Varför fryser man?

Under fastedagar blir man mer frusen av sig. Jag behöver ofta mer kläder dessa 2 dagar i veckan. Kommer redan efter ett par timmar utan frukost och bara kaffe. Blodsockret sjunker och man blir kall.
 
Jag kan inte hålla mig från att komma med de visdomsord jag fick lära mig under min militärtjänstgöring:

"Det är bara den late och den dumme som fryser."

Rör du på dig slipper du frysa. Har du vett att klä på dig slipper du frysa. Hur mycket rörelse och kläder som behövs är individuellt och var och en får prova sig fram till vad som fungerar för hen.

P.S. Hoppas att ingen blir upprörd nu. Ovanstående är skrivet med glimten i ögat. ;) D.S.
P.S.S. Citatet yttrades av vår plutonchef efter 23% av plutonen fått köldskador... D.S.S.
 
Intressant fråga som man nog kan både ha övergripande allmänt svar på men även grotta ner sig i djupare funderingar kring.

Jag själv måste ta frågan på allvar eftersom mina händer blir nästan obrukbara i vissa situationer vid kyla, speciellt vänsterhanden. Lustigt nog kan samma minustemperatur inte alls spela så stor roll andra dagar. Fötterna är också ett problem men mindre. Antagligen har jag förfrusit mig i barndomen eller åren med utomhusarbeten. Samtidigt så kan jag svettas på överkroppen så jag måste ha ett ombyte vid rast om det går.

Ibland har jag testat att låta händerna frysa till något för att strax efter värma upp dem i exempelvis varmvatten och de har hjälpt. Samma sak i jobbet utomhus om jag fryser så det smärtar för att sedan få upp värmen i dem då kan det fungera resten av dagen.
Jag har en hel påse med olika typer av handvärmare, klickmodell, kolstavar, el och det är en trygghet med rejäla lovikavantar där de ryms i.

Nå vad säger doktorn, något tips?
Skönt att veta att man inte är ensam om det här! Det jag undrar mest över är varför det kan fungera så bra när/om man väl lyckats bli varm - då kommer inte problemet tillbaka vid minskad aktivitet.
Tumhandskar och alla tekniska hjälpmedel har jag också och det kan flytta "fryspunkten" 5-10 grader.
 
Köldskador är vanliga vid tävlingsidrott och militära sammanhang. Betydligt ovanligare annars. Sannolikt därför att prioriteringarna är annorlunda och det är en fördel att tänka själv och ta eget ansvar. Plutonchefen kanske hade kunnat hantera detta bättre??

Thure
 
Håller med! Sköldkörteln reglerar kroppstemperaturen .
Nej, sköldkörteln reglerar inte kroppstemperaturen. Den regleras av temperaturcentrum i hypothalamus i hjärnan, som hämtar information från olika håll - temperaturreceptorer, tid på dygnet, olika hormoner, påverkan av t ex pyrogener framkallade av infektioner mm. Bland hormonerna som kan påverka finns dock sköldkörtelhormoner som vid över resp underproduktion ger en ändring av basal temperaturreglering. Se t ex https://www.1177.se/Varmland/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/kroppstemperaturen/
En som inte frös var den isländske fiskaren Gudlaugur Fridthorsson som 1984 överlevde sex timmar i iskallt vatten efter ett skeppsbrott. D v s han simmade hem till Heimey 6 km i 5-gradigt vatten. En riktigt bra film om detta är: Djupet (isländska: Djúpið) är en isländsk film från 2012 i regi av Baltasar Kormákur. Verkar finna på SF Anytime.
 
Om man sover i tält på vintern är det som sagt vanligt att man vaknar efter 5-6h kanske 2h tid än planerat gå upp
Man får då ev röra lite på sig jag värmde fötterna med händerna eller satt upp foten i knävecket på det andra benet ta på sig ev extra kläder eller lägga över något extra tex dunjackan över sovsäcken.
Alternarivet om det är MKT kallt är att gå upp och starta smälta snö och äta frukost och ev sova lite till sedan med ev väckning på telefon tex,ev slå läger tidigare kommande kväll om man blir trött och sova mer nästa natt om man kan.
 
Tack Helge. Jag råkade häva ur mig en förenklad version så som läkare ofta förklarar saken. Min poäng var bara att det kan vara sköldkörteln som spökar. Jag ber om ursäkt om jag farit med osanning.
 
Samma insikt här; senast det blev väldigt tydligt var i tråden om nyttan av extra klädlager i en sovsäck. Visst finns det saker man kan påverka sin köldtålighet med - jag tycker jag fryser mindre efter en proteinrik måltid och när jag är hyfsat vältränad (vilket troligen hjälper upp min taskiga cirkulation något), och jag fryser hund oavsett mängden kläder, när jag är utvakad.
Mängden underhudsfett borde ju också spela roll; min rejält rundlagda svärmor har imponerat på mig med havsbad i temperaturer helt bortom min horisont, och jag var själv påtagligt mindre frusen under en period med ökad vikt p g a en kortisonkur (fast det kanske berodde på själva kortisonet?).

Men i grunden är det nog bara att inse att generna (också) spelar roll, acceptera sina begränsningar och anpassa klädsel och rutiner efter det.

PS Påmminer mig nu en intressant undersökning, där man lät folk överäta måttligt under en längre tidsperiod. Utfallet var tydligt splittrat mellan dem (de flesta), som gick upp motsvarande i vikt, och dem, som... inte gjorde det, utan ökade sin kroppstemperatur och rapporterade att de frös mindre. Jag tillhör helt säkert den förra sorten, vilket rent evolutionshistoriskt säkert varit till överlevnadsfördel. Men allt eftersom vi spred oss till kalla klimat kanske det senare ökat i värde? Tyvärr hittar jag ingen länk till undersökningen i brådrasket.

Alla har ett spann där de är viktstsbila dvs den gruppen som inte gick upp i vikt överåt inte utan åt bara mer.
Det är mycket vanligt att de som går ner i vikt eller som konstant äter lite för att hålla en viss vikt fryser. Enklaste sättet att få upp tempen vid utevistelse är alltså att äta tillräckligt så att man varken går ner i vikt eller är på gränsen nedåt inom sitt spann.
Vad man äter spelar också roll då kolhydrater är det som lättast omvandlas till värme.

Att isbad skulle ha någon avgörande betydelse för vuxna är nytt för mig men jag har inte riktigt varit intresserad av temperatursidan av fysiologi. Hur varmt små barn är klädda vet jag ansågs ha betydelse för hur väl de tål kyla resten av livet.
 
(...) Vad man äter spelar också roll då kolhydrater är det som lättast omvandlas till värme. (...)
Oj, stämmer detta så är jag lurad av både min subjektiva upplevelse och det jag läst. Jo, jag vet att kolhydratmetabolismen är effektivast, men just därför borde den väl resultera i lägre andel "spillvärme" än den omständliga proteinmetaboismen? Finns mycket, mer och mindre seriöst, skrivet om detta, här bara en kort sammanfattning i Wiki som kanske går att lita på.
(...) Hur varmt små barn är klädda vet jag ansågs ha betydelse för hur väl de tål kyla resten av livet.
Attans, stämmer det så ligger jag risigt till. Uppvuxen på en tid och plats där man bylsade på sin småbarn så armarna stod rätt ut... ;)
 
Senast ändrad:
Jag vill nog följa upp med: Vad menar du med fryser?

Man kan t.ex. uppleva att det är kallt även om man inte blir nerkyld, och man kan bli nerkyld utan att uppleva att det är kallt.

Så min killgissning är att kroppen kan känna av temperatur på olika sätt. T.ex. genom hudens känselceller, men det finns troligen även nån slags "intern" reglering av kroppstemperaratur (det är ju knappast hudtemperaturen som gör att kroppen drar ner på blodcirkulationen i extremiteterna).
 
Så min killgissning är att kroppen kan känna av temperatur på olika sätt. T.ex. genom hudens känselceller, men det finns troligen även nån slags "intern" reglering av kroppstemperaratur (det är ju knappast hudtemperaturen som gör att kroppen drar ner på blodcirkulationen i extremiteterna).
Man behöver inte killgissa-Google har förstört de möjligheterna
Anterior Hypothalamic-Preoptic Area in Thermostatic Detection of Temperature

  • The anterior hypothalamic-preoptic area contains cold and heat-sensitive neurons - central thermoreceptors.
  • The temperature sensory signals from the central anterior hypothalamic-preoptic area are transmitted into the posterior hypothalamic area.
  • When the preoptic area is heated, the skin all over the body immediately breaks out in a profuse sweat, and the blood vessels over the whole-body surface become dilated.
  • Also, any excess body heat production becomes inhibited.
Hela artikeln - som verkar relevant
Physiology, Thermal Regulation


mer om hudtemperatur i tex REVIEW Skin temperature: its role in thermoregulation https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4159593/pdf/apha-210-498.pdf
och om central termoreglering i Central nervous system circuits that control body temperature https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6397692/pdf/nihms-1518588.pdflering
 
Såg en film om munkar i Tibet och de fick sova utan täcke osv. Hur anpassningsbar är kroppen? Man pratar om frysa in vintern och svettas ut våren. Vad ligger i det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.