Varför dra pulkan med rep?

Väcker liv i en gammal tråd... Ni som själva har dragit pulka med rep, alltså inte bara hört vad andra tycker, hur långt rep rekommenderar ni?

Planerar nu en två veckors tur i övervägande skogsterräng. Har beställt en ny skakel då jag sedan tidigare bara hade hundskakel. Men jag tänker nog ta med ett rep ändå som backup. Och ett rep går ju också använda till flera andra saker.
Jag har dragit Parispulkor/motsv med rep på många turer. Ca 2 meter från pulkan blir repet sträckt.

...På plattland i skogen är rep det jag föredrar men på fjället med varierande förhållanden vill jag ha skakel.

Jag har bara erfarenhet av skaklar men ska prova rep nu på nästa tur. Ska bli kul!
Här är ytterligare ett bra blogginlägg kring olika lösningar för rep och pulka.
Pulk Basics
Den ena lösningen i länken, med följande utseende, har jag typ prövat. Åtminstone snarlik. Om man släpper på karbinerna i midjebältet och låter pulkan köra över repet, (jag hade en kombo av knutar på repet, som hamnade under pulkan, istället för den här splice-lösningen), och hakar fast karbinerna i bakändarna på pulkan, och sedan två dragrep i bakänden på karbinerna, så kan man låta pulkan köra före utför och ha lite kontroll på vart den tar vägen, och lite bromsverkan av repknutarna. Om det är en lång och lite flackare utförslöpa kan man dra repet bakåt på ovansidan av pulkan men samma replösning och få lite kontroll men utan broms. Jag har sett en annan lösning med separat bromsrep, men har inte prövat det själv. Det är lite läskigt med en "lösspringande" pulka bakom sig i utförslöpor med dragrep, så det rekommenderas inte. Jag har lyckats köra över mig själv vid något tillfälle med dragrep på pulkan, men lovade mig själv att inte göra om det...
Repdrag.jpg

Med ovanstående lösning kan man också testa att låta repdraget dra pulkan lite uppåt om man åker på skrå, genom att flytta dragkarbinen mot "dalskidan". Det är långtifrån felfritt, men kan hjälpa om det inte är så brant skrååkning, (och om pulkan har hyfsat markerade "medar" under och har låg tyngdpunkt o.s.v)

Intressant! Jag har knopat ihop lösningen som du postade en bild på. Min plan är prova att koppla från repänden som sitter i selen till pulkans akter så en får ett långt handtag. På detta sätt borde det vara möjligt att åka med pulkan nedanför och bredvid kroppen medans en sick-sackar sig nedåt slutningar. Är detta något som du provat?

Har även gjort en separat repbroms som går på tvärsen under pulkan.

...Min plan är prova att koppla från repänden som sitter i selen till pulkans akter så en får ett långt handtag. På detta sätt borde det vara möjligt att åka med pulkan nedanför och bredvid kroppen medans en sick-sackar sig nedåt slutningar. Är detta något som du provat?
Tja, jag har provat lite olika, men det som funkar bäst är nog en rep-loop där man fäster en ände i båda sidorna av bakänden på pulkan och har en loop i händerna, med en "reservstump" fäst i midjebältet via en karbin (jag har haft en 120 cm rundslinga i midjebältet med en lätt karbin och ett prussiksnöre som styr-rep). Då kan man, lite grann i alla fall, styra pulkeländet framför sig, och om man måste släppa repet för att styra sig själv hänger repet ändå kvar i midjebältet.
Att sicksacka sig fram genom skog utför med pulka framför sig är inte lätt, men det är å andra sidan inte lätt med pulka bakom sig heller, om man får upp farten lite. Det skulle nog vara läge att träna i slalombacken med ekipaget, men då får man väl skäll....

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Jag vet inte om det fungerar med en pulka.
Men, jag drog en spårsläde med traktorn, och då lade jag draglinorna i kors, för då följe släden med i traktorspåren, Det var samma bredd på fästpunkterna på släden och traktorn.

Tja, jag har provat lite olika, men det som funkar bäst är nog en rep-loop där man fäster en ände i båda sidorna av bakänden på pulkan och har en loop i händerna, med en "reservstump" fäst i midjebältet via en karbin (jag har haft en 120 cm rundslinga i midjebältet med en lätt karbin och ett prussiksnöre som styr-rep). Då kan man, lite grann i alla fall, styra pulkeländet framför sig, och om man måste släppa repet för att styra sig själv hänger repet ändå kvar i midjebältet.
Att sicksacka sig fram genom skog utför med pulka framför sig är inte lätt, men det är å andra sidan inte lätt med pulka bakom sig heller, om man får upp farten lite. Det skulle nog vara läge att träna i slalombacken med ekipaget, men då får man väl skäll....
Får bli till att testa detta med. Kommande tur kommer i huvudsak att gå över trädgränsen vilket borde underlätta något men å andra sidan är risken för sämre underlag högre, så vem vet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips