Var ska ni cykla 2012?

Planerar min jungfruresa

Håller på och planerar min första resa någonsin (bortsett från 2.5 mil som jag ibland har cyklat till jobbet, eller 5 mil till släkten i Falköping). Destinationen är Palolem Beach i södra Goa, ska bli ett kärt återseende.

Ska i stort sett bara skaffa mig bra utrustning och sedan ge mig av okt 2012. Lärdomen jag har dragit av att läsa erfarna cyklisters tips och skildringar är nämligen att man bara ska ge sig iväg också brukar det mesta lösa sig.

Undrar dock om jag får höra av mig till dig Lars Bengtsson med några frågor innan jag ger mig av?

Pontus, Vara.
 
Lärdomen jag har dragit av att läsa erfarna cyklisters tips och skildringar är nämligen att man bara ska ge sig iväg också brukar det mesta lösa sig.

Både och. Det mesta löser sig längs vägen, även om vissa länder i Afrika det senaste året har införskaffat krav på att skaffa visumen innan man lämnat sitt hemland. Däribland Etiopen, DRC och Ghana.

Inte heller fel att ge sig ut på en mindre tur - upp till några månader, för att se om man öht gillar livet på cykel. Eller varför inte göra en backpackingresa innan- för att se hur man reagerar när man varit hemifrån en längre tid.

Men som sagt det mesta löser sig -utom det faktum att du kanske tycker det är trist och jobbigt och att romantiken dog den där eftermiddagen i Tirana då du inte hittade någonstans att sova.

Stellan J gav ett mycket bra recept hur man klarar av de psykiska påfrestningarna: Cykla mindre och drick mer öl. Håller fullständigt med. :)

Undrar dock om jag får höra av mig till dig Lars Bengtsson med några frågor innan jag ger mig av?

Det går bra.
 
Inte heller fel att ge sig ut på en mindre tur - upp till några månader, för att se om man öht gillar livet på cykel. Eller varför inte göra en backpackingresa innan- för att se hur man reagerar när man varit hemifrån en längre tid.

För tre år sedan var jag på en backpackingresa i Nepal, Indien och Australien. Var ute i 9 månader och reste själv mer än halva tiden.

Men som sagt det mesta löser sig -utom det faktum att du kanske tycker det är trist och jobbigt och att romantiken dog den där eftermiddagen i Tirana då du inte hittade någonstans att sova.

Dock har jag inte provat på livet som cyklist och är medveten om att jag kan komma och ledsna. Men jag tror att jag kommer tycka om det.

Stellan J gav ett mycket bra recept hur man klarar av de psykiska påfrestningarna: Cykla mindre och drick mer öl. Håller fullständigt med. :)

:) Ja det är klart, att ta en paus från cyklandet och dricka några öl kan säkert vara nyttigt. Ölen var dock proportionellt sett väldigt dyr i Indien och Nepal.

Tack för svaren.
 
:) Ja det är klart, att ta en paus från cyklandet och dricka några öl kan säkert vara nyttigt. Ölen var dock proportionellt sett väldigt dyr i Indien och Nepal.

Däremot är vodkan riktigt billig...

En kväll i indien fick jag och min tjej tag på en liter kokosnötsvodka som kostade ungefär tio spänn. Efter den dagen kunde min tjej knappt lukta på alkoholhaltiga drycker utan att få obehagskänslor :)
 
För tre år sedan var jag på en backpackingresa i Nepal, Indien och Australien. Var ute i 9 månader och reste själv mer än halva tiden.

Rest i Indien? Då klarar man allt! :)

Dock har jag inte provat på livet som cyklist och är medveten om att jag kan komma och ledsna. Men jag tror att jag kommer tycka om det.

Låter bra. Jag ledsnar också ibland. Men det blir faktiskt alltid solsken efter regn...

:) Ja det är klart, att ta en paus från cyklandet och dricka några öl kan säkert vara nyttigt. Ölen var dock proportionellt sett väldigt dyr i Indien och Nepal.

Ja, för mig handlar ju cyklandet inte om cyklandet, utan om att det är ett bra sätt att se hur världen ser ut bakom den ordinära turistscenen i länderna man kommer till. Att dricka öl på sunkhak är betydligt mer givande under cykelturen än hoppa omkring i lycra och snacka kadens. Men vi är alla olika! För mig är bara cykeln ett verktyg. Det är resan som är viktig, inte cykeln.

Ok. OnTopic. Var ska ni cykla 2012?
 
till å från nijmegenmarschen

från göteborg till nederländerna lagom till www.4daagse.nl och sedan hem igen. borde bli lite drygt 200 mil på cykel (och 20 till fots).

som cykelträning hade jag tänkt mig vänern runt och/eller runt bottenviken (inkl färja vaasa - umeå)
 
Engelska kanalen runt

För åttonde året i rad planerar vi en en månadslång vårtur i Europa. 2012 hoppas vi på Engelska kanalen runt. Från Malmö genom Danmark, båt över till England. Sedan södra England i Bluebells-tider längst väster ut. Båt över till Bretagne och sedan längs med Franska kusten genom bland annat Normandie hemåt.

Vår tidigare turer kan man läsa om på falke.nu
 
I vår blir det mountainbike i Georgien och förhoppningsvis Kuba i december, kanske nån kortare tur i Sverige under sommaren efter Tjejvättern
 
Bli av med cykla-till-annat-land-oskulden!

Tja!

Den 4:e maj kör jag Gbg - Piemonte (Italien), via Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike. I Italien vankas det bröllop sen får jag se vart det bär av därefter!

Btw, någon som provat dynamoladdaren till iphones?
 
Har bestämt mig för att göra min första cykelsemester. Troligen blir det en solofärd under totalt 6 veckor med start efter midsommar/tidiga Juli.

Vart jag ska börja cykla vet jag inte, och inte heller slutmålet. Eftersom jag inte har cyklat längre sträckor än dagsturer på ~6-7 mil så känns det kanske bäst att hålla sig inom Sverige med närhet till hjälp och lokalkännedom. Kanske extra viktigt när man kör solo?

Funderar på att utgå från Gävle och cykla ner mot södra Sverige och kanske ta en färja ut till någon av öarna. Har en Nishiki Pro SLD som jag tänkt får agera transportmedel med kanske en bob yak-kärra med tält och campingutrustning.

Nåja, jag ska cykla iallafall :). Tips på bloggar och artiklar om folk som cyklat genom mellan-södra-sverige på något vis uppskattas!
 
Island

Har aldri vært på Island, og jomfruturen blir på sykkel over det indre av Vest-Island.
Reykjavik - Thingvellir - Geysir/Gullfoss - Hveravellir - Blönduos.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
halmstadanders Afrika, när var hur Långcykling 12
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen Långcykling 38
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.