Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Var har de små diod-framlysena tagit vägen?
- Trådstartare mattiase
- Start datum
Mezzner; sa:De där små knopparna finns nog på Classe och på Coop Forum och lite varstans...
Just dessa! I like! Med tanke på min lättja och min historik (= njetski lampski). Och kanske även det faktum att jag alltid cyklar i stan - oftast på cykelbana... Ja, ja... Jag kanske borde tänka annorlunda. Men som sagt; Jag tycker att de är förträffliga!! (Helt enligt KISS, UL och allmän minimalism.)
Vad Bosse och bäst-i-klassen
Mezzner; sa:Bosse Batongs syn på saken är antagligen något oklar.
Vad Bosse Batrong säger vet jag inte, men lagen säger såvitt jag vet att belysningen skall lysa upp vägen för cyklisten OCH visa vitt ljus framåt (annars kan man ju ha en liten diodlampa riktad rak ner i backen, den syns kanske inte framifrån men lyser upp vägen gör den
Usel kvalitet
har jag upprepade gånger (ca 8 ggr) drabbats av vad det gäller cykellampor från Biltema. Plasten brister eller skakar sönder efter bara några timmars användning.
Senast var det diodfram och diodbaklykta á 40 kr styck på min sommarracer som gav upp och jag hittade inte längre motsvarande för en hundring som jag köpte för några från min LBS för en hundring.
Jag betraktar framdiodlysen som en nödlösning men de är bra att ha i reserv om batterierna ger upp i min ordinarie halogenbelysning Sigma Elipsoid. (Har alltid 2 sådan med mig men ibland räcker inte laddningen i NiMH-ackarna ända hem.
Även plastlyktor av andra fabrikat ger upp och skakar sönder efter X antal månders användning men oftast håller de flera år jämfört med flera timmar för Biltemas grejor.
En bra detalj att fundera på är att välja fast monterade diodlysen som inte en huligan lätt kan plocka av eller vrida loss från cykeln.
Thure
har jag upprepade gånger (ca 8 ggr) drabbats av vad det gäller cykellampor från Biltema. Plasten brister eller skakar sönder efter bara några timmars användning.
Senast var det diodfram och diodbaklykta á 40 kr styck på min sommarracer som gav upp och jag hittade inte längre motsvarande för en hundring som jag köpte för några från min LBS för en hundring.
Jag betraktar framdiodlysen som en nödlösning men de är bra att ha i reserv om batterierna ger upp i min ordinarie halogenbelysning Sigma Elipsoid. (Har alltid 2 sådan med mig men ibland räcker inte laddningen i NiMH-ackarna ända hem.
Även plastlyktor av andra fabrikat ger upp och skakar sönder efter X antal månders användning men oftast håller de flera år jämfört med flera timmar för Biltemas grejor.
En bra detalj att fundera på är att välja fast monterade diodlysen som inte en huligan lätt kan plocka av eller vrida loss från cykeln.
Thure
Det är väl rätt svårt att generellt säga att diodlampor är för svaga. Självklart finns det lampor som är starkare än den starkaste diodlampan, men det finns ju diodlampor som är betydligt starkare än många konventionella cykellysen.
Kikar man på utbudet av pannlampor så framgår ju att det finns rätt ljusstarka diodkombinationer.
Kikar man på utbudet av pannlampor så framgår ju att det finns rätt ljusstarka diodkombinationer.
Trådstartaren här...
Cykelpendlar till jobbet. 9km tätort m gatbelysning + 5km nattsvart otrafikerad grus/skogsväg.
För nattsvarta biten kör jag hempulade lampan: CO-ficklampa,12V/20W spot + 3Ah blyack från BT.
För tätortsbiten vill jag mest ha för att synas. Spoten vill jag inte använda då det mest skulle bli ett evigt laddande och batteriförbruk. Skulle länsman klaga så är det bara att "host host jag glömde visst slå på den stora..."
Har en SMART-variant för tätortsåkning idag men den ger skitklent gult ljus som dessutom är ganska vinkelkänsligt (=osynlig för alla som jag inte möter rakt framifrån).
Gillar SMARTs dioder. Små nätta och med små fästen som går att sätta här å var. Har drällt bort den förra och den var perfekt. Kritvitt ljus å bra synlighet.
Vill inte ha nån variant med stort klämfäste på styret. Har tillräckligt med bröte där idag...vajrar reglage,cykeldator,hempulade lampan...känns som att det snart bara är kopphållare och cd-ställ som fattas
Cykelpendlar till jobbet. 9km tätort m gatbelysning + 5km nattsvart otrafikerad grus/skogsväg.
För nattsvarta biten kör jag hempulade lampan: CO-ficklampa,12V/20W spot + 3Ah blyack från BT.
För tätortsbiten vill jag mest ha för att synas. Spoten vill jag inte använda då det mest skulle bli ett evigt laddande och batteriförbruk. Skulle länsman klaga så är det bara att "host host jag glömde visst slå på den stora..."
Har en SMART-variant för tätortsåkning idag men den ger skitklent gult ljus som dessutom är ganska vinkelkänsligt (=osynlig för alla som jag inte möter rakt framifrån).
Gillar SMARTs dioder. Små nätta och med små fästen som går att sätta här å var. Har drällt bort den förra och den var perfekt. Kritvitt ljus å bra synlighet.
Vill inte ha nån variant med stort klämfäste på styret. Har tillräckligt med bröte där idag...vajrar reglage,cykeldator,hempulade lampan...känns som att det snart bara är kopphållare och cd-ställ som fattas
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg