Varför så svårt att cykla sakta?

Calexico

Avslutat
Som rubriken lyder så upplever jag att det är svårt att hålla ett behagligt tempo när jag cyklar. Det blir mer som ett träningspass än som en semestertur som det var tänkt. Nån mer som har problem med det?

När jag paddlar eller vandrar så ger jag ju inte järnet och kommer sällan fram till lägerplatsen ens andfådd. Det tycks va nåt speciellt med just trampandet som triggar igång mig att vilja ösa på :)...Ont i knät fick jag också. Kan det va fel kadens man har då eller trycker jag på för mycket med benen och i fel växel?

Tänker att hela hetscyklandet har med usel trampteknik att göra. Vid kajakpaddling använder man ju hela kroppen och blir inte lika trött i enskilda kroppsdelar om man gör rätt, men cyklar man så är det väl inget annat än benen som jobbar?
 
Som rubriken lyder så upplever jag att det är svårt att hålla ett behagligt tempo när jag cyklar. Det blir mer som ett träningspass än som en semestertur som det var tänkt. Nån mer som har problem med det?

När jag paddlar eller vandrar så ger jag ju inte järnet och kommer sällan fram till lägerplatsen ens andfådd. Det tycks va nåt speciellt med just trampandet som triggar igång mig att vilja ösa på :)...Ont i knät fick jag också. Kan det va fel kadens man har då eller trycker jag på för mycket med benen och i fel växel?

Tänker att hela hetscyklandet har med usel trampteknik att göra. Vid kajakpaddling använder man ju hela kroppen och blir inte lika trött i enskilda kroppsdelar om man gör rätt, men cyklar man så är det väl inget annat än benen som jobbar?

Lider utav samma problem. Men för mig gäller det även när jag är ute och går eller dylikt. Det som brukar rekommenderas vid cykling är hög kadens för att undvika att man tar i för mycket. Det är ofta när man trycker till ordentligt som det sliter på kroppen och cykeln.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslutad210712

Gäst
Som rubriken lyder så upplever jag att det är svårt att hålla ett behagligt tempo när jag cyklar. Det blir mer som ett träningspass än som en semestertur som det var tänkt. Nån mer som har problem med det?

Eftersom jag sällan cyklar med dig så kan jag inte direkt säga att jag har något problem med ditt tempo *L*

*avdelningen missförstod jag dig nu igen appropå en annan tråd*
 
Tror du kan få bättre svar i forumet happyride.
Kadensen ska ligga på ca 90, om jag inte minns fel.
Testa o gör som vid vandring: titta på omgivningen o njut. Brukar hjälpa vid cykling. Hade samma problem när jag började cykla själv - ville ut o ha kul på hojen, men blev andfådd o fick mjölksyra. Började titta mig omkring, tog d lugnare i uppförsbackarna o njöt av nerförsåken. Blev bättre o kan va ute o hoja i två timmar istället för 30 min som i början.
 

avslutad210712

Gäst
Tror du kan få bättre svar i forumet happyride.
Kadensen ska ligga på ca 90, om jag inte minns fel.
Testa o gör som vid vandring: titta på omgivningen o njut. Brukar hjälpa vid cykling. Hade samma problem när jag började cykla själv - ville ut o ha kul på hojen, men blev andfådd o fick mjölksyra. Började titta mig omkring, tog d lugnare i uppförsbackarna o njöt av nerförsåken. Blev bättre o kan va ute o hoja i två timmar istället för 30 min som i början.

Nästan alla cyklar på för hög utväxling/låg frekvens även jag.

Kadens vad är det eller på nollåtta-dialket va e de
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Calexico

Avslutat
Får väl börja räkna antalet varv jag gör på 1 min. Absolut ingen aning. En annan del av sanning tror jag har att göra md att jag blir stressad om det e mycket trafik och dåligt med plats att cykla på. Blir lätt att man öser på då. Väljer ofta grusväg om finnes för att slippa bilar. Precis kört en övernattningstur med hojen (bikepacking)på 14 mil med xc-däck och max 10 kg packning. Hastigheten låg mellan 15-50 km/h och snittet drygt 20. Inte speciellt snabbt men ändå för hög kraftåtgång än vad som är skönt och fridfullt. Jag vill inte träna, men cykeljäveln uppmuntrar till det. Alla cyklar som jag ägt i livet uppmuntrar till fart. Allt från militärhojar med ballongdäck till grushybrider.
 
Jag kan cykla sakta, men inte utan att sänka kadensen. Rejält. Har försökt cykla med högre kadens, på lägre växel, med mindre kraft i benen. Men det går inte.
 
Jag har lättare att slappna av med en ljudbok i öronen (rekommenderas kanske inte i stadstrafik) då kopplar jag lättare av. Annars är det lätt hänt att man tar i bara för att ha något att göra.

Håller med om att man lätt ökar farten i mycket trafik, man spurtar för att hinna med grönt, komma förbi andra cyklister innan rödljus etc.

/G
 
Jag kan cykla sakta, men inte utan att sänka kadensen. Rejält. Har försökt cykla med högre kadens, på lägre växel, med mindre kraft i benen. Men det går inte.

Nu har jag inte cyklar så mycket de senaste åren, man jag tycker det funkar bra med hög kadens om man försöker köra så mycket "rundtramp" som möjligt.

Problemet tror jag är att om man inte trampar "rundtramp" så är det ju att trycka tramporna neråt som man upplever som själva arbete. Men på låg utväxling är det ju inget motstånd nedåt och då känns det lite som man "trampar i luften", och det är det som känns konstigt.
 

avslutat 73229

Avslutat
Skaffa en pulsmätare, eller ännu hellre en effektmätare och håll dig i t ex pulszon 2. Kadensen har ju inte så mycket med själva ansträngningen att göra. När jag kör lugna distanspass är det nästan en förutsättning, för det är som sagt ganska lätt att de lugna passen blir för hårda (och de hårda för lätta) om man inte kan mäta. Att mäta kraften ("wattmätare") är mer objektivt, men de kostar någon tusenlapp även om t ex varianter som sitter i en vevarm (stages) blivit billigare de senaste åren.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.