Varför fryser man?

Tja det är en mängd olika anledningar till varför man fryser olika mycket.

Brunt fett, blodcirkulation, hur mycket föda man fått i sig, kön ,fettlager osv.

Det som jag upplever som ett intressant fenomen vid tex jakt på vintern är att man kan frysa om fingrarna så dom är nästan oanvändbara efter en halvtimme i skogen, men en timme senare kan dom plötsligt få för sig att inte frysa längre trots samma temperatur och yttre förutsättningar.
Det verkar förmodligen som kroppen aktiverar blodtillförseln för att skydda dom, någon annan förklaring har jag inte kommit på.
 
Acklimatisering till kyla sker successivt under flera månader. Bl a så ökar mängden sköldkörtelhormon så att ämnesomsättningen ökar, blodcirkulationen perifert kan öka i t ex händer om man låter händerna jobba i kallt vatten, förmågan att fortsätta att sova ökar trots att kroppstemperaturen går ned mot 35 grader C mm.

Thure
 
Man verkar kunna vänja sig vid kyla och det verkar skapas brunt fett:

/Patrik, som börjat utebada året runt
 
Man får träna som Wim Hof, så kanske man slipper frysa. Inget för mig dock, men rätt intressant hur man kan träna upp sig. Jag tror det ligger mycket i hur och vad man fokuserar på. Wim stänger nog av kylan, han struntar i de signalerna och tränger undan dem. En machoman helt enkelt. Lite fjantigt är det dock med alla 20-åringar som vill vara som honom ^^

 
Man får träna som Wim Hof, så kanske man slipper frysa. Inget för mig dock, men rätt intressant hur man kan träna upp sig. Jag tror det ligger mycket i hur och vad man fokuserar på. Wim stänger nog av kylan, han struntar i de signalerna och tränger undan dem. En machoman helt enkelt. Lite fjantigt är det dock med alla 20-åringar som vill vara som honom ^^


Att ignorera kyla och signaler pådet kan nog leda till skador, så det verkar dumt men om man kan vänja kroppen att tåla kyla utan att den tar skada så kandet ju vra bra.
Jag tycker att jag efter vintrar då jag varit mycket ute i kyla så fryser jag inte lika lätt, givetvis väldigt subjetivt, men vintern under värnförmånen så tyckte jag man frös mindra frmaåt februari, givet samma kläder och utetemp. Men det kan ju vara en illusion bara, inte vetenskapligt säkerställt.

/Patrik
 
Acklimatisering till kyla sker successivt under flera månader. Bl a så ökar mängden sköldkörtelhormon så att ämnesomsättningen ökar, blodcirkulationen perifert kan öka i t ex händer om man låter händerna jobba i kallt vatten, förmågan att fortsätta att sova ökar trots att kroppstemperaturen går ned mot 35 grader C mm.

Thure

Den är spännade.
Att ignorera kyla och signaler pådet kan nog leda till skador, så det verkar dumt men om man kan vänja kroppen att tåla kyla utan att den tar skada så kandet ju vra bra.
Jag tycker att jag efter vintrar då jag varit mycket ute i kyla så fryser jag inte lika lätt, givetvis väldigt subjetivt, men vintern under värnförmånen så tyckte jag man frös mindra frmaåt februari, givet samma kläder och utetemp. Men det kan ju vara en illusion bara, inte vetenskapligt säkerställt.

/Patrik

Men inte fryser i februari beror nog mer på att det är torrare luft gissar jag? Skriver detta i mars och känner tydligt i mitt stadsliv att jag inte fryser lika mycket nu som i januari.
 
Det är ju just på hösten/vintern som jag upplever att det känns kallare när det är ett par plusgrader än när det är några minusgrader. Och där har i alla fall jag antagit att det beror på att luftfuktigheten sjunker när det blir minus.

Men, och det är viktigt att påpeka i sammanhanget, att det känns kallare betyder inte att jag blir nerkyld lättare. Är man ute bara kort tid så märker man det inte, men är man ute ett par timmar så märker man snabbt att man fryser mindre vid några plus än några minus. Detta trots att det känns kallare.

På våren (t.ex. just nu) är det ofta sol som gör att det känns varmare än vad det är. Även om det är -5 i skuggan så värmer solen rejält när den är framme.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.