Var har de små diod-framlysena tagit vägen?

Mezzner; sa:
De där små knopparna finns nog på Classe och på Coop Forum och lite varstans...

Just dessa! I like! Med tanke på min lättja och min historik (= njetski lampski). Och kanske även det faktum att jag alltid cyklar i stan - oftast på cykelbana... Ja, ja... Jag kanske borde tänka annorlunda. Men som sagt; Jag tycker att de är förträffliga!! (Helt enligt KISS, UL och allmän minimalism.)

Vad Bosse och bäst-i-klassen ;) säger är ju månne annat. Och säkert korrekt. :)
 
En Petzl tikka (eller motsvarande liten diodpannlampa) kan man sätta på styret genom att vränga pannbandet runt.

Och den kan man ju alltid ha i jackfickan. Bra att ha inte bara som "nödlyse" till cykeln utan även i andra situationer.
 
Mezzner; sa:
Bosse Batongs syn på saken är antagligen något oklar.

Vad Bosse Batrong säger vet jag inte, men lagen säger såvitt jag vet att belysningen skall lysa upp vägen för cyklisten OCH visa vitt ljus framåt (annars kan man ju ha en liten diodlampa riktad rak ner i backen, den syns kanske inte framifrån men lyser upp vägen gör den:).
 
Usel kvalitet

har jag upprepade gånger (ca 8 ggr) drabbats av vad det gäller cykellampor från Biltema. Plasten brister eller skakar sönder efter bara några timmars användning.

Senast var det diodfram och diodbaklykta á 40 kr styck på min sommarracer som gav upp och jag hittade inte längre motsvarande för en hundring som jag köpte för några från min LBS för en hundring.

Jag betraktar framdiodlysen som en nödlösning men de är bra att ha i reserv om batterierna ger upp i min ordinarie halogenbelysning Sigma Elipsoid. (Har alltid 2 sådan med mig men ibland räcker inte laddningen i NiMH-ackarna ända hem.

Även plastlyktor av andra fabrikat ger upp och skakar sönder efter X antal månders användning men oftast håller de flera år jämfört med flera timmar för Biltemas grejor.

En bra detalj att fundera på är att välja fast monterade diodlysen som inte en huligan lätt kan plocka av eller vrida loss från cykeln.

Thure
 
Det är väl rätt svårt att generellt säga att diodlampor är för svaga. Självklart finns det lampor som är starkare än den starkaste diodlampan, men det finns ju diodlampor som är betydligt starkare än många konventionella cykellysen.

Kikar man på utbudet av pannlampor så framgår ju att det finns rätt ljusstarka diodkombinationer.
 
Trådstartaren här...

Cykelpendlar till jobbet. 9km tätort m gatbelysning + 5km nattsvart otrafikerad grus/skogsväg.
För nattsvarta biten kör jag hempulade lampan: CO-ficklampa,12V/20W spot + 3Ah blyack från BT.
För tätortsbiten vill jag mest ha för att synas. Spoten vill jag inte använda då det mest skulle bli ett evigt laddande och batteriförbruk. Skulle länsman klaga så är det bara att "host host jag glömde visst slå på den stora..."

Har en SMART-variant för tätortsåkning idag men den ger skitklent gult ljus som dessutom är ganska vinkelkänsligt (=osynlig för alla som jag inte möter rakt framifrån).

Gillar SMARTs dioder. Små nätta och med små fästen som går att sätta här å var. Har drällt bort den förra och den var perfekt. Kritvitt ljus å bra synlighet.
Vill inte ha nån variant med stort klämfäste på styret. Har tillräckligt med bröte där idag...vajrar reglage,cykeldator,hempulade lampan...känns som att det snart bara är kopphållare och cd-ställ som fattas :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
halmstadanders Afrika, när var hur Långcykling 12
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen Långcykling 38
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
thureb Wolf Tooth nån som har använt i touringpackning? Långcykling 5
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
musse592 Galnaste äventyret du har i tanken. Långcykling 11
rimn Vem har cyklat i Japan? Långcykling 11
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...