Var ska vi fjällvandra? Mamma och treåring

Nu kommer suget igen efter lite fjäll och klar luft. Jag vill gärna vandra i fjällen med min son som är 3,5 år, och behöver lite tips på var vi kan åka.

-Jag har inget körkort så vi måste kunna ta oss dit med tåg/flyg/buss/båt
-Vi vill göra det så enkelt som möjligt för oss, jag tänker mig en basstation i stuga med matlagningsmöjligheter, och så gör vi dagsutflykter. Det är såklart en säkerhetsfråga också eftersom jag åker ensam med honom.
-Helst inte alltför långt bort, 17 timmars tågresa kan vara mastigt för en treåring (bor i Uppsala).
-Vi var på Fulufjället förra sommaren vilket var en hit, så nu vill jag gärna se något nytt, gärna en topptur.
-Jag har fjällvandrat med tält flera gånger men aldrig bott i stugor.
-Jag är sugen på Norge men det är inget måste.

Tacksam för alla tips och råd!
 
Akkastugorna

Hej..Om inte resan blir för lång:Gällivare-Ritsem-Akkastugorna. Tåg-buss-båt-fotvandring (2km) Spännande och omväxlande. Fiin utsikt mot Akka. Fixar du privatbåt i Ritsem kan den lägga till bara några hundra meter från stugorna. Gå till hängbron. Ner till sjön (rundtur??) Gå och fika eller äta vid båtlänningen.. mvh borano20
 
Fiinfina tips, tack! Det lutar åt Grövelsjön bara det funkar med resandet dit. Ritsem-Akka låter också intressant men kanske kan sparas till nästa år.
 
Grövelsjön

Hej..Bra förslag. Tåg till Sala-Västerås-Mora,å så buss. Hemskt lagom resa. Lycka till..borano20
 
Måste bara tipsa om Storulvån också! Jag var där med min tvååring förra sommaren. Då gick x2000 till åre och sen var det tåg och buss sista biten. Åkte från uppsala vid nio-tiden (tror jag det var) och var framme och inkvarterade i stugan innan 2000.

Här finns lite bilder och info från den stugan som vi hyrde och använde som basläger http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=552231&postcount=25
Och så här bra hade grabben det på fjället http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57020 Han sov gott efter toppturen upp på Getryggen.o

Läs gärna hela den tråden, finns många bra tips där.

Jag har mycket mer info om platsen om du är intresserad, foton och tips och så... Hör av dig!
 
Grövelsjön blev det för mig och fyraåringen för några år sedan. Där finns många trevliga småturer att göra.
Enda nackdelen med fjällstation är att det blir dyrt. Tror att de hade allt gratis för barnet. Vi lyxade därför lite extra och tog helpension. Tänk att packa ner färdigstekta tunnpannkakor till lunchen :) jag minns fortfarande hur vi satt i solen på en liten "topp" och åt och sonen frågade om man kunde ha det bättre än oss just då!

/Anna
 
Måste bara tipsa om Storulvån också! Jag var där med min tvååring förra sommaren. Då gick x2000 till åre och sen var det tåg och buss sista biten. Åkte från uppsala vid nio-tiden (tror jag det var) och var framme och inkvarterade i stugan innan 2000.

Här finns lite bilder och info från den stugan som vi hyrde och använde som basläger http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=552231&postcount=25
Och så här bra hade grabben det på fjället http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57020 Han sov gott efter toppturen upp på Getryggen.o

Läs gärna hela den tråden, finns många bra tips där.

Jag har mycket mer info om platsen om du är intresserad, foton och tips och så... Hör av dig!

Men hjälp vad fin bild, den sista! Sova på en fjälltopp, underbart.

Tack för tipsen, jag ska ta och jämföra lite mer och kolla priser och tillgänglighet och så.
 
hej. jag sommar jobbar här i kiruna och ha planerat om vandring mot abisko och sen narvik. jag är ensam och söker en sällskap . hör ab dig om du är intrsserad. vandring blir om ca 2 v och kan ta 4-6 dagar.


Nu kommer suget igen efter lite fjäll och klar luft. Jag vill gärna vandra i fjällen med min son som är 3,5 år, och behöver lite tips på var vi kan åka.

-Jag har inget körkort så vi måste kunna ta oss dit med tåg/flyg/buss/båt
-Vi vill göra det så enkelt som möjligt för oss, jag tänker mig en basstation i stuga med matlagningsmöjligheter, och så gör vi dagsutflykter. Det är såklart en säkerhetsfråga också eftersom jag åker ensam med honom.
-Helst inte alltför långt bort, 17 timmars tågresa kan vara mastigt för en treåring (bor i Uppsala).
-Vi var på Fulufjället förra sommaren vilket var en hit, så nu vill jag gärna se något nytt, gärna en topptur.
-Jag har fjällvandrat med tält flera gånger men aldrig bott i stugor.
-Jag är sugen på Norge men det är inget måste.

Tacksam för alla tips och råd!
 
jag tänkte åka bil fr kiruna och sen vandra mot abisko o narvik. men jag vill hemsk tälta för att de är dyrt för mig att bo i stugor.
 
Hej! Det hade visserligen varit trevligt, men jag kommer gå med min treåring. Vi kommer vistas i fjällen, snarare än att vandra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...