varför klagar man så¨mycket på just dessa?

Hej

Utemagasinet har jag oxå tröttnat på. Tycker att deras artiklar är ointressanta och rescenioner obefintliga. Nej deras problem är att dom riktar sig till för stor målgrupp. Det finns allt från tekniknördar till lättviktsvandrare till hemma snickare. Så göra en tidning för alla som gillar natur och ute miljö är nog svårt.

Naturbolagets priser. Nåja, så dyra är dom inte och det faktum att dom har bra lokaler och bra service motiverar priset. Problemet som jag ser det är alla som utnyttjar detta går dit o provar och sedan beställer på nätet. Det tycker jag är gnidet. Vill man inte betala för service så skall man fan inte utnytja den heller.

Hilleberg har jag en dröm om att äga ett sådant tält.

/johan
 
Lite återkoppling till ursprungsfrågan

Tror som många andra att Naturkompaniet, Hilleberg och utemagasinet får skit då de är stora och riktar sig till en bred målgrupp och därmed inte har nördiga säljare/detaljer/modeller/artiklar. nördigheten är inget självändamål... men om man har ett stort intresse så har man liksom redan passerat säljsnacket och kommit en bit längre (förhoppningsvis)

Jag är inget fan av Naturkompaniet (har kanske framkommit i tidigare trådar) men deras reor är bra... och när jag efter mycket om och men fick tag på ett par underbara NN 75 pjäxor på en av deras reor så kan man inte annat än tycka att det är bra att de fins. Att jag inte handlar där om de inte har rea, det är en annan sak.

Hilleberg, har bara sovit i ett, aldrig ägt... för dyrt för att jag ens skall börja bli intresserad (har nog framkommit förr det med:))

Utemagasinet. Fick en pren i julklapp... har ett par andra magasin som jag måste läsa så fort de kommer... utemagasinet är inte ett av dessa. Mycket gammal skåpmat blandat med nytt/annat tänkande så att man ibland tror att tidningen skrivs av ambivalenses vänner. Duger som tidsfördriv, men inte mer.

Vad är då bra och vad är alternativen... Nätshoppar, fora som utsidan och små tillverkare i USA har blivit min melodi... knåpa hemma är ett alternativ som jag fått aldeles för lite tid till... men nu ska det bannemig bli ett hemsytt "tält"

BZ
 
Hrm, om den saken vet vi inget eller?

Hur som helst, precis som ingen vet vad jag eller andra Utsidan-blåbär har för erfarenhet sa vet vi inte heller vad dessa "nördar" har för erfarenhet.

Men en sak vet jag å det bestämdaste och det är att en del har väldigt mycket åsikter oavsett om de vet vad de pratar om eller inte. :cool:

(OBS! Ingen här nämnd eller åsyftad!)

Kan kan ju tillämpa ett koherenskriterium för sanning och därmed anse att om någon uttryckt sig någorlunda konsekvent och sagt bevisligen kloka saker i flera år så kan man lita mer på den personen än någon som t ex i sina första inlägg sablar ner Hilleberg. Men som sagt, om femhundra inlägg kanske jag tycker att du är jättesmart.
 
Med all respekt för den som gillar Hilleberg och annat och är privatpersoner här, men man undrar ju hur mycket av det som skrivs på såna här ställen skrivs av företagen själva... Trovärdigheten känns inte helt vattentät om man säger så.

Hur många identiteter kan man ha? Man kan ju starta en diskussion och föra diskussionen helt själv eller i vart fall en stor del av den.

Visst, det bryter mot reglerna men hur kollar man det?
Jag har en. Hur många har du?
 
Herregud... här hann man inte ens poppa popcorn...

Johannes: Detta är ett nischat forum = nördforum. En del har 1000 inlägg en del 17. De med 1000 inlägg lägger ner enormt med tid på att hjälpa 17-inläggaren kring funderingar och med svar på frågor. Det finns en anledning till att de gör det - de kan sin sak och är erfarna.

Sen ska vi nog inte underskatta folks kapacitet till kritisk granskning idag. Visst finns det många som är naiva och sväljer första bästa råd. Men de ällra flesta är idag så vana vid Internet och sociala medier att man vet att det förekommer både troll, marionetter och urflippade idioter. Man behöver bara ha lite vanlig, allmän internetkunskap för att kunna sniffa sig till skumma typer även om man är ny på en sajt.
 
Jag är inget företag utan bara en vanlig tjomme och jag kritiserar och jag har inte många inlägg och har en nyskapad identitet. Enligt den iden så är jag fejk.

De flesta som blir medlemmar på ett forum för det för att de vill fråga något. De blir medlemmar för att medlemskapet kommer att ge dem något (ett svar på frågan, goda råd etc).

