Varför görs det inte tält för långa personer

Har ett Hilleberg Unna för soloturer och det är rätt rymligt för mina 191.5 cm.
Går ju även att sova på diagonalen. Ganska branta väggar gör ju att längdmåtten blir extra användbara.
Det är dock rätt tungt, fast tåligt och helt självstagande är prio för mitt brukande.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag är 191 cm och håller med TS till viss del.
Nallo o Nammatj är bara att räkna bort då mina fötter skrapar mot innertältet.

Jag kör med Kaitum och det fungerar bra samt mitt Soulo när jag går själv.

Råkade på Exped Vela 1 när jag letade efter något helt annat.
Det verkar smalt i ändarna, men längden på 245 cm i innertältet kan man inte klaga på. :)

Har absolut ingen erfarenhet eller aning om hur tältet beter sig under olika förhållanden annars.

Jag är ca 190 cm lång, och sover helst på mage... Det blir faktiskt på gnällen i ett Nallo. Då har jag "bara" vanliga liggunderlag, på vintern ett 14 mm typ Karrimat och ett gammalt tunt Thermarest 22 mm. Nu är ju trenden att liggunderlagen är bra mycket tjockare, 90 mm är ju inget ovanligt. Det känns som att ligglängden skulle bli för kort med 40-50 mm högre ligghöjd i tältet. Visst borde tälttillverkarna "hänga med" i den trenden och göra ligglängden något större för att kompensera, eller är tjocka liggunderlag en övergående trend? (Jag tror inte det...) Dessutom ökar ju medellängden lite grann hela tiden.

undrar om nått företag kommer tillverka tält för långa personer.

Jag tror inte att det finns någon marknad för det med tanke på hur normalfördelningskurvan för längd ser ut... Om en specialvariant skulle tas fram skulle det bli små volymer varför priset skulle gå upp och om alla tält som tillverkades tog hänsyn till tre standardavvikelser (för män...) skulle vikten gå upp på alla tält vilket inte precis är en konkurrensfördel...

methods_analyzing_sex.jpg

Oj, och jag som alltid ser mig själv som "medellång" på 187cm. Nu ligger jag sällan raklång när jag sover, men tält runt 220 har aldrig varit ett problem.

Jag tror inte att det finns någon marknad för det med tanke på hur normalfördelningskurvan för längd ser ut... Om en specialvariant skulle tas fram skulle det bli små volymer varför priset skulle gå upp och om alla tält som tillverkades tog hänsyn till tre standardavvikelser (för män...) skulle vikten gå upp på alla tält vilket inte precis är en konkurrensfördel...

OK, men om man ser till Sverige, Danmark, Finland och säkert några fler länder är ju medellängden drygt 180 cm, och i Norge och Tyskland nästan 180, och i Holland är den väl närmare 185 cm. Det bör finnas hyfsat många i de länderna som är över 190 cm. Det borde finnas en marknad för ett nischat företag !?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips