• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Varför fiskar inte tjejer?

För att gräva fram en gammal tråd...

Om sanningen ska komma fram så är fiske tråkigt för att man inte får prata under tiden! Att sitta i en båt eller stå på en sten och hålla tyst och bli schhssad varje gång man försöker föra diskussion. Aaaarghh!

Sä är det för mig i alla fall ;)
 
Pauliina; sa:
Om sanningen ska komma fram så är fiske tråkigt för att man inte får prata under tiden!

Äntligen en kvinna som vâgar träda fram och säga sanningen!

Som alla vi mán gifta med spanska kvinnor redan kánner till, kan kvinnfolk inte somna om de ej yttrat minst 5.000 ord under dagens lopp.

Naturligtvis kan det dà bli svârt att fâ napp! ;-)

Mvh, Mats
 
Gammal myt

Pauliina; sa:
För att gräva fram en gammal tråd...

Om sanningen ska komma fram så är fiske tråkigt för att man inte får prata under tiden! Att sitta i en båt eller stå på en sten och hålla tyst och bli schhssad varje gång man försöker föra diskussion. Aaaarghh!

Sä är det för mig i alla fall ;)

Om du inte får prata för att någon säger att du "skrämmer fisken" (dvs. inte för att du stör upplevelsen ;)) så kan du informera vederbörande om följande: det akustiska brytningsindexet (tror jag det heter, ung. "impedans") för vatten jämfört med det i luft är så högt att i princip allt ljud som genererats utan kontakt med vattnet kommer att reflekteras mot vattenytan. Fisken kan alltså omöjligen uppfatta ljud som prat eller sång.

Däremot kan man tänka sig att fisken blir skraj om du exempelvis börjar steppa i båten (vem skulle inte bli det?)...

/P
 
Re: Gammal myt

Tinydoh; sa:
Pauliina; sa:
För att gräva fram en gammal tråd...

Om sanningen ska komma fram så är fiske tråkigt för att man inte får prata under tiden! Att sitta i en båt eller stå på en sten och hålla tyst och bli schhssad varje gång man försöker föra diskussion. Aaaarghh!

Sä är det för mig i alla fall ;)

Om du inte får prata för att någon säger att du "skrämmer fisken" (dvs. inte för att du stör upplevelsen ;)) så kan du informera vederbörande om följande: det akustiska brytningsindexet (tror jag det heter, ung. "impedans") för vatten jämfört med det i luft är så högt att i princip allt ljud som genererats utan kontakt med vattnet kommer att reflekteras mot vattenytan. Fisken kan alltså omöjligen uppfatta ljud som prat eller sång.

Däremot kan man tänka sig att fisken blir skraj om du exempelvis börjar steppa i båten (vem skulle inte bli det?)...

Tillsammans med "blommor och bin" så tillhör detta den kategori kunskaper vi vuxna gärna undanhåller barnen så länge som möjligt. Gud nåde den som tar ifrån mig chansen till en stunds lugn och ro i båten eller på bryggan! Ergo: detta argument framföres lämpligen redan kvällen innan, när eventuella småttingar (egna eller andras) sover.
 
Re: Re: Gammal myt


Tillsammans med "blommor och bin" så tillhör detta den kategori kunskaper vi vuxna gärna undanhåller barnen så länge som möjligt. Gud nåde den som tar ifrån mig chansen till en stunds lugn och ro i båten eller på bryggan! Ergo: detta argument framföres lämpligen redan kvällen innan, när eventuella småttingar (egna eller andras) sover.

[/QUOTE]

Lol

Åfan, det är där det kommer ifrån. Jag testade empiriskt om jag kunde skrämma en röding som jag såg simma i vattnet. Jag skrek men han reagerade inte. När han såg mig stack han iväg men sen kom han tillbaka. Om och om igen.
 
min chef fiskar vid tre tillfällen isfiske med sprätt och grillkorv, gäddmete med levande agn och flugfiske med torrflug eller som hon säger "torrmete", vi kombinerar gemensamt fiske med mycke mysigt fika och sådant.. lax, öringfisket har jag för mig själv, då kan man lägga in dom tunga skiften.. allt handlar om att mötas där båda trivs..
 
Har försökt med två tidigare kärestor att försöka få de att öppna ögonen för det här med fiske. Det sket sig stoooort pga av rastlösheten som infann sig efter ca 3min utan fångst.
Med min nuvarande som för övrigt har sämre tålamod än de två sista , har jag provat att ta det lugnt på hennes villkor.D.v.s att man åker ut i båten gör några kast , tar fram kaffet och dricker det. Fortsätter med en stunds fiske. Gärna varierat fiske. Kan räcka med att byta till ett spö hon inte är van vid så klarar hon sig i 30 min. Sen kan man sticka in till land och laga lite mat,äta fika och prata lite skit om nån man inte tycker om. Ut i båten igen osv osv.
Premiärturen var vi ute från tidig morgon till sen kväll i växlande väder. Solsken till ösregn !!
Det var tydligen kul för hon har frågat många gånger under vintern om vi inte kan göra om det !! TROTS ATT VI BLEV UTAN FISK BÅDA TVÅ!!!:)

Fiska allvarligt kan jag göra när hon jobbar kväll/helg!
 
Kom att tänka på min jobbarkompis...
Jag är totalt ointresserad av friidrott och minns inte alla namn, men det var SM i friidrott och en av tjejerna som tävlar i SM/OS/VM och som till och med jag känner igen namnet på när jag hör det satt på en restaurang och åt.
Min jobbarkompis satt med sina kompisar vid bordet intill och lekte med sitt SM-guld som hon nyss vunnit. Friidrottstjejen frågar:
- Är det där ett SM-guld?
- Jaa
- Men, vad tävlar du i? (Hon kände uppenbarligen inte igen min jobbarkompis)
- Mete...


Det råkade vara två SM på samma ort samma dag :)
 
Traditioner

Jag fiskar - även om det inte blir så ofta numera. Jag tror mycket har med omgivning och uppfostran att göra. Mina föräldrar tog ofta med mig på fiske när jag var liten. Hade bara pappa fiskat och inte mamma är det nog risk att jag hade tänkt på det mer som en "killgrej". I tonåren kommer tillkommer ofta trycket från kompisar och pojkvänner. Man ska vara "tjejig" och helst vara rädd för masken osv. Förhoppningsvis bryr sig trygga, vuxna människor inte om vad som anses vara kill- eller tjejgrejer men är man inte uppvuxen med ett intresse kan det vara svårt att förstå tjusningen med det. Dessutom tycker jag det verkar som att en del killar känner sig hotade av tjejer som är duktiga på fiske, jakt och sport. En fiskehelg med grabbarna blir kanske inte detsamma om det följer med en tjej?
 
Re: Traditioner

Nuskani; sa:
...tycker jag det verkar som att en del killar känner sig hotade av tjejer som är duktiga på fiske, jakt och sport...
Typisk fördom.
Killar känner sig hotade av alla som är bättre på vad som helst...

Jag känner stor glädje över att min femåriga dotter fick sina första hundragramsmörtar i veckan som gick.

Det tog fyra fisketurer (korta, på max en timma) innan hon slutligen fick fisk.
Effektiv fisketid har nog varit tjugo minuter, hon har matat änder, plockat blommor, legat med armarna under huvudet och solat samt piskat vattnet med håven den övriga tiden.

Jag har i ungdomsåren fiskat tillsammans med flera tjejer, men procentuellt mot killarna har de varit få.
Och när jag nu i medelåldern tänker på det känner jag inte en enda kvinna som fiskar eller ens har några fiskegrejer medan alla mina manliga bekanta har fiskat någon gång de senaste fem åren.

Min fru älskar att gå med hunden i skogen och söka men fiska (eller sitta i skymningen och spana på rådjur) tycker hon är totalt ointressant.

Jag försöker skola in mina döttrar till att bli fiskare, jag försöker använda min (omvittnat goda pedagogiska) förmåga för att få dem intresserade.
Korta turer, inget hyschande och en kram för varje fisk de får. Äldsta dottern hävdar att det är genant, men ser ändå rätt nöjd ut...

"Jag tycker det är kul att fiska med dig pappa" är belöningen.
 
Malindo; sa:
Som alla vi mán gifta med spanska kvinnor redan kánner till, kan kvinnfolk inte somna om de ej yttrat minst 5.000 ord under dagens lopp.

jag kallar det för "det konstanta sorlet" kvinnor tuggar hela sin vakna tid, fiske o jakt som kräver en del tystnad faller av naturliga själv bort då foderluckan går konstant.


(lyckligt sammanboende med en fiskand pratkvarn..)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jessica.margareta tjejer som är aktiva Tjejforum 12
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17
aik_putte Några unga tjejer? Tjejforum 9
MinSaga Några aktiva tjejer i Malmö? Tjejforum 13
jamtlandstaus Stora ryggsäckar för tjejer? Tjejforum 14
sandskäddan Tjejer, hur jobbigt är Vasaloppet? Tjejforum 12
AnnikaB Aktiva tjejer i Malmö/Lund?? Tjejforum 7
6682 Hej alla glada tjejer Tjejforum 0
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Pluppy Klättersele för tjejer Tjejforum 3
mrhandley Cykelevent bara för tjejer Tjejforum 1
emse Tips om större turryggsäckar för tjejer? Tjejforum 16
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Onedge Tjejer..hjälp ! Tjejforum 1
L81 Tjejer som älskar äventyr ! Tjejforum 12
zzeezz Utrustning for korta tjejer? Tjejforum 10
ulrikagunnarsson Ryggsäck för tjejer? Tjejforum 13
AnniePalstam Klassikern för tjejer? Tjejforum 40
fiskbulle666 snowboardbrädor för tjejer Tjejforum 0
Kristin Nygren Helg med dykning för endast tjejer. Tjejforum 0
Nettan A Underkläder för tjejer Tjejforum 7
marcar Cykelkläder till tjejer?? Tjejforum 4
Rodluvan Skidkläder för tjejer... Tjejforum 7
tafone Skärpning tjejer! Tjejforum 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Tjejforum 2
MonikaSahlström mammalediga friluftsintresserade tjejer Tjejforum 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.