Varför inte etanol?

Tack för alla synpunkter! Lösningen är...

...enkel. Har köpt en flaska 96% (drickbar) sprit. Skall prova under julhelgen och återkomma med rapport.

God jul!
braindead
 
Metanol farligt?

Metanol påstås ju vara så farligt att använda i spritkök(inte bara pga att lågan inte syns).
Man skulle tydligen kunna bli förgiftad i mindre utrymmen(tält)??

Jag tror att anledningen då skulle vara att när man släcker ett kök,så skulle ångorna från det varma köket vara giftig.Någon fler som hört detta?

Själv använder jag alltid metanol i spritkök(helt sotfritt).
 
VARNING!

Detta gäller alla typer friluftskök, speciellt spritbrännare typ trangia. Eftersom förbränningen inte är fullständig bildas kolmonoxid vilket innebär dödsfara. Man känner inte att man blir kolmonoxidförgiftad förrän det är försent. En kolmonoxidförgiftning innebär att blodet inte längre kan binda syre och hjärnan drabbas av akut syrebrist.
Yrsel och illamående är tecken på detta.

Se till att alltid ha tältet/absiden öppen under matlagningen och använd ALDRIG köket i snöbivack utan ordentlig ventilation!
 

Guest

Gäst
Angående etanol

Ursäkta mig Trangia och andra spritkökstillverkare, men ni säljer troligtvis världens sämsta kök för friluftsbruk "inom Sveriges gränser". Orsaken är givetvis att det inte säljs riktig nästan 100% etanol i Sverige. Givetvis är det politikernas/nykteristernas fel. Idag använder jag miljöfarlig/brandfarlig bensin som bränsle till mina kök (Flerbränslekök).Jag skulle omedelbart övergå till Trangiaidén med etanoldrift (trots längre koktider) så fort ren etanol skulle börja säljas inom Sveriges gränser. Varför inte i Sverige när det säjs i nästan hela övriga världen?
Sluta alltå med ert barnsliga snack här på utsiadan där en del av er förespråkar den smutsiga,äckliga och sotiga denaturerade etanolen. Vakna!!!
 
Skatteskäl...

nermander; sa:
Alltså, T-röd ÄR ju etanol. Dock denatuerad sådan (av skatteskäl, eftersom drickbar etanol har högre skatt än odrickbar).

Öh, nja, den är inte denaturerad pga skatteskäl. Den är denaturerad för att den skall få säljas på andra ställen är Systembolaget eller på krogen.
 
Re: Angående etanol

mjärdsjön; sa:
Orsaken är givetvis att det inte säljs riktig nästan 100% etanol i Sverige. Givetvis är det politikernas/nykteristernas fel.

T-sprit håller väl 96,5% tror jag och det har ingenting med eventuella nykterister eller socialpolitik att göra. En politik som trotts allt har gjort att Sverige, i jämförelse med alla länder som har liberalare alkoholpolitik, har mycket låg andel alkoholrelaterade sjukdomar.
 
Rapport

Det fungerade alldeles utmärkt att använda sk. kallad finsprit (96%) som inte innehåller några tillsatser för att göra den odrickbar.

Kommer att använda detta under skidturerna och sammanställa erfarenheterna.

Då debatten börjar bli alkoholpolitisk skulle jag vilja klarlägga mina skäl för att använda "drickbar" sprit till Trangian:

1. Vill aldrig mer fördärva maten med T-röd (Har gjort detta en gång och det är det starkaste argumentet för hela denna fråga).

2. Alkohol är mycket användbart medicinskt (sårvård mm.)

3. Jag skulle, i extrema fall, kunna tänka mig att ta en "fjälldrink". Innan alla hugger på detta; det faller under samma dilemma som försvarets kexpaket - när man var trött, nedkyld och ganska olycklig i snön - skulle man äta kexen eller använda dem som bränsle. Jag eldade alltid upp mina kexpaket och kommer förmodligen alltid elda upp min sprit... Men det finns en trygghet att veta att man kan...
 
Jisses!

Elda upp sitt kexpaket? Har aldrig hört talas om det tidigare.
Kungens kexpaket innehåller väl närmare 400kcal, inte kan man väl elda upp det för kråkorna???

*Skall ut och elda ett kexpaket i studiesyfte*
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.