Varför används inte ringklockan mer?

Jag har en ide on en ringklocka som funkar mer som ett sånt där kort man satte mot ekrarna när man var liten och som gav upphov till ett smattrande fejkmotorljud.

Folk tycks ibland felaktigt uppfatta ringklockan som en burdus "ur spår!" - signal

Jag tänker mig att det borde finnas bättre sätt att ge sig tillkänna. Tex med ett smattrande ljud.
Typ att man trycker på en knapp och så fälls ett smatter-kort ner i hjulet.
 
Intressant förslag Stenblock. Nån slags motsvarighet till motorljud. Viktigt att gångtrafikanten med öronen uppfattar var cyklisten är och i vilken riktning denne färdas. Elektroniska pipljud brukar vara svårare att rikningsbestämma än mera komplicerade ljud.

Thure
 
Jag har en ide on en ringklocka som funkar mer som ett sånt där kort man satte mot ekrarna när man var liten och som gav upphov till ett smattrande fejkmotorljud.

Folk tycks ibland felaktigt uppfatta ringklockan som en burdus "ur spår!" - signal

Jag tänker mig att det borde finnas bättre sätt att ge sig tillkänna. Tex med ett smattrande ljud.
Typ att man trycker på en knapp och så fälls ett smatter-kort ner i hjulet.

Märkligt att "folk" ska uppfatta ringklocka som "Ur spår!"...
Det kan väl lika väl vara "pass på, här finns jag och jag vill undvika en olycka".

Men en biltuta kan man ju variera frekvens och längd på signalen för att visa sin avsikt tydligare men om "folk" tar illa vid sig för en enstaka pling från en cykelringklocka så tycker jag det är fel på "folk" och inte på signalgivande cyklist.

/Patrik, som ibland plingar upprepade gånger då någon cyklar onödigt brett och jag har svårt att komma förbi
 
Vad är det för Biltemagrej?
Erfarenheter??

Thure

Jag var lite otydlig. Det är ett "gashandtag". Låter som en motorcykel (nåja) när man vrider på det. Det är egentligen en barnleksak men jag har monterat den på en väns cykel (och sedan dragit sönder huvudet på skruven) när han fyllde år för några år sedan. När han använde den för att påkalla yviga flanörers uppmärksamhet så visade det sig vara både effektivt och roande.

De flesta skyndade sig till kanten av vägen och när de vände sig om och fick se en vuxen karl på cykel så såg de minst sagt roade ut. Rekomenderas!

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Barntillbehor/Gashandtag-med-motorcykelljud-27355/
 
Jag brukar vara ute på cykel ca 3-4 mil om dan. På cykelvägar, gator och landsvägar. Rullar fram i måttliga 20km/h. Väjer för potthål och vattenpölar, vilket gör att jag ibland pendlar från sida till sida över cykelbanor. Jag pinglar på alla gångtrafikanter och saktar ner farten för att inte skrämmas. Jag glider fram i egna tankar och filosoferar och njuter. Ända till någon i tighta fluoriserande kläder brakar förbi i rasande ljudlös fart. Och jag blir så j-kla skrämd och överraska! Inte någon gång har en cyklist använt sin eventuella ringklocka för att göra mig uppmärksam på sin framfart. Varför inte?



Jag vill uppmana alla cyklister till flitigare användning av ringklockan!



Någon med samma erfarenheter som jag? Synpunkter?



Hälsningar

Claes


Hoppas du inte kör bil också.........


Skickas från min iPhone via DX8
 
Problemet med vinglande och ouppmärksamma gångtrafikanter ökar med lurar i öronen och smartphonen framför ögonen.

För övrigt anser jag att inlägget 07:54 ovan inte hör hemma på Utsidan diskutera sak och utan personangrepp!

Thure
 
Jag har en ide on en ringklocka som funkar mer som ett sånt där kort man satte mot ekrarna när man var liten och som gav upphov till ett smattrande fejkmotorljud.

Folk tycks ibland felaktigt uppfatta ringklockan som en burdus "ur spår!" - signal

Jag tänker mig att det borde finnas bättre sätt att ge sig tillkänna. Tex med ett smattrande ljud.
Typ att man trycker på en knapp och så fälls ett smatter-kort ner i hjulet.

Metall klang hörs bättre än dova ljud, för oss med lite åldersringar i öronen.
Låter som att det ultimata är en skramlig gammal cykel... :)
 
Problemet med vinglande och ouppmärksamma gångtrafikanter ökar med lurar i öronen och smartphonen framför ögonen.

För övrigt anser jag att inlägget 07:54 ovan inte hör hemma på Utsidan diskutera sak och utan personangrepp!

Thure

Kategorin med lurar i öronen, telefonen framför ögonen och som släntrar kors och tvärs över cyklelbanan undrar jag också hur man får kontakt med. En gång blev jag tvungen att knacka en kille på axeln för att komma förbi ett antal personer i bredd. I de lägena skulle man behöva en stor tuta!


Det gäller ju att börja låta på tillräckligt avstånd från de gående eftersom reaktionerna är väldigt svåra att förutsäga. De som går varje dag där jag cyklar räcker det med ett litet pling så drar de sig åt kanten. Andra gående kan sprattla till, hoppa åt både höger och vänster, vända sig om, tvärstanna mitt på cyklelbanan eller något annat som kan göra det svårt att passera.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...