Folk som blir medlemmar för att klaga på något eller för att höja något till skyarna är det väldigt lätt att bli misstänksam mot. För vad förväntar de sig att få ut personligen av sitt medlemskap?


Sen är det klart att vi alla har varit nya, och även nykomlingar kan vara seriösa. Men det hela handlar ju om att man blir misstänksam mot folk som beter sig på ett suspekt sätt. De behöver inte vara skyldiga, men man är lite försiktig med att lita på dem.

Ett förtroende tar tid att bygga upp, det är inget man kan skaffa sig genom att spela martyr.
 
det där med många inlägg är både visande och missvisande, har man varit med länge så blir det gärna många inlägg.. själv har jag gjort ungefär 2 inlägg om dagen sedan jag gick med..
 
Sen är det klart att vi alla har varit nya, och även nykomlingar kan vara seriösa. Men det hela handlar ju om att man blir misstänksam mot folk som beter sig på ett suspekt sätt. De behöver inte vara skyldiga, men man är lite försiktig med att lita på dem.

Ett förtroende tar tid att bygga upp, det är inget man kan skaffa sig genom att spela martyr.
Ett mycket komplicerat ämne.

På vissa fora råder en mycket knepig jargong som nybörjaren kan ha svårt att få grepp om (jag pratar inte nödvändigtvis om Utsidan ;)). De gamla medlemmarna håller varandra om ryggen oavsett hur fel eller rätt de har och nybörjaren kan ha mycket svårt att få gehör för sina argument eller sättet att diskutera på. Att som nybörjare bli tvungen att försvara sig mot de gamla medlemmarnas påhopp kan resultera i uteslutning trots att man inte anstiftat konflikten.

Så, på sätt och vis så håller jag med Johannes. Man skall inte behöva tassa på tåna bara för att man är ny på ett forum och har en annan diskussionsstil. Självklart betyder det inte att man kan överträda vilka gränser som helst. Men man skall heller inte tvingas till 1000 inlägg för att bli en "fullgod" medlem som har rättat in sig i linjerna och som man kan "lita på". Jag anser att det är snarare kvalitén på inläggen än kvantiteten som borde avgöra den detaljen och inte till vilken grad man kliar varandra på ryggen :). (Återigen: Gäller inte nödvändigtvis det här forumet, utan fora i allmänhet).

~Paul~
 
det där med många inlägg är både visande och missvisande, har man varit med länge så blir det gärna många inlägg.. själv har jag gjort ungefär 2 inlägg om dagen sedan jag gick med..
Haha, ett tag trodde jag i min enfald att jag kunde komma i kapp dig. Det verkar dock vara en grannlaga uppgift :).

~Paul~

PS Får väl starta en ny knivtråd för att ha en chans att närma mig ;)
 
Funkis

BTW, jag har två Hillebergtält är nöjd med dem och struntar i hur många utmärkelser de fått eller inte fått. Det viktiga är ju att jag har tält jag är nöjd med till ett pris som var rätt för mig. .
Exakt så är det ju och vi är alla individualister. Jag tex. har ju inget flådigt tält eller andra grejer då jag kör med försvarets grejer som den i en del läger hatade "puppan", sovsäckssystem 2000 (som vissa tycker är för tung), ett patrulltält för dåligt väder, gamla enmansköket "snuskburken" som klonades med ett Optimus 111 bensin-fotogenkök och en 70-liter patrullsäck mm. mm.

Varken modernt, superlättvikts eller "hippt" men det är slitstarka grejer, funkis och går att lappa i fält om det skulle bli av nöden tvunget. Denna utrustning passar både plånboken och humöret då jag inte behöver få ett psykbryt över att grejer som kostat X antal hundralappar råkar få en reva, stukning eller repa. Jag gillar att använda grejerna och det syns på dom också.
 
Så, på sätt och vis så håller jag med Johannes. Man skall inte behöva tassa på tåna bara för att man är ny på ett forum och har en annan diskussionsstil.

Det gäller ju inte bara på forum. En nyanställd på ett företag som börjar första dagen med att tala om hur dåligt alla andra jobbar brukar inte bli så populär.

Man kan ju se det så här: Även om du har rätten att bete dig hur du vill så har jag då också rätten att döma dig hur jag vill.
 
Haha, ett tag trodde jag i min enfald att jag kunde komma i kapp dig. Det verkar dock vara en grannlaga uppgift :).

~Paul~

PS Får väl starta en ny knivtråd för att ha en chans att närma mig ;)

du, jag var i topp under lång tid.. jag är själv akterseglad sedan länge nu.. utan möjlighet att komma ikapp..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Jojosurf Therm-a-Rest NeoAir Xtherm - Varför så olika? Allmänt om friluftsliv 7
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
Moxer NRKs "Ut i naturen" mycket bättre än SVT Allmänt om friluftsliv 7
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Webb med mycket produktbilder Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.