Varför behöver man ett kök?

Jag lägger inlägget här hos er lättpackare, eftersom det slog mig igår kväll hur lätt man kan spara vikt genom att lämna hela köket+bränsle hemma. Borde det inte gå att leva i 1-2 veckor på knäckebröd med jordnötssmör, smör och/eller ost, torkat kött och grönsaker, frystorkade räkor, kall havregrynsgröt med torkad frukt (bara att ställa i en skål med lock på kvällen så är det klart på morgonen), müsli med torrmjölk, fruktsoppa med torkad eller frystorkad frukt, choklad, nötter o.s.v. Det finns ju massor av god och näringsrik mat som inte behöver värmas.

EDIT: Menar sommarvandringar nu, men det förstod ni väl?
 
Senast ändrad:
Ämnet har diskuterats tidigare i denna tråd.

Själv är jag inte säker på om jag skulle stå ut med enbart kall mat på en längre tur. Jag tycker det varma målet på kvällen, när man kommit fram till lägerplatsen och slagit upp tältet, är en av dagens höjdpunkter. På en kort-tur blir läget kanske ett annat, å andra sidan väger ju packningen redan ganska lite då och då kan jag lika gärna unna mig lyxen med kok-kaffe och varm mat.

Ett alternativ till kök är ju såklart att göra upp eld men för min del är det ofta fjällen som gäller och där vill jag inte elda i onödan.

Sen är det tidsaspekten. Att behöva blötlägga allt flera timma i förväg känns inte särskilt effektivt. Vem har bråttom på vandring kan man ju undra, men för mig gäller det att snabbt och effektivt kunna laga i ordning det jag behöver om jag tex ska bestiga en topp och har inväntat bra väder i 35 h alt. om jag kommer ner från en bestigning trött och sliten så vill jag inte vänta 8 timmar till på att maten ska mjukna.

//Björn
 
Det handlar inte bara om att lätta packningen. Jag ser hellre till att jag fysiskt orkar bära med mig köket. Det är värt mycket med varm mat. Men visst går det att leva som du säger. Jag skulle dock personligen tycka att det var rätt trist.
 
Varm mat är, åtminstone för mig, ett måste.
Varm gröt på morgonen för att komma igång och varm mat till middag är väl det som gör fjällturen ett extra värde.

Men man behöver ju inte släpa med sig bränsle för det!
Vedkök funkar i alla fall för mig, det behövs inte mer än en eller två nävar med pinnar för att koka gröt och såna pinnar finns i princip överallt, även på kalfjället.
I nödfall går det att elda med kråkbärsris.....

Mitte hemmagjorda vedkök väger 160 gram och till det har jag en 1-litersgryta som väger 103 gram. Inte så mycket vikt att bära för att få äta varm mat. Klart värt vikten i alla fall.
 
Ja, det är väl en fråga om tycke och smak, som med det mesta. Men då finns det ingen annan funktion med köket än att man vill ha varm mat, så om man gillar kall mat är det alltså onödigt med kök. Det skulle vara kaffet då. Kanske litet aluminiumfolie att elda kråkbärsris i och en aluminiumbägare att värma vatten i?
 
Gamla lätta Metakök är ju ett ex på varma koppen även på berget. Men att leva på kallt slemmigt käk är inget vidare, inte ens på sommaren. Jo jag har varit med om att försöka sådär en 14 dar i taget. Varm mat med textur är ett behov......och en njutning.
Som kuriosa skulle ju de blivande astronauterna leva på kräm i tuber och tabletter, men inlåsta i små utrymmen krävde och fick de vackumpackad mat samt värmeugnar.....det är en fråga om livskvalitet.
Men vill du uppleva det själv så pröva, för visst går det, men inte så väl.
IMHO behövs kök eller eld.
 
Senast ändrad:
Är det inte en säkerhetsgrej också? Om det är nollgradigt, regn och man blir nedkyld så är det enklare att koka kaffe och och laga mat i tältet med ett gaskök än att göra upp eld.
 
knäckebröd med jordnötssmör, smör och/eller ost, torkat kött och grönsaker, frystorkade räkor, kall havregrynsgröt med torkad frukt (bara att ställa i en skål med lock på kvällen så är det klart på morgonen), müsli med torrmjölk, fruktsoppa med torkad eller frystorkad frukt, choklad, nötter o.s.v.

är väl knappast jämförbart med tubkräm och tabletter?

Och vanligt frystorkat på påse är faktiskt ingen vidare smakupplevelse heller.

Nej, ni har inte övertygat mig. Jag kanske testar att övertyga mig själv på någon veckotur framöver. :)

Och en liten kråkbärsriseld på aluminiumfolie (eller vad man nu skall ha, tips?) är väl inte så mycket osäkrare än ett ordinärt stormkök, eller? (Värre är om riset är genomvått.)
 
Det finns rätt många amerikaner som går utan kök, men frågan är om det blir så mycket lättare.

Frystorkad mat är ju lätt tack vare att man inte behöver bära med sig vattnet, men frystorkad mat (eller torkad öht) är svårt att tillaga utan kök.

Så kör man utan kök tror jag att maten blir tyngre, så det är inte självklart att det blir så mycket lättare.

Folk brukar väl räkna med 600-800 g per person och dygn normalt, klarar man att hålla sig på den vikten även för mat som inte behöver kök? Jag är tveksam.
 
Att ta bort god, varm, tillagad mat för att spara vikt är för mig på gränsen till att stanna hemma för att spara vikt. :)

Men det är naturligtvis en smaksak - har man inget emot en sådan torftighet eller kan hitta goda alternativ är det ju bara att köra. Man kan också ta med sig en liten burk att elda pinnar i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomiso Behöver lite råd. Tältköp, knäproblem. Lättpackning 12
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Flambera Hur förvara systemkamera om man är lättpackare? Lättpackning 10
nmr vilka vandringstavar ska man välja? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Öhrnell Hur väger man ryggsäckar egentligen? Lättpackning 20
anarkizt Tarp och sovsäck... Men vad ska man ligga på? Lättpackning 12
Tranan Ibland blir man förvånad över vad saker väger.... Lättpackning 2
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
CesarV Hej! Ny medlem här med ett stort intresse för Ultralight backpacking Lättpackning 19
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Martin Fjäderlätt Ett annorlunda sätt att börja Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.