Varför klagar folk jämt på jägare???

Du verkar inte veta vad trolla betyder på nätet. Begreppet kommer från engelskans "trolling" och inte från svenska ordet trollkarl. Trolling betyder ungefär att fiska, men man fiskar efter reaktioner på nätet. Ungefär så som du erkänner att du gjorde genom att posta den där bilden med "jaktsnöret". Jag dömer inte för det utan förösker bara lägga fram det för vad det är.

Att sprida deinformation och ljuga om saker är inte att trolla - då är man en lögnare eller bara okunnig.
Tack för klargörandet. Det är ok att vara okunnig. Jag tror inte så många här är rena lögnare, utan mer vinklar saker på sitt sätt, självklart i syfte att få en reaktion.

De som är energitagare fortsätter såklart med det...de när sig på det...det där med avsaknad av självinsikt.

Nog om det.

Jag hoppas att vi spelat ut korten nu om snöret. Finns det mer att säga?

Vi kanske kan klippa det?

Jag känner mig rätt färdig när vi nu är trålkarlar allihopa.

Ska du ha sista ordet? Vassego.

HasseQ

Temp. avstängd
#408 är typiskt exempel på att vilja ha uppmärksamhet och berätta om sin egen förträfflighet och trolla lite. Starta en egen tråd istället, eller håll dig till ämnet.

#408 är typiskt exempel på att vilja ha uppmärksamhet och berätta om sin egen förträfflighet och trolla lite. Starta en egen tråd istället, eller håll dig till ämnet.
Jag vet var jag har dig i alla fall...och nu vet du hur jag ser på saken.

"Klipp av snöret"....nä du lilla gubbe...haha, jag förstör inte när jag är ute. Jag är inte som du.

Det får avsluta mitt bidrag för denna gång.

Senast ändrad:
På tal om inkompetens.

Vad är jaktlicens ?

Jag har jagat ett bra tag men fortfarande inte fått någon bra förklaring vad det är för något, inte mina jagande vänner vet vad detta är.

Vänligen länka till berörd myndighet som ställer ut ovan nämnda.
För de som inte är aktiva jägare kanske man inte kan den exakta terminologin. Jag är inte heller aktiv jägare men jag gissar att det som avses är att en person avlagt godkänd jägarexamen, ev med tillägget högvilt och sedan beviljats vapenlicens för jaktvapen. Med markägarens tillstånd och vid rätt tid på året och enligt övriga lagar har därmed jägaren rätt att jaga vissa djur, av rätt kön, storlek, rätt antal mm.

Personer som av olika skäl bedöms olämpliga kan väl få vpaen licensen indragen och tvingas avyttra sina vapen (alterativt fråntas dem).

Om man betalar för att få bedriva jakt på annans mark, vad heter det man köper då? Det som motsvarar fiskekort? Heter det jaktkort?

Istället för att raljera över okunskap, bidra men att utbilda oss mindre kunniga, är det inte ett av de större syftena med forumet?

/Patrik

Om repet satts upp i all välmening för att upplysa om att jakt faktiskt pågår så hade jag också vänt och tagit annan väg.

Det blir svårare om repet hänger uppe "alltid" och man misstänker att syftet är generellt håll folk borta. Mne jag hade nog valt att vända ändå.

Sen ska ju jägare bara skjuta när man har säkert kulfång bakom sej, t ex uppifrån jakttorn där marken bakom sentt nedanför blir kulfång eller man säkert vet att det är fritt hela projektilens väg (t ex hagel mot fågel).

Det finns ju två delvis motsägelsefulla lagar/regler som ledet till detta dilemma: Allemansrätten som ger rätt att färdas i annans skog och mark och de jaktlag som säger att man inte får störa jakt. Jag kan inte exakta ordalydelser och paragrafer men allemansrätten har ju tolkats utförligt av naturvårdsverket i en cirka 100sidor lång skrift som länkats i flera andra trådar, kanske även tidigare i denna tråd. De som jag känner till dömt för störande av jakt är aktivister som tydligt visat att deras syfte är att störa jakten och "rädda djuren".
Jag undrar om någon mer "oavsiktlig" vandrare eller cyklist dömts för störande av jakt?
Finns några prejudikat?

Och motsvarande, har någon dömts för att skylta "jakt pågår" utan att det faktiskt jagas - falsk förespegling?

/Patrik

Om man betalar för att få bedriva jakt på annans mark, vad heter det man köper då? Det som motsvarar fiskekort? Heter det jaktkort?

Istället för att raljera över okunskap, bidra men att utbilda oss mindre kunniga, är det inte ett av de större syftena med forumet?

/Patrik
Några olika sätt att få tillgång till jakt:

Man kan betala ett jaktarrende för att bedriva jakt på annans mark, vanligtvis för ett jaktår (1/7-30/6) och fortlöpande.

Man kan betala ett jaktkort (ungefär motsvarande fiskekort) för att få jaga ett dygn, vecka, månad eller år (endast på vissa marker).

Man kan köpa sig en "godsjakt" för dyra pengar, oftast över en dag eller helg.

Man kan köpa sig en egen mark och jaga på den.

Övriga krav:

Man måste betala så kallat Statligt jaktkort (viltvårdsavgift) för att få jaga i Sverige (gäller även drevkarl med köttlott även om han inte själv skjuter viltet)

Man måste sedan 1985 erlägga utbildningen Jägarexamen för att sedan kunna söka tillstånd för att inneha jaktvapen. (Vapenlicens), dom som skaffat sina vapenlicenser före 1985 får behålla sina jaktvapen utan erlagd jägarexamen under vissa förbehåll.

Vad gäller inkompetens:

MrP försökte med sitt inlägg påvisa att inkompetens inom jägarkåren utsätter allmänheten för fara men påvisar främst i och med sitt inlägg om "Jaktlicens" viss inkompetens i ämnet och det var det jag försökte belysa.

Senast ändrad:
Några olika sätt att få tillgång till jakt:

Man kan betala ett jaktarrende för att bedriva jakt på annans mark, vanligtvis för ett år och fortlöpande.

Man kan betala ett jaktkort (ungefär motsvarande fiskekort fiskekort) på vissa marker för att få jaga ett dygn, vecka, månad eller år på vissa marker.

Man kan köpa sig en "godsjakt" för dyra pengar, oftast över en dag eller helg.

Man kan köpa sig en mark och jaga på den.

Övriga krav:

Man måste betala så kallat Statligt jaktkort (viltvårdsavgift) för att få jaga i Sverige.

Man måste sedan 1985 erlägga utbildningen Jägarexamen för att sedan kunna söka tillstånd för att inneha jaktvapen. (Vapenlicens), dom som skaffat sina jaktvapen före 1985 får behålla sina gamla vapenlicenser utan erlagd jägarexamen med vissa förbehåll.

Vad gäller inkompetens:

MrP försökte med sitt inlägg påvisa att inkompetens inom jägarkåren utsätter allmänheten för fara men påvisar främst i och med sitt inlägg om "Jaktlicens" sin egen inkompetens i ämnet och det var det jag försökte belysa.
Tackar, detta var dagens lärdomar för mej som icke-jägare idag.
Statligt jaktkort kände jag inte alls till tidigare.

/Patrik

Tackar, detta var dagens lärdomar för mej som icke-jägare idag.
Statligt jaktkort kände jag inte alls till tidigare.

/Patrik

Jag tror många blandar ihop Statligt jaktkort, jägarexamen och Vapenlicens i en salig röra.

Vapenlicens ansöker man om och får beviljat av Polismyndigheten om man avlagt godkänd jägarexamen och om man anses lämplig att inneha vapen.
Ordet Licens kommer från latin och betyder ungefär "tillåtelse"

Man måste ha en specifik licens för varje individuellt vapen, byter du ett vapen måste ny licens ansökas även om det är till samma modell och samma kaliber.

Statligt jaktkort är kort och gott en viltvårdsavgift, den ansöker man inte om och får beviljad utan den är det bara ett krav på att den ska vara betald innan man börjar jaga.

Jägarexamen är kort och gott en utbildning alla kan gå utan någon beviljning men som krävs innan Polisen beviljar några utfärdanden av vapenlicenser.

Jaktlicens vet jag fortfarande inte vad det är. ;)

Senast ändrad:
På tal om inkompetens.

Vad är jaktlicens ?

Jag har jagat ett bra tag men fortfarande inte fått någon bra förklaring vad det är för något, inte mina jagande vänner vet vad detta är.

Vänligen länka till berörd myndighet som ställer ut ovan nämnda.
Om det inte ens behövs någon jaktlicens så är det ännu värre, för då kan ju vilken klåpare som helst ge sej ut i skogen med ett skarpladdat jaktvapen och skjuta.

Gäller typ såna som jag gjorde lumpen med, som inte fattade eller lärde sej en så självklar sak som patron ur och blindavfyring.
Det var 2-3st som gång på gång med AK4:an sköt av ett skarpt skott vid blindavfyring trots att vår löjtnant tydligt sa att vi ska känna med fingret i loppet.

En fet smäll efter 3:e gången ifrån löjtnanten rakt över den enes skalle så att hjälmen flög iväg, hjälpte inte...Det blev fler avlossade skarpa skott vid blindavfyringarna veckan senare.

En av dom hade glömt att säkra sin AK4 vid en övning så när han snubblade så brann ett skarpt skott av och missade gruppen framför med 5 meter.

En annan hade kvar lösskjutningsanordningen på pipan när han sköt ett skarpt skott.....
Tur att han och dom som låg bredvid på skjutvallen inte dog av splittret när pipan exploderade.

Då vet jag nu att såna klåpare är ute i skogen vid jakt, med risk för att skadeskjuta eller döda allt levande i sin omgivning - även människor!

Om repet satts upp i all välmening för att upplysa om att jakt faktiskt pågår så hade jag också vänt och tagit annan väg.

Det blir svårare om repet hänger uppe "alltid" och man misstänker att syftet är generellt håll folk borta. Mne jag hade nog valt att vända ändå.

Sen ska ju jägare bara skjuta när man har säkert kulfång bakom sej, t ex uppifrån jakttorn där marken bakom sentt nedanför blir kulfång eller man säkert vet att det är fritt hela projektilens väg (t ex hagel mot fågel).

Det finns ju två delvis motsägelsefulla lagar/regler som ledet till detta dilemma: Allemansrätten som ger rätt att färdas i annans skog och mark och de jaktlag som säger att man inte får störa jakt. Jag kan inte exakta ordalydelser och paragrafer men allemansrätten har ju tolkats utförligt av naturvårdsverket i en cirka 100sidor lång skrift som länkats i flera andra trådar, kanske även tidigare i denna tråd. De som jag känner till dömt för störande av jakt är aktivister som tydligt visat att deras syfte är att störa jakten och "rädda djuren".
Jag undrar om någon mer "oavsiktlig" vandrare eller cyklist dömts för störande av jakt?
Finns några prejudikat?

Och motsvarande, har någon dömts för att skylta "jakt pågår" utan att det faktiskt jagas - falsk förespegling?

/Patrik
Jag tror ingen har dömts för att passera genom område där jakt pågår. Om någon hade dömts för det hade jägarna på Utsidan varit högst behjälpliga med att dela med sig av den informationen. På Naturvårdsverkets hemsida står det dessutom att det inte är förbjudet att passera en "Jakt pågår"-skylt.

Om det inte ens behövs någon jaktlicens så är det ännu värre, för då kan ju vilken klåpare som helst ge sej ut i skogen med ett skarpladdat jaktvapen och skjuta.

Gäller typ såna som jag gjorde lumpen med, som inte fattade eller lärde sej en så självklar sak som patron ur och blindavfyring.
Det var 2-3st som gång på gång med AK4:an sköt av ett skarpt skott vid blindavfyring trots att vår löjtnant tydligt sa att vi ska känna med fingret i loppet.

En fet smäll efter 3:e gången ifrån löjtnanten rakt över den enes skalle så att hjälmen flög iväg, hjälpte inte...Det blev fler avlossade skarpa skott vid blindavfyringarna veckan senare.

En av dom hade glömt att säkra sin AK4 vid en övning så när han snubblade så brann ett skarpt skott av och missade gruppen framför med 5 meter.

En annan hade kvar lösskjutningsanordningen på pipan när han sköt ett skarpt skott.....
Tur att han och dom som låg bredvid på skjutvallen inte dog av splittret när pipan exploderade.

Då vet jag nu att såna klåpare är ute i skogen vid jakt, med risk för att skadeskjuta eller döda allt levande i sin omgivning - även människor!
Dessa soldater du beskriver torde inte klara pratiska säkerhetsprovet vid jägarexamen och får därmed pga olämplighet ingen vapenlicens, kan inte köpa jaktvapen och därmed inte jaga - problemet löst på ett säkert sätt.
Vid civil jakt förflyttar man sig inte heller med osäkrat vapen - skulle också leda till underkänd vapenhantering.
Hagelbössa ska väl dessutom för övertydlighets skull bäras bruten vid förflyttning. Kulvapen för jakt - får de bäras laddade och säkrade? Jag antar det.

Soldat såväl som jägare ska vara mynningsmedvetna, man riktar bara sitt vapen mot något man avser skjuta på.

Sen vad det gäller att skjuta skarpt med lösskjutningsanordningen på så det till stor del en chefs-/befälssak. Där har inte skjtuledare gjort korrekta återgårder före skarpskjutning och visiterat vapnet i pipändan - såvida inte den klantige soldaten monterat dit lösskjutningsanordningen efter visitationen, men det förefaller osannolikt.

Med tanke på hur få jaktolyckor och soldatolyckor som rapporteras i media så tror jag både soldater och jägare genrellt är säkra vapenhanterare. Men visst, i fel händer blir skjutvapen farliga.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danne.hq Hur ställer man in ett rödpunktsikte på hagelgevär? Jakt 5
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg