Var kan jag få tag på torrmjölk?

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Misstänker starkt att Golden Cow och Nido egentligen är samma produkt. Jag hade båda hemma och smakade ingen skillnad och upptäckte sedan att näringsdeklarationen var identiska - t ex 503 kcal / 100 g i båda fallen. 400g-burkarna har också precis likadan form, bara trycket skiljer.
Golden Cow
Nido

Misstänker starkt att Golden Cow och Nido egentligen är samma produkt. Jag hade båda hemma och smakade ingen skillnad och upptäckte sedan att näringsdeklarationen var identiska - t ex 503 kcal / 100 g i båda fallen. 400g-burkarna har också precis likadan form, bara trycket skiljer.
Golden Cow
Nido
Jo, jag jämförde också ingen större skillnad. Dock tror jag att Golden Cow är lite billigare.

Jag är en sådan som helst undviker att handla från företag som jag tycker beter sig dåligt. När en internationell jätte köper den enda svenska torrmjölksproducenten Semper och lägger ner produktionen i Sverige blir jag inte glad, milt uttryckt. Det lede till dubblerat pris. Jag kan inte bevisa koppling mellan de två företagen från samma land, men misstänker den.

På motsvarande sätt köper jag inte från Findus som köptes av ett multinationellt företag som stängde den stora svenska fabriken i Bjuv i Skåne. Skulle inte heller köpa av nuvarande Semper.

Jag får klara mig utan torrmjölk tills vidare.

Mer information om ovanstående utländska företagsköp med efterföljande stängning av svenska fabriker finns i inlägg #12.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips