Hej! Jag ska köpa mig mina första vandringskängor som jag ska bestiga Kebnekaise i. Har kollat runt lite och behöver köpråd. Hittade dessa på rea https://www.outdoorexperten.se/p-65544-keen-pyrenees-women.aspx
Mvh
Camilla
Mvh
Camilla
Det skrivs ju mycket om hur skönt det är att vandra i trailrunners o.d., men det finns flera goda anledningar till att jag hållit mig till riktiga skodon av läder; detta var bara en av dem(...) Hade ett par sneakers med gore-tex som bil-skor på en norgetur nyligen. Givetvis fick jag för mig att gå en sväng i terrängen med dessa sneakers, och blötte ner dem. Efter 3 dagar i bilen hade de fortfarande inte torkat och hela bilen luktade så vidrigt att jag slängde skorna. Dessa skor var redan i princip utslitna, annars hade jag försökt rädda dem. Detta var inte första gången något liknande händer mig. (...)
Elakt OT om sneakers
Det skrivs ju mycket om hur skönt det är att vandra i trailrunners o.d., men det finns flera goda anledningar till att jag hållit mig till riktiga skodon av läder; detta var bara en av dem![]()
Och jag har motsatt erfarenhet, mina membrankängor torkar hyggligt på en dag eller två i fjäll och tält även när det är regnigt. Det kanske beror på vad för material det är på insidan och hur bra det är på att dra fukt mot den torrare sidan (skaftet) eller hålla fast i det? Ullsockar borde hjälpa här också för den delen.Många har kängor med membran och är nöjda med det. Själv anser jag att de passar bäst för bruk på dagsturer om man har möjlighet att torka kängorna ordentligt inomhus. Jag använder helst inte membrankängor hemma heller eftersom jag har hund och går ut i skogen tillräckligt ofta för att kängorna inte ska hinna torka mellan användningarna. Membranet gör att kängorna torkar långsamt och tillslut möglar de.
Och jag har motsatt erfarenhet, mina membrankängor torkar hyggligt på en dag eller två i fjäll och tält även när det är regnigt. Det kanske beror på vad för material det är på insidan och hur bra det är på att dra fukt mot den torrare sidan (skaftet) eller hålla fast i det? Ullsockar borde hjälpa här också för den delen.
Kanske att membranet är tätt första säsongen. Längre än så har inget membran varit felfritt hos mig, men har flera gånger bytt till nya kängor på nån slags torr-garanti för goretex.Fattar inte riktigt hur era membrankängor blir så blöta. Vadar ni med dem då?
Membranet ska ju hålla dem torra. Svett kan det ju bli. Men ullsockor tar ju bort en del.