Varför inte vanlig bensin?

Är nu i den sista delen av packningen inför en mc resa på två veckor.

Jag har ett mf kök som jag normalt kör akylatbensin i MEN det känns rätt onödigt att släpa med sig akylatbensin i flaskor när man har tanken fylld av vanlig soppa. Det pratats mycket om akylat, heptan och kemiskt ren soppa, men hur är det egentligen med vanlig 95?

Kan det finnas några risker med att köra MF köket på vanlig mack soppa?

Under en månad på Madagaskar i höstas körde vi vanlig bensin i köket med resultatet att det sotade mycket under förvärmningen och att det inte gick särskillt rent. Bensinen på Madagskar känndes dock vara av en otroligt dålig kvallitet jämfört med den som säljs här. Vi körde på bilbensin då det känndes rätt omöjligt att hitta något renare bränsle.

Erfarenheter?

Risker?

Eller bara tuta och köra?
 
Tillsatsämnen

Bensin som är avsedd att användas i fordon innehåller tillsatser.
Vad exakt fordonsbensin innehåller överlåter jag till producenterna av denna att svara på.
Vad jag där emot vet av egen erfarenhet är att det är inte är hälsosamt att andas in dessa ämnen.
Under några år arbetade jag mycket med motorsåg och röjsåg.
Vid flera tillfällen tog akrylatbensinen(Aspens)slut och då fick vi köra på fordonsbensin.
Med akrylatbensin i sågen kunde man köra hela dagen utan att påverkas av avgaserna.
Om det där emot var fordonsbensin(95) i sågen dröjde det inte mer än någon timma innan huvudvärk och yrsel kom. Dessutom mådde man konstigt i flera timmar.
Så jag skulle rekommendera att inte använda fordonsbensin i köket.
Rent tekniskt ska det inte vara farligt att köra på fordonsbensin.
Själv kör jag på Aspens fyrtakts bensin i mitt Omni Fule.

MVH Mattias
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Funktionsmässigt är det bara att köra.
Du får dock räkna med mer underhåll och rengöring av både kök och kastruller, som sades här ovan så innehåller fordons bensinen massa extra skit som luktar och smutsar ner.
 
Jag använder vanlig benisin i mitt bensinkök och jag tycker det funkar bra. Det gäller bara att använda bensin med hög oktan så funkar det bäst. Använder du sämre bensin får du rengöra köket oftare. Undvik blyad bensin för det lär inte vara nyttigt. Funkar för all del med blyad bensin men du måste rengöra köket minst en gång i vecka om du använder det.

Det brukar funka att köra på disel men då sotar det väldigt mycket och allt blir svart. Kör inte på lösningsmedel för det förstör packningarna inne i köket. Det fungerar några dagar men sedan måste man byta allt packnigar

/Stellan
 
Borde inte akylatbensin innehålla en hel del smörjande ämnen också?
Den är ju ändå till för att användas i samma typ av motorer som tidigare gick på vanlig 95. Men det borde väll kanske vara så att dom smörjande ämnena är renare.

Anders
 
Coleman sier at i USA kan man bruke bilbensin på Colemans dual fuel lamper og køk, mens i Canada går det ikke, så kvaliteten er nok noe usikker.
Jeg tror ikke det er noe problem hvis bensinen ikke blir gammel i tanken.

dsk
 
Det verkar som att bensinen skiljer sig mellan mackarna också. Det verkar lite konstigt, men fyller jag tanken på bilen på Statoil så kan jag ge mig f*n på att lampan "check engine" tänds, tankar jag på någon annan mack händer inte detta!
Innan jag kom på detta slet jag mitt hår och verkstadspersonalen sa att det inte fanns några problem och bara släckte lampan, som strax efteråt dök upp igen! Efter att ha hittat detta samband och hållit mig borta från statoil så har inte lampan tänts på snart 1000 mil...
 
Det verkar som att bensinen skiljer sig mellan mackarna också. Det verkar lite konstigt, men fyller jag tanken på bilen på Statoil så kan jag ge mig f*n på att lampan "check engine" tänds, tankar jag på någon annan mack händer inte detta!
Innan jag kom på detta slet jag mitt hår och verkstadspersonalen sa att det inte fanns några problem och bara släckte lampan, som strax efteråt dök upp igen! Efter att ha hittat detta samband och hållit mig borta från statoil så har inte lampan tänts på snart 1000 mil...

Jo det skiljer en del, men framför allt så är det 5% etanol i all 95 oktanig bensin som säljs i Sverige om nu det gör någon skillnad i ett friluftskök?

Någon skrev att man till friluftskök skulle använda bensin med så hög oktantal som möjligt, medan någon annan skrev tvärtom?

Själv använder jag helst fotogen, T-gul eller liknande till mitt NOVA. Den enda egentliga fördelen med bensin/heptan/alkylatbensin osv gentemot fotogen skulle enligt min mening vara mindre lukt vid förvärmning.
 
...........

Någon skrev att man till friluftskök skulle använda bensin med så hög oktantal som möjligt, medan någon annan skrev tvärtom?
.......

Højt oktan-tal = højere antændelses temperatur. Højt oktan-tal er til for at undgå at benzinen tænder i motoren inden stemplet/pistonen er (næsten) i top. Nogle motorer er mere udsatte for at benzinen tænder på forkert tidspunkt.
Jo lavere oktan-tal, jo lettere tænder benzinen

my tuppence worth
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips