Vandringsfilm - Islandstraversen

bensson; sa:
Då jag håller på att planera min egen resa och håller på med min matsedel för ca 25 dagar, tycktes ditt intag av näring, aningen spartansk. Jag har sett på din hemsida att det gärna skall vara hardcore eller hårdkarl, men potatismos i tre veckor... Såg också på din packlista att du räknade med 1000 minus kaloriet per dag, blev det inte mer? Jag räknar med att bränna 4000 per dag. Skulle du komponera en annan meny nästa gång eller är det optimalt för dig med müsli och potatismos? Allt är ju individuellt så klart, men jag tänker att energiförlusten gör resan mindre njutbar då blodsockret sjunker och med det humöret. Fast det är ju bara jag... Henrik

Jag planerade för 1500 kcal per dag, något jag testat tidigare - och det funkade bra. Jag käkade upp mig några kilon innan jag åkte i och med att jag tycker att det är bättre att kånka på fläsket på kroppen än i ryggsäcken. Satsade enbart på käk med hög kolhydrathalt och "bra" protein-innehåll.

När blodsockret sjönk så hade jag en halv kexchoklad nära till hands och den står man sig rätt OK på. Sen tryckte jag ner ett par Digestivekex också. Dagen då det bar över Fimmvörduhalspasset käkade jag bara godis (müsli till frukost dock). Godiset var Snickers, Dextropur, Kexchoklad och Digestivekex - rena raketbränslet. Dextropuren var mitt nödlivsmedel.

Själv tror jag inte att jag bränner mer än max 2500-3000 kcal på en någorlunda hård vandringsdag. Om käket är kolhydrat- och proteinrikt (men fattigt på fett) så kommer kroppens fettreserv att förbrännas - man behöver således inte kånka på fettet i ryggsäcken eftersom det redan sitter på kroppen (och därför kan man ha mindre kcal med sig eftersom kroppens fett står för en viss del kcal därtill). Sen behöver det kolhydratrika käket inte vara potatismos och müsli i en månad - det är ju helt upp till en själv vad man gillar eller snarare står ut med. För mig funkade det helt OK, men jag skulle kunna vara galen nog att leva på tallbarrsté i en månad också å andra sidan.

Anser mig själv inte vara varken hardcore eller hårdkarl - tycker bara det är extremt intressant med att se hur människokroppen fungerar i utsatta situationer och vilket käk kroppen kan leva av som dessutom är viktmässigt minimalt.

Jag gick inte ner så mycket, max 3-4 kilo i och med bra käk i Landmannalaugar och en massa käk när jag kom tillbaka till civilisationen. Man behöver inte nödvändigtvis lägga på sig 10 kg bara för att vandra en månad, kanske skall man lägga på 20kg om man skall skida över Antarktis däremot.

Menyn för nästa äventyr kommer att vara lite annorlunda, mest pga att jag inte kommer att ha något kök vid vissa tillfällen och att jag vill röra mig snabbt utan att stanna och blanda till något. Därför håller jag på att testa Pripps Energy Orginal - ett pulver som är osmotiskt, dvs kolhydraterna lämnar magsäcken och ut i blodet nästan lika snabbt som vatten, dvs man får snabbt energi. Det är inte vanligt socket som går "snabbt in och snabbt ut" utan energin varar betydligt längre och dessutom så behöver man ju dricka emellanåt, så varför inte trycka i sig några kcal samtidigt var min tanke. Har testat detta under en hel dag i skogen och det funkar ganska bra, trots att man är hungrig har man energi i musklerna och är klar i knoppen - vad mer behöver man? Jo, protein så klart. Därför blir det godis, kex och ett suspekt vitt pulver.

Vandringskäket kommer att åtminstone till hälften vara frystorkat (typ varannan dag frystorkat, varannan potatismos + torkat renkött). Lite lyx får man kosta på sig ;)
Frukosten kommer att bestå av välling. Vällingen är berikad med en massa skit så där får man alla vitaminer, m.m som behövs den dagen. Välling innehåller också ganska mycket protein för att vara en sådan produkt.

/Michel
 
Michel.B; sa:
Jag planerade för 1500 kcal per dag, något jag testat tidigare - och det funkade bra. Jag käkade upp mig några kilon innan jag åkte i och med att jag tycker att det är bättre att kånka på ........
/Michel

Michel,
menade inget illa med hårdkarl.
Jag är nog mer imponerad av hur du testar dina gränser med tallbars te osv. Mina utmaningar ligger i en annan sfär, jag håller på till skillnad från dig,(som du skriver på din hemsida iallafall) på att bygga upp mig fysiskt på gymmet för att på så sätt klara av min kungsled lättare. Jag tar intryck överallt ