Varför dämpare på barnhojar

Jag var på spotex i går och såg en barncykel med fulldämpning för 3495:- cykeln såg ut att vara för max 7 åringar. Vilka föräldrar köper en sån till sina barn?
Man kan ju undra varför det tillverkas dylika cyklar.
Men det finns väl ett behov, eller så skapar man ett.

/Stefan

Har du glömt bort hur det var att vara barn? Jag kan tänka mig att en fulldämpad MTB är höjden av tuffhet för en 7-aring. Därmed är ett behov skapat och med det är det i princip kört för föräldrarna som köper cykeln för att tysta ungen.

/stefan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tufft

Visst kommer jag ihåg hur det var och vara barn.
När jag var liten skulle man ha en hoj med limpa och chopper styre för att vara riktigt tuff. Hojen i sig var inte så viktig. En kortlek för det tuffa ljudet gick ju också åt......
Jag körde i skogen långt innan mtb och bmx var uppfunna. Det gick aldeles utmärkt att slå sig halvt fördärvad utan MTB ;-)
Så det jag konstaterar att prislappen för dagens föräldrar har gått upp.

/Stefan

Barncyklar

Dom där cyklarna är ju ett skämt. Men för en 7-åring är dom ju hur tuffa som helst. Ni kommer väl i håg hur det kändes? Fast jag skulle aldrig köpa något sånt till mina barn. Min 13-åring fnyser åt "låtsasdownhillcyklar" men jag är inte säker på vad han hade sagt om han varit 5 år yngre och inte haft en cykelnörd till pappa. Min 9-åriga systerson älskar sin "studsmatta" till stormarknadshoj och hellre att han får cykelglädje på det viset än att bli påtvingad något mera förståndigt val. Tids nog lär han sig känna skillnad på bra och dåliga cyklar. Men visst svider det när man tänker på att cyklarna kunde ha varit så mycket bättre, lättare och billigare om en massa krims-krams hade varit borta.Ska man lära ungar att cykla ordentligt måste cykeln vara lätt så att de tycker det är roligt. Min cykel väger 13 kg med sadelväska, det motsvarar ungefär 20% av min kroppsvikt. Få barncyklar kommer upp i det förhållandet! För övrigt, angående cykelglädje som barn så kan jag tillägga att jag och min bror nån gång cirka -76 byggde en cykel med utväxling 1:1 och klättrade i berg med.

jag glömde en sak....

walkerboh; sa:
Jag var på spotex i går och såg en barncykel med fulldämpning för 3495:- cykeln såg ut att vara för max 7 åringar. Vilka föräldrar köper en sån till sina barn?

Jag hade gjort det om det hade funkat. Min plånbok skulle må väldigt bra om jag inte hade lärt familjen hur en bra cykel ska vara.
Hade varit rikare, men fan vet om mitt samvete hade tålt det. ;^)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips