Varför inga mygg?!

Hej!

Skulle tälta i Kindla naturreservat men till vår stora förvåning var det inte en enda mygga så vi sov i vindskydd. Jag undrar hur det kan komma sig att det inte är några mygg såhär års? Har aldrig varit med om en myggfri övernattning under trädgränsen sommartid. Har det med området att göra? Ska tydligen vara sur mark så kanske inte mygg trivs då? Eller har vädret varit ogynnsamt? Eller bor det miljoner fladdermöss där? Jag såg några flygandes över vattnet när jag låg i vindskyddet.. Helt magiskt var det i vart fall!
 
Samma sak runt Enköping. Här kan man plocka blåbär, det brukar man bara kunna i vredesmod och ångest vanliga år... (Dottern fick 12 bett, det får räknas som okej :oops:)
 
Hej!

Skulle tälta i Kindla naturreservat men till vår stora förvåning var det inte en enda mygga så vi sov i vindskydd. Jag undrar hur det kan komma sig att det inte är några mygg såhär års? Har aldrig varit med om en myggfri övernattning under trädgränsen sommartid. Har det med området att göra? Ska tydligen vara sur mark så kanske inte mygg trivs då? Eller har vädret varit ogynnsamt? Eller bor det miljoner fladdermöss där? Jag såg några flygandes över vattnet när jag låg i vindskyddet.. Helt magiskt var det i vart fall!
Samma sak i Borås. Knappt några mygg och lika lite knott. Kan torkan i juni vara en bidragande orsak?
Samma sak runt Enköping. Här kan man plocka blåbär, det brukar man bara kunna i vredesmod och ångest vanliga år... (Dottern fick 12 bett, det får räknas som okej :oops:)

Ni som saknar mygg så är ni välkomna till NORRBOTTEN!😘 Det finns gott om dom i obegränsad kvantitet ute på hjortronmyrarna.😊 Jag har varit med om samma fenomen 2 gånger ute på hjortronmyrarna -13 resp. -18 men då hade det varit extremt varmt så mycken hade torkat bort o dött. Vid bägge tillfällena hade jag kunnat gå i shorts, baröverkropp och sandaler o plockat hjortron. Inte ens myrarna var blöt.
I lördags när jag o sonen var ute o plockade hjortron var det så blött på myren så att hans stövlar o mina kängor sög fast i myren som vakuum. Det sa plopp varje steg som man tog. (y)
 
Är just hemkommen från Höga Kustenleden och det var lite mygg&knott. Jag sov för det mesta i vindskydd och inget nät behövdes. Det var några få ställen under vandringen där jag fick besvär med myggen då jag gick i shorts i princip hela leden. Jag ska den 1. Augusti åka till Kvikkjokk, en månad tidigare än vad jag brukar göra. Kan man förvänta sig mindre mygg i år? Någon idé att vandra med shorts? Som jag gick nu både Höga Kustenleden och någon månad innan Bohusleden hade jag shorts och vid kallare väder tights under. Jag trivs väldigt bra med den kombinationen men funkar den i fjällen med tanke på myggen?
 
Är just hemkommen från Höga Kustenleden och det var lite mygg&knott. Jag sov för det mesta i vindskydd och inget nät behövdes. Det var några få ställen under vandringen där jag fick besvär med myggen då jag gick i shorts i princip hela leden. Jag ska den 1. Augusti åka till Kvikkjokk, en månad tidigare än vad jag brukar göra. Kan man förvänta sig mindre mygg i år? Någon idé att vandra med shorts? Som jag gick nu både Höga Kustenleden och någon månad innan Bohusleden hade jag shorts och vid kallare väder tights under. Jag trivs väldigt bra med den kombinationen men funkar den i fjällen med tanke på myggen?

Du ska nog förse dig om du åker norr ut. Gott om mygg ute i myrterräng. Det är vad jag har hört. Miljontals med mygg ute på hjortronmyrarna i Kiruna o Gällivare. Dom anfaller i stor svärm.:) Jag finns i Kalix så nu har du en geografisk placering på mig.
 
Det har varit väldigt mycket mygg den senaste tiden i Jokkmokkstrakten, men mygg är ju också rätt stationära, så det är stora lokala skillnader. Jag cyklade förra veckan några turer vid Tjåmotis, Parki och Sitoätno (fikatur till båtlänningen) och på vissa ställen gick det inte att stanna, medan det på andra ställen var rätt lugnt. Just nu så är det ganska regnigt, men det räcker ju med att det slutar regna och solen kommer fram så kommer myggen också. På kalfjället, om det fläktar lite, så brukar det ju vara uthärdligt. I lä i närheten av våtmarker ett helvete. Så räkna med en och annan mygga. Care-Plus med 40% DEET som går att köpa på bl a apoteket, men också hos Team Sportia i Jokkmokk, tycker jag fungerar väldigt bra också.
 
Söder om Stockholm lite varierande med mygg. Finns men snarast lite mindre än en medelsommar så här långt. Har regnat i omgångar men nu är det lite mindre vatten än vanligt i mina lokala vattendrag.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.