Varför stämmer inte kartan i Legend?

Jag har nu köpt mig en etrex Legend men är inte nöjd med den karta som ligger i gps:en.
När jag färdas på vägar så ligger jag enligt GPS:en ca 5km fel, i förhållande till kartan i GPS:en.
Men när jag laddar över trackern till fugawi så ritar den, där den ska.
Kan man kalibrera kartan i GPS:en ?
Eller är inte kartan i GPS:en mer noggrann än så?

Baskartan

Den inbyggda kartan är inte alltför noggrann, men 5 km låter mycket fel, tycker jag. 500 meter däremot är inte att förvåna sig över.
Själv kör jag mot MetroGuide Europe. Då skiljer det vanligtvis bara några meter.

Anders

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag har sett samma tendens som du i bas-kartan vid en del tillfällen. Det verkar som om baskartan baseras på information som till dels är av mycket gammalt och utgånget datum. Exempelvis kan man i man baskarta åka riksväg 70 förbi Avesta och vara mycket långt ifrån den väg som enligt verkligheten är Rv 70. Det handlar helt enkelt om gammalt dåligt grunddata i basemap som av någon anledning inte blivit uppdaterat när det borde ha blivit uppdaterat.

Själv laddar jag ändå alltid MG Europe för den trakt jag ska till eftersom jag ändå tycker nyttan med basemap är liten på stora välskyltade huvudvägar. På småvägarna där man verkligen behöver GPS:en så är basemap ändå otillräckligt oavsett exakthet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips