Var på nätet köper man Hillebergtält billigast?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Var på nätet köper man Hillebergtält billigast?
- Trådstartare TreeWalker
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Frionor; sa:Var på nätet köper man Hillebergtält billigast?
Typ ingenstans... Detta p.g.a. den svenska publiken som är så grymt Hillebergkåt (hälften kunde vara nog!!) så att alla deras tält kan säljas till fullpris jämt... överallt... av vem som helst... typ
// Lars
Ps. Ett visst mått av ironi. Men inte mycket.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Antagligen från Hilleberg själva
Hilleberg själva brukar ha nedsatta priser på sina demotält osv, det är den bästa dealen på H-tält jag känner till. Kolla deras sajt eller ring dem så får du nog tag på en aktuell lista med prisnedsatta tält.
Frionor; sa:Var på nätet köper man Hillebergtält billigast?
Hilleberg själva brukar ha nedsatta priser på sina demotält osv, det är den bästa dealen på H-tält jag känner till. Kolla deras sajt eller ring dem så får du nog tag på en aktuell lista med prisnedsatta tält.
http://www.backcountry-equipment.com
Flera tusen billigare. Konstigt att det bli billigare att exportera... (även med moms medräknad) Kan det bero på snobbfaktorn kring tälten i Sverige? (som blåser sønder ganska ofta). Tycker alla borde køpa tälten via USA så måste Hilleberg sänka priserna här. Âven flera tusen kronor billigare än i Sverige är de ju knappst prisvärda.
Flera tusen billigare. Konstigt att det bli billigare att exportera... (även med moms medräknad) Kan det bero på snobbfaktorn kring tälten i Sverige? (som blåser sønder ganska ofta). Tycker alla borde køpa tälten via USA så måste Hilleberg sänka priserna här. Âven flera tusen kronor billigare än i Sverige är de ju knappst prisvärda.
Flera HUNDRA billigare.
Akto kostar 345 USD + frakt 30 USD. Det blir runt 3400 kr med momsen inräknad. Drabbas du av tull (som jag inte vet om det är på tält) blir det några tior i tull och nån hundralapp i extra frakt. Hilleberg tar 3690 kr.
Keron 4 kostar USD 780 + runt 50 USD i frakt, om man kan övertyga dem om att inte använda UPS. Då landar du nånstans på 7600. Hilleberg tar 8340.
Däremot, om du har vägarna förbi Amerikat så blir det en annan femma.
(1) Slå mig inte! Jag har bara två själv
Låter lite optimistiskt?http://www.backcountry-equipment.com
Flera tusen billigare.
Akto kostar 345 USD + frakt 30 USD. Det blir runt 3400 kr med momsen inräknad. Drabbas du av tull (som jag inte vet om det är på tält) blir det några tior i tull och nån hundralapp i extra frakt. Hilleberg tar 3690 kr.
Keron 4 kostar USD 780 + runt 50 USD i frakt, om man kan övertyga dem om att inte använda UPS. Då landar du nånstans på 7600. Hilleberg tar 8340.
Däremot, om du har vägarna förbi Amerikat så blir det en annan femma.
Det blir det ju inte, men de tar förstås så mycket betalt som respektive marknad tål. Snobbfaktorn(1) altså, precis som du sa.Konstigt att det bli billigare att exportera.
Jag har mailat tullen och frågat. Så här säger de om att importera tält utanför EU.
Du ska räkna ihop tältpris och fraktpris.
På den gemensamma summan lägger du på 12% tull. På den summa du får fram då lägger du på 25% moms.
Tält = 300$+50$ frakt = 350$ =2602kr
2602 * 1,12 = 2914
och så momsen.......
2914 * 1,25 = 3642kr i slutsumma.
Momsen och tullen betalar man när man hämtar ut paketet från det företag som leverer det.
// EmSt
Du ska räkna ihop tältpris och fraktpris.
På den gemensamma summan lägger du på 12% tull. På den summa du får fram då lägger du på 25% moms.
Tält = 300$+50$ frakt = 350$ =2602kr
2602 * 1,12 = 2914
och så momsen.......
2914 * 1,25 = 3642kr i slutsumma.
Momsen och tullen betalar man när man hämtar ut paketet från det företag som leverer det.
// EmSt
Jag har en känsla av att andrahandsvärdet på Hilleberg är ganska mycket lägre i andra länder än Sverige, där märket är mindre känt. Så om man vågar handla begagnat via forum tex i UK kan man nog spara en slant. Det här kan tex vara en rätt bra affär tror jag:
http://www.outdoorsmagic.com/classifieds/advert.asp?c=418&t=Hilleberg+Staika&sp=&v=3
http://www.outdoorsmagic.com/classifieds/advert.asp?c=418&t=Hilleberg+Staika&sp=&v=3
Orsaken till att Hillebergs produkter har samma pris hos alla återförsäljare är att om någon återförsäljare sänker priser rejält och börjar konkurrera så kommer han eller hon att märka en väldigt mycket försämrad relation med leverantören. Bortglömda leveranser, ovillighet att bistå med service och annat. Fullkomligt vidrigt ur konkurrenshänseende men fullt möjligt i ett litet land med få återförsäljare och en publik som är tvärblind när det gäller andra tillverkare.
jamo; sa:Jag har en känsla av att andrahandsvärdet på Hilleberg är ganska mycket lägre i andra länder än Sverige, där märket är mindre känt. Så om man vågar handla begagnat via forum tex i UK kan man nog spara en slant. Det här kan tex vara en rätt bra affär tror jag:
Handlar man av en privatperson så finns möjligheterna att slippa tull och moms.
Re: Flera HUNDRA billigare.
[/QUOTE]
"Konstigt att det blir billigare att exportera" IRONI...
Nammatj 3GT i USA 5000kr + moms = 6200. i Sverige 6900 kr
Stallon (utgången mod. i Sverige): 3100kr
Trots att Hilleberg betalar tull før att exportera är det billigare i USA (kanske tull till Sverige också innan Estland (där dom sys) gick med i EU?)
En god anledning att køpa ett nordiskt märke är ju førstås reklamationer och reservdelar. Har køpt ett Helsport Isfjell før 3000 NOK. 40% rabbat på
http://www.torshovsport.no tror att de har några kvar om du ringer å frågar. http://www.xxl.no har annars billiga Helsport tält. Tror inte att Helsport gør speciellt mkt sämre tält än Hilleberg.
Før øvrigt har knappast de flesta campare behov av det bästa tältet på marknaden, iklusive mig själv.
Âr man rik spelar det väl ingen roll om tältet kostar 5 eller 10 tusen men om det innebär att man måste sitta inne før att man inte har råd med en flyg/tåg biljett ut till äventyren så prioriterar man kanske lite fel.
Lycka till i valet av tält!
David
[Ändrat av nils73 2004-05-08 kl 13:20]
Det blir det ju inte, men de tar förstås så mycket betalt som respektive marknad tål. Snobbfaktorn(1) altså, precis som du sa.Konstigt att det bli billigare att exportera.
"Konstigt att det blir billigare att exportera" IRONI...
Nammatj 3GT i USA 5000kr + moms = 6200. i Sverige 6900 kr
Stallon (utgången mod. i Sverige): 3100kr
Trots att Hilleberg betalar tull før att exportera är det billigare i USA (kanske tull till Sverige också innan Estland (där dom sys) gick med i EU?)
En god anledning att køpa ett nordiskt märke är ju førstås reklamationer och reservdelar. Har køpt ett Helsport Isfjell før 3000 NOK. 40% rabbat på
http://www.torshovsport.no tror att de har några kvar om du ringer å frågar. http://www.xxl.no har annars billiga Helsport tält. Tror inte att Helsport gør speciellt mkt sämre tält än Hilleberg.
Før øvrigt har knappast de flesta campare behov av det bästa tältet på marknaden, iklusive mig själv.
Âr man rik spelar det väl ingen roll om tältet kostar 5 eller 10 tusen men om det innebär att man måste sitta inne før att man inte har råd med en flyg/tåg biljett ut till äventyren så prioriterar man kanske lite fel.
Lycka till i valet av tält!
David
[Ändrat av nils73 2004-05-08 kl 13:20]
Helgedahl; sa:Orsaken till att Hillebergs produkter har samma pris hos alla återförsäljare är att om någon återförsäljare sänker priser rejält och börjar konkurrera så kommer han eller hon att märka en väldigt mycket försämrad relation med leverantören. Bortglömda leveranser, ovillighet att bistå med service och annat. Fullkomligt vidrigt ur konkurrenshänseende men fullt möjligt i ett litet land med få återförsäljare och en publik som är tvärblind när det gäller andra tillverkare.
Som om de flesta svenskar äger ett Hilleberg. Om jag skulle göra en bedömning så hadndlar det snarare om en minoritet.
Litet påslag
En bekant jobbar i friluffs-affär (ni vet dom där ställena där alla utsidanmänniskor tillbringar sin fritid
). Han valde mellan Hilleberg och TNF-tält. Det blev ett TNF pga att han nästan inte fick någon rabatt när han köpte Hilleberg. Varför? Jo, påslaget på ett Hilleberg är väldigt lite. Butikerna har altså mycket liten möjlighet att ändra utpriset nedåt eller att ens ge sin personal rabatt.
En bekant jobbar i friluffs-affär (ni vet dom där ställena där alla utsidanmänniskor tillbringar sin fritid
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 986
- Svar
- 37
- Visningar
- 6 K
- Svar