Vandringsleder i småland

Jag har tänkt vandra i småland med några vänner och två hundar första veckan i september, och behöver lite råd och tips. Vi vill vandra 4-6 dagar, gärna vid vatten. Rutten bör börja och sluta på samma punkt då vi åker bil dit. Har någon tips på en eller flera vandringsleder som kan passa så hör gärna av dig.

Höglandsleden är vacker

Höglandsleden är mycket vacker! Den går som i en ring förbi alla de fem städerna på småländska höglandet.
Om ni vill ha lite utsikt, se till att gå förbi Huluberg och/eller Tomtabacken. Utsikten där är mäktig! Tomtabacken ligger 377 meter över havet, Sveriges högsta punkt söder om Dalälven (sägs det, källa saknas).
Vatten finns överallt längst med leden, tillsammans med massor med skog (men skog är ju trevligt)!

Det märks kanske att jag är en stolt smålänning?

Vilken led valde du?
Jag har vandrat en del i Småland, och kommer nog göra det fler gånger. Alltid intressant att höra andras erfarenheter.

Mitt tips är Tjustleden. Jag har skrivit lite om den här

/OJ

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips