Var hitta grön, kraftig, delbar dragkedja?

Korta av

Det är inte speciellt svårt att korta av en dragkedja som är för lång. Problemet är ju annars oftast att få tag på dragkedjor som är tillräckligt långa.
/Thomas J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Re: Re: Hur lång

Brune; sa:
Groaghach; sa:
TJA; sa:
Hur lång skall din dragkedja vara?
/Thomas J

30-45cm hade jag tänkt mig.
Groaghach

Ska blixtlåset inte vara långe än så. Då skulle jag handla i tygaffären. ”Min” tygaffär tog hem ett blixtlås (YKK) åt mig, när jag ville ha en färg och längd som dom inte hade i lager.

/Per Brune

Vad kostade det att beställa hem det? Det kan inte ha varit gratis?

Groaghach

Hade tänkt skriva samma sak, om att gå till tygaffären alltså. Kostar nog inte många spänn skulle jag tro, de beställer ju regelbundet från sina leverantörer / grossister.

Får man fråga vad dragkedjan ska användas till?

/ G

tigertamjaren; sa:
Hade tänkt skriva samma sak, om att gå till tygaffären alltså. Kostar nog inte många spänn skulle jag tro, de beställer ju regelbundet från sina leverantörer / grossister.

Får man fråga vad dragkedjan ska användas till?

/ G

Skall bygga ett par sidofickor som jag skall kunna sätta ihop till en liten dagsturssäck.

Pointnorth

Groaghach; sa:
Hej!

Jag är på jakt efter en dragkedja till ett sömnadsprojekt. Som rubriken säger så skall den vara:
Grön - Militärgrön eller skogsgrön, alt svart.
Kraftig - Skall tåla omildbehandling och vara lätt att anv.
Delbar - Detta är ett måste.

Groaghach

Det kanske finns motsvarande i Sverige men den här webb-butiken i England är bra, Pointnorth: http://www.pointnorth.co.uk/shop.asp

De har mycket av vad man behöver för "Gör-det-själv"-projekt. Jag beställde ett stycke Sil-Nylon från dem och det var snabb leverans.

/jamo

Groaghach; sa:
Skall bygga ett par sidofickor som jag skall kunna sätta ihop till en liten dagsturssäck.

Men då kan du ju köpa en delbar dragkedja som är för lång och korta ned den i värsta fall. Hur simpelt som helst faktiskt. Man klipper helt enkelt av den i lagom längd (+ bandets bredd) och syr ett band över dragkedjan (på vardera sidan) där den slutar, som ändstopp altså.

/ G

Sytillbehörsaffären el dyl

Det låter som du skulle klara dig med ett helt vanligt jackblixtlås. De är alltid delbara, finns i olika längder och färger. Vanligtvis kan man även hitta riktigt grova - både i metall och plast - om de inte ska belastas extremt mycket borde de räcka.

Jag har aldrig behövt betala extra för något jag beställt. Om "din" affär inte har något inne...

Re: Re: Re: Re: Hur lång

Groaghach; sa:
Brune; sa:
Groaghach; sa:
TJA; sa:
Hur lång skall din dragkedja vara?
/Thomas J

30-45cm hade jag tänkt mig.
Groaghach

Ska blixtlåset inte vara långe än så. Då skulle jag handla i tygaffären. ”Min” tygaffär tog hem ett blixtlås (YKK) åt mig, när jag ville ha en färg och längd som dom inte hade i lager.

/Per Brune

Vad kostade det att beställa hem det? Det kan inte ha varit gratis?

Groaghach
Jag har aldrig behövt betala något extra när jag beställt något som dom inte har hemma i en affär. Tvärt om har jag ibland fått 5 eller 10 % i rabatt, förmodligen för att jag sedan tidigare råkar vara en lönsam kund eller därför att affären i fråga gjort en förtjänst ändå, då dom tar hem något på beställning inte har några kapitalkostnader. Förutsättningen är att jag brukar säga något i stil med ”kan du ta hem åt mig nästa gång du beställer hem varor och ringa mig när du fått hem varorna”.
Blixtlås är det nog inga som helst problem med, för där är nog minsta beställningen 1 st av en bestämd färg, modell och storlek. Då är det mycket värre med sytråd där förpackningsstorleken från grossisten oftast är 6, 8 eller 10 rullar.

Per Brune

Tack vare lite tips kom jag i kontakt med ett företag vid namnet M-Service på tfn nr: 0171-472122 som hjälpte mig. Så nu har jag den dragkedjan jag sökte.

Tack för alla tips.

Groaghach

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips