Varför tält utan golvmatta?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Även jag slår ett slag för Helsport Nordmarka kåtan. Jag använder den när inte vikten är av större betydelse, och när hela familjen ska med på 4 Pers. Helt outstanding att kunna ha ståhöjd och regniga dagar går det inte jämföra med tält. I en kåta kan man vara o trivas en längre stund till skillnad mot tält som mer innebär förvaring. Jag köpte till ett löst golv till kåtan som jag gillar, på kvällarna räcker vi halva golvet o har det som "ren" yta och andra halvan kan man ha kängorna på sig osv. På natten täcker vi hela och på så sätt skyddar sovsäckar osv mot skit o fukt från marken.

Nu har jag pratat med Helsport och fått förklarat för mej.

Nordmarka är som sagts tidigare XXL´s modell och det är ett billigare tält med en lite tyngre mittstång och tältet saknar möjlighet att montera innertält och det har ej heller ripstop väv.

Pasvik är en lite dyrare modell som har samma tyg som i Varanger (ripstop) och dom har även samma mittstång men detta tält saknar möjlighet att montera innertält.

Båda dessa fixar att köra vedugn eller annan värme i sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips