Vandringsleder

Hej! Jag och min sambo är ute och vandrar och tältar en hel del tillsammans med vår hund. Vi har satt ihop en hemsida med tips på leder att gå, men även lite andra tips på utrustning med mera. Min sambo har även diabetes så vi har gjort lite info om det med, inför vandring, om ni är intresserade av att läsa.
Ni får gärna komma med synpunker på sidan!

http://vandring0.webnode.se/
 
Intressant med diabetesinfo jag har oxå diabetes och är ute i fjällen väldigt ofta. Tar ungefär lika mycket insulin när jag är hemma men får inte alls minska så mycket. Det beror iof på hur länge jag är ute men går från ca 30 långtidsverkande till ca 18-20 och jag är ute 4-6 dagar.
 
Diabetes är ju en himla "knepig" sjukdom, och väldigt individuell. Därför är det ju viktigt att var och en provar sig fram och gärna har en dialog med sin diabetessköterska. Det beror ju på hur man lever i övrigt, vilken mat man äter osv osv.
Men det var väldigt intressant att höra hur det fungerar för dig. Har du pump eller penna?
 
Då du ville ha synpunkter: du skriver i utrustningslistan hur man skulle välja lätt sovsäck, tält etc. Men ni tog 30kg, respektive 25kg varje, på en Kungsleden stuga till stuga tur. Det är allt för mycket, även om ni hade med mat för hela turen.
 
Jag förstår din åsikt, att du tycker att vi är lite knäppa. Men vår tanke var att vi ville klara oss utan att använda stugor! Vi ville sova i tält och bära all mat för 2 veckor. Lite som "träning" inför den dagen vi går södra delen av Kungsleden, där det inte finns stugor i samma utsträckning.

Men visst det går att skära ännu mer i packningen, man kan sova i stugor och äta mat som dom säljer där. Eller skicka paket till sig själv till någon av stugorna och inte ha med all mat från början. Men det var inte den typen av vandring vi ville göra. För oss var det lite grejen att klara oss själva och att klara av att bära allt. Visst det var tunga väskor men med en väska med bra bärsystem så går det väldigt bra om man tränat innan. Sen äter man ju upp vikten ;) så den blir ju lättare för varje dag.

Men tack för din tanke, jag förstår vad du menar. Vi är lite knäppa :p
 
Nej, jag tänker inte ni är knäppa. I fjol gick jag också Kungsleden med mat för 10 dagar på ryggen. I år ska jag att vandra till Nordkapp och då kommer jag att behöva bära mat för flera veckor också.

Men hur tungt var maten ni hade då? Det måste ju ha varit typ 15kg per pers?
 
Åh vad härligt! Hur långt går du då?
Nja vår mat vägde ca 10 kg ihop för 2 veckor.
Sen är 25 och 30 kg ink vatten. Vi hade väl ca 3 liter var. Min sambo har ju som sagt diabetes och dricker ganska mycket vatten. Och mitt vatten gick delvis till matlagning.
Sen har vi lite kraftigare liggunderlag, eftersom vi har hunden med. Finns ju tunnare lättare att köpa där med men våra måste tåla hundklor. Sen har vi med en hel del "socker" tex energikakor mm ifall min sambo (främst) får sockerfall.
En del grejer vi hade med var onödigt enligt mig, tex stavar, som inte användes. Så nästa gång lär väskorna vara lite lättare... Man lär sig vad som inte används.
 
Intressant

Jag tyckte att det fanns ett bra upplägg vad gäller blandningen av bilder och text. Ni kan även lägga till information om i vilket län och kommun de olika lederna ni vandrat finns. På så vis kan läsaren söka mer info via kommunernas hemsidor.

Roligt att ni skrivit om ett ämne som är viktigt att belysa!
 
Åh vad härligt! Hur långt går du då?
Nja vår mat vägde ca 10 kg ihop för 2 veckor.
Sen är 25 och 30 kg ink vatten. Vi hade väl ca 3 liter var. Min sambo har ju som sagt diabetes och dricker ganska mycket vatten. Och mitt vatten gick delvis till matlagning.
Sen har vi lite kraftigare liggunderlag, eftersom vi har hunden med. Finns ju tunnare lättare att köpa där med men våra måste tåla hundklor. Sen har vi med en hel del "socker" tex energikakor mm ifall min sambo (främst) får sockerfall.
En del grejer vi hade med var onödigt enligt mig, tex stavar, som inte användes. Så nästa gång lär väskorna vara lite lättare... Man lär sig vad som inte används.
Intressant, bar ni 3 liter vatten var på fjällvandring? Ni vet att det mesta vattnet går att dricka väl?

Brukar oxå bära vatten i fjällen men då max 1 liter om jag vet att det finns lite vatten där jag ska gå. Annars är det ju bara att dricka direkt ur bäcken.

Där kan ni spara några kilo var
 
Så klart att vi vet :)
Det var ju det vattnet vi drack, men som jag skrev innan så dricker min sambo väldigt mkt vatten pga diabetesen. Så det blir smidigare för oss att bära med. Sen de sträckorna som vi gick längs med vatten större delen av dags-sträckan så hade vi ju inte lika mycket vatten i säckarna. Fjällvatten är ju något av det godaste att dricka :)
 
Fin sida och kul att ni skriver om lite turer här på västkusten. Vi har ju en del riktigt fina ställen att knata runt på alldeles inpå knuten som få här i storstan verkar känna till och utnyttja, så ju mer det skrivs desto bättre.

En liten korrektur bara; under Kroksjön, Ale har ni råkat skriva "Aborresjöns fisevårdsförening", vilket livade upp morgonkaffet för mig. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Windstalker Vandringsleder norrut Vandringsleder 5
Danielv Kynnefjäll - lämpliga vandringsleder Vandringsleder 5
elgen88 Rullstolsanpassade vandringsleder Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
oldtimer Hur skapa/bevara attraktiva vandringssträckor? Vandringsleder 3
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
seobserver Samling Svenska vandringsleder Vandringsleder 3
vikfarn Vandringsleder Stockholm - Karlstad Vandringsleder 1
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
flippis Vandringsleder i Alperna Vandringsleder 3
bornholmerpigen Vandringsleder/rundslingor i Skåne/Blekinge/? Vandringsleder 10
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
IsakWiklund Arbeta med att märka vandringsleder? Vandringsleder 11
Ändreas Vandringsleder med guide Vandringsleder 9
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
Arvidsjaur Vandringsleder Arvidsjaur Vandringsleder 3
Skogsvaktaren Vandringsleder på kartor Vandringsleder 10
musse592 Vandringsleder på Island? Vandringsleder 1
CarlHedman Bra vandringsleder i Västmanland? Vandringsleder 10
The_Lost_Cyclist Cykla svenska vandringsleder - går det? Vandringsleder 11
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära vandringsleder? Vandringsleder 10
bojjan vandringsleder för den kräsne Vandringsleder 17
Ankan79 Sveriges topp 10 vandringsleder på plätten? Vandringsleder 13
Jacob P. Vandringsleder i Vättlefjäll Vandringsleder 6
peamwd Panorama 360º för vandringsleder Vandringsleder 4
vandrarenDaniel Vandringsleder i Östergötland Vandringsleder 7
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
peter1969 Göra kartor över vandringsleder? Vandringsleder 21
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
Esvard vandringsleder Vandringsleder 5
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
goblion Vandringsleder i småland Vandringsleder 5
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
avslutad_230717 Vandringsleder Gävle-Söderhamn Vandringsleder 1
Glännman Tips på vandringsleder - skaraborg, västragötaland Vandringsleder 16
awarnqvist Vandringsleder i Finland Vandringsleder 1
Joel_P Tips på vandringsleder Vandringsleder 3
luffen Vandringsleder Vandringsleder 4
Amoo Vandringsleder i Norrbotten ? Vandringsleder 12
Karpaterna.se Vandringsleder runt Brösarp Vandringsleder 5
svenssonhanna Tips på fina vandringsleder i Dalsland? Vandringsleder 4
Zer Digitaliserade vandringsleder Vandringsleder 1
ajn Markering vandringsleder Vandringsleder 1
Sjöbacken Behöver tips om vandringsleder i Badgastein Vandringsleder 4
MagnusJ Vandringsleder i Småland? Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.