Vandringsleder i småland

Jag har tänkt vandra i småland med några vänner och två hundar första veckan i september, och behöver lite råd och tips. Vi vill vandra 4-6 dagar, gärna vid vatten. Rutten bör börja och sluta på samma punkt då vi åker bil dit. Har någon tips på en eller flera vandringsleder som kan passa så hör gärna av dig.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Höglandsleden är vacker

Höglandsleden är mycket vacker! Den går som i en ring förbi alla de fem städerna på småländska höglandet.
Om ni vill ha lite utsikt, se till att gå förbi Huluberg och/eller Tomtabacken. Utsikten där är mäktig! Tomtabacken ligger 377 meter över havet, Sveriges högsta punkt söder om Dalälven (sägs det, källa saknas).
Vatten finns överallt längst med leden, tillsammans med massor med skog (men skog är ju trevligt)!

Det märks kanske att jag är en stolt smålänning?

Vilken led valde du?
Jag har vandrat en del i Småland, och kommer nog göra det fler gånger. Alltid intressant att höra andras erfarenheter.

Mitt tips är Tjustleden. Jag har skrivit lite om den här

/OJ

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips