Var hittar jag pagajvirke i Värmland?

Hej! Jag är sugen på att försöka göra en grönlandspaddel, och undrar om någon har tips på var man hittar en lämplig granbräda i Karlstadstrakten. Fråga 2: När jag letat information på nätet har det varit olika bud om man ska välja en bräda där ådringen går på längden eller på tvären på änden av brädan. Någon som har koll?

Hej, jag tror inte man ska krångla till det för mycket. Jag gjorde min pagaj i vanlig furu jag hittade i bygghandeln, laminerade två bitar för att få kvistarnas inverkan så liten som möjlig, hade inte en tanke på hur jag skulle lägga ådringen då, men den har jag paddlat med i tre år (se hur ådringen ligger här: http://web.me.com/mans/langert/QAJAQ/Poster/2009/7/11_23._Pagajen.html). Håller på med en ny där jag använder smikvistig gran klass II som kärna i paddeln och ska ha cederträ till bladspetsar och kanter.

Lycka till med bygget!

/Måns

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gp

Hej, jag har inte varit så jättenoga med urvalet av bräder men limmar du ihop två så brukar det hålla. Har inte haft sönder någon ännu. Jag har lite bilder upplagt på mina paddelbyggen.

Tack för tipsen! Fina paddlar ni gjort. Och om det funkar med brädgårdsträ utan att det slår sig direkt så är det väl kanske en bra början, den första paddeln lär väl knappast bli perfekt i allafall.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips