men det har inte alltid varit lätt att hitta tältplats, inte minst vintertid. Man slipper ju också att skotta plats för tältet.
 
men vad ska man upp på taket och göra, när man lika gärna kan sova inne i bilen? jag har ett baktält, jag ännu inte hunnit testa, men det tror jag mer på.

och brukar inte taken har en maxgräns för vikten också? trodde det var typ 100 kg eller nåt för en vanlig bil, men det kan ju inte stämma isf, för det lär ju bli betydligt tyngre med familjen Svensson på taket.
 
Statiska belastningen med tältet delvis vilande på stegen vid sidan av bilen anges av Thule till 3 ggr den dynamiska. https://www.friluftstopplistan.se/basta-taktaltet/

Taklast ökar bränsleförbrukningen men husvagn/ husbil är förstås i en annan prisklass.

Baktält är det på släpkärra?

Thure

Och givetvis finns det tillbehör som "förtält".

Bilden nederst visat en annan typ med kortare stege.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230830_071901_Chrome.jpg
    Screenshot_20230830_071901_Chrome.jpg
    399.1 KB · Visningar: 218
  • 20230818_094152.jpg
    20230818_094152.jpg
    6.2 MB · Visningar: 143
Senast ändrad:
Sk Camper-van har blivit väldigt populärt och ett skäl om jag fattat rätt är att det är tillåtet att parkera på vanlig parkering och stå så länge som det är tillåtet. Till skillnad från en husbil som är hänvisad till campingplats eller sk ställplats. Det ger mer frihet. Kan det vara samma med taktält? Sätter man ett tält bredvid bilen blir det camping men kanske inte med tält på taket. Någon mer regelkunnig kan säkert fylla i här…
 
Intw mer regelkunnig men expert på att skjuta upp saker ich googla på randomiserade frågor istället.

Verkar vara fullt lagligt att parkera där kan får plats i de flesta fallen.
 
Att taktälta där man inte får parkera husbil är nog strikt regelmässigt tillåtet men det känns som att tänja på begreppen. Ofta vill man väl styra toalett-behov, sophantering mm till ställplatser och camping där det är enklare att sköta det bra. Ibland vill man nog också förhindra husbilar att över många dygn uppta många parkeringsplatser med förtält och liknande vid badplatsparkeringar som är tänkta för daggäster.
På flera badplats-parkeringar i min omgivning där det varit problem med nerskräpning från campare, har man förbjudit parkering 00-06, ibland för alla fordon och ibland samma tid med endast förbjuden parkering för husvagn och husbil.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Googlade baktält och hittade bl a https://www.outdoorxl.se/eurotrail-cruiser-air-suv.html

Lite om regelverk för parkering och övernattning om man bor i bilen eller med taktält https://taktalt.nu/att-valja-stallplats/ observera att tolkningarna här är från en firma som säljer taktält.

En situation som kan tala för taktält skulle kunna vara att man övernattar på parkering vid naturreservat där det finns parkering och bekvämligheter som grillplats och torrtoaletter men utan att campa vilket ofta är förbjudet på sådan platser. Alternativ till att gå iväg en bit med sitt lilla tält och tälta diskret nånstans i närheten i stället.

Thure
 
Senast ändrad:
Tror det är så här, men reglerna är inte glasklara..... På en en vanlig parkering med markerade rutor kan såklart alla parkera, om man får plats i rutan. Det är oxå ok att sova i bilen. Men där får man inte ställa ut campingmöbler, tält eller veckla ut ett taktält.

Ska man göra det måste man hitta något mer avskilt ställe, utan markerade rutor och förbud.

Sen finns ett gäng olika tält som är avsedda att användas tillsammans med en bil. Bara baklucketält tex, mer som ett stort myggnät för bakändan så att man kan sova i bilen med öppen baklucka. Eller olika stora tält som man sätter upp bakom eller bredvid.
Eller bara använda sitt vanliga fjälltält.

Obs, bilcamping verkar oxå lite trendigt nu, dvs bara sova i en vanlig tillräckligt stor bil.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.