Varför dra pulkan med rep?

Väcker liv i en gammal tråd... Ni som själva har dragit pulka med rep, alltså inte bara hört vad andra tycker, hur långt rep rekommenderar ni?

Planerar nu en två veckors tur i övervägande skogsterräng. Har beställt en ny skakel då jag sedan tidigare bara hade hundskakel. Men jag tänker nog ta med ett rep ändå som backup. Och ett rep går ju också använda till flera andra saker.
Jag har dragit Parispulkor/motsv med rep på många turer. Ca 2 meter från pulkan blir repet sträckt.

...På plattland i skogen är rep det jag föredrar men på fjället med varierande förhållanden vill jag ha skakel.

Jag har bara erfarenhet av skaklar men ska prova rep nu på nästa tur. Ska bli kul!
Här är ytterligare ett bra blogginlägg kring olika lösningar för rep och pulka.
Pulk Basics
Den ena lösningen i länken, med följande utseende, har jag typ prövat. Åtminstone snarlik. Om man släpper på karbinerna i midjebältet och låter pulkan köra över repet, (jag hade en kombo av knutar på repet, som hamnade under pulkan, istället för den här splice-lösningen), och hakar fast karbinerna i bakändarna på pulkan, och sedan två dragrep i bakänden på karbinerna, så kan man låta pulkan köra före utför och ha lite kontroll på vart den tar vägen, och lite bromsverkan av repknutarna. Om det är en lång och lite flackare utförslöpa kan man dra repet bakåt på ovansidan av pulkan men samma replösning och få lite kontroll men utan broms. Jag har sett en annan lösning med separat bromsrep, men har inte prövat det själv. Det är lite läskigt med en "lösspringande" pulka bakom sig i utförslöpor med dragrep, så det rekommenderas inte. Jag har lyckats köra över mig själv vid något tillfälle med dragrep på pulkan, men lovade mig själv att inte göra om det...
Repdrag.jpg

Med ovanstående lösning kan man också testa att låta repdraget dra pulkan lite uppåt om man åker på skrå, genom att flytta dragkarbinen mot "dalskidan". Det är långtifrån felfritt, men kan hjälpa om det inte är så brant skrååkning, (och om pulkan har hyfsat markerade "medar" under och har låg tyngdpunkt o.s.v)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips