Vanlig presenning som footprint?

Funkar det? T ex Biltemas, eller prasslar det när man rör sig i tältet?
Finns det annars ngt bra tyg att köpa, t ex från Extremtextil.de el liknande?
 
Provade förra helgen. Biltemas 1,85x2,85 pressening. Finns i grön och vit. Fungerade utmärkt, inget prassel. Vi lastade iofs ganska jämt fördelat. 39:- kostade den tror jag.


..sent using tapatalk
 
Har tidigare använt billig presenning från Rusta som footprint och har iaf inte lagt märke till något prassel. I år ska jag dock använda ett med någon form av cellplastisolering -- se denna tråd.
 
Stoppade ni in den under innertältet efter att ni satt upp det? Vek ni in kanterna eller lät dem sticka ut? Lätt att regn leds in om den sticker ut gissar jag...
 
Det går ju rätt bra att faktiskt klippa kanterna så man slipper vika in dem. Eftersom den bara ligger på marken är det inte direkt nåt slitage som fransar upp kanterna.
 
Kan man nog, eller varför inte IKEAS nästan-gratis-variant som de körde med under många år.

Jag fick ett original foot-print med mitt Soulo för många år sedan och jag inbillar mig att styrkan på denna väv är det som gjort att min Neo-air
madrass aldrig punkterat. Vidare kopplar man ihop footprinten med tältbotten vid samtliga tältpinnfästpunkter så att den inte fungerar som en vattensamlare när marken blivit mättad. Kanske inget problem om tältbotten är 100% tät.
 
Hur skiljer sig en vanlig presenning viktmässigt mot ett tältspecifikt footprint?

Är det stor skillnad mellan olika presenningar?
 
Det orginal footprint jag har till Terra Nova är relativt kraftig väv. Tror att billig prasselpresenning har liknande dukvikt. Tältbottenväv är nog oftast lättare men dyrare. En spillbit spinnakerväv borde vara både lätt och stark för ändamålet.

Thure
 
... Vidare kopplar man ihop footprinten med tältbotten vid samtliga tältpinnfästpunkter så att den inte fungerar som en vattensamlare när marken blivit mättad. Kanske inget problem om tältbotten är 100% tät.

Tänkte pröva att använda en bit presenning. Vad gör det för skillnad om man kopplar ihop footprinten med botten av tältet? Räcker det inte att man klipper till det i lagom storlek, dvs lite mindre än botten, så att inget vatten rinner in emellan?
 
Jag funderar på att köpa mig en sån här symaskin, sedan så kan man definitivt sy det mesta själv - så länge
textilbunten är tunnare än ⅜" [~10mm]. Och en tältfootprint i dacron (eller prasselplast!) vore nog bland de
enklare övningarna. Siktar själv på att fortsätta med ryggsäcks: -förbättringar, -moderniseringar och -reparationer
(samt lite segelreparationer som bisyssla för maskinen). Det ska bli skönt att ha helt fri tid som sin huvudsyssla...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.