Varför inga mygg?!

I Östhammar: Väldigt få mygg för närvarande
- men det lär väl slå om med de senaste dygnens regnande...
/Odd
 
Blekinge är väl försett med mygg i år och dessutom den nya arten kustmygga. Den har en egenhet som inte andra myggarter som varit vanliga tidigare har, den nya myggen "landar på snabeln", dvs de suger blod direkt medan andra mygg landar först, ger en chans för mig att agera och sedan sticks. Dock liten/ingen klåda efter bett från nya arten på mig, men det skiljer mellan individer.

Kanske bakom betalvägg:

Sätter min tro till thermacell och blåst.

/Patrik
 
Det har varit väldigt lite mygg här hemma (väster om Örebro). Vi har en Ryobi myggskydd (apparat som skrämmer bort myggen) men den har knappt använts i år.
På min fjälltur så var det rätt mycket mygg i björkskogen vid Staloluokta. Fortsatte förbi Alajavvre och sedan Präst/gruvstigen mot Kvikkjokk och där var det väl inte så mycket mygg att det var något att tala om. Fick väl slå ihjäl ett par stycken då och då i innertältet och fiska upp någon ut temuggen.
 
Det har varit väldigt lite mygg här hemma (väster om Örebro). Vi har en Ryobi myggskydd (apparat som skrämmer bort myggen) men den har knappt använts i år.
På min fjälltur så var det rätt mycket mygg i björkskogen vid Staloluokta. Fortsatte förbi Alajavvre och sedan Präst/gruvstigen mot Kvikkjokk och där var det väl inte så mycket mygg att det var något att tala om. Fick väl slå ihjäl ett par stycken då och då i innertältet och fiska upp någon ut temuggen.
Kom själva precis hem från en tur Kvikkjokk-Suorva. I skogen norr om Kvikkjokk var det gott om mygg pga värme och vindstilla, men så fort vi kom upp på kalfjället var det helt lugnt och bara ett fåtal mygg som man fick ta kål på i tältet innan sovdags. Lite knott väldigt lokalt på vissa platser, men inget anmärkningsvärt.
 

avslutad210712

Gäst
Har aldrig sett så lite mygg som i år (Norrbottenskusten). För två veckor sedan var vi ute i skogen och det var varmt, solsken och vindstilla. Då var myggen hyfsat irriterande men inte ens i närheten av vad de kan vara. För en vecka sedan var vi ute i skogen. Varmt, svettigt och faktiskt mest för att testa Thermacellen. Som "tur" är var det en hel del mygg då så jag fick testa. I övrigt nästan helt myggfritt.

Men det är inte bara lite mygg i år. 1 eller 2 bromsar på hela sommaren. 1 eller 2 blindningar på hela sommaren. 1 hästfluga. Det är ute på badstranden där vi brukar vara och där ger man ibland upp pga deras attacker.

Tidigare hade vi myggnät i dörren ut mot balkongen men det har gått sönder så vi har haft öppen dörr i stort dygnet runt hela sommaren. En enda geting har kommit in (som naturligtvis stack min sambo i armen), några fåtal mygg, en spindel och några flugor.

Det konstiga är att vi verkar ha mer svalor än någonsin för de lever väl mestadels på flygande insekter? Sädesärlorna är helt orädda. De sitter på vägen och vägrar nästan att flytta på sig när man kommer med bilen (mindre vägar i skogen). Flyger några meter och sätter sig. Den sista var vi tvugna att kliva ur bilen för att den skulle lämna vägen.Och nej jag kör inte över djur i onödan. Beror det på att det är för lite flygande insekter så de måste "plocka" på marken eller?

Lite OT men har sett sädesärlorna jaga flygande insekter och jag hade aldrig trott att den fågeln är en så skiclig flygare som kan ändra riktning så extremt fort.
 
Det stämmer efter mina resor runt Jämtland / Västernorrland.
I midsommar var det ett mindre antal men betydlig mindre än vanligt och nu i Augusti lugnt. Jag vet inte hur det såg ut i juli eftersom jag jobbade då.
 
I Kvikkjokk fjällen var det mycket mygg. Det gick inte att njuta vid solsken när det var vindstill. Är nu i Abisko och här är det inga mygg alls känns det så.
 
Här på Öland har vi haft extremt lite mygg i år, åtminstone i Borgholmstrakten. Vilket troligen beror på att vi inte hade någon vinter 2019/2020 och följaktligen ingen snösmältning, våren var betydligt torrare än normalt följd av en stundtals väldigt varm och torr sommar. Regnet kom inte förrän sista dagarna i augusti och då fick vi dryga 70 mm på bara några dagar. Så min teori är en torr och mild vinter följd av en torr och stundtals varm vår och sommar.
 
Än har inte mygg, knott och svirron gått i ide.
Svirron är ett mindre kryp än knott som sticks också.
Man stötte på dom under helgens älgjakt framåt dagen när temp. hade stigit till runt +10.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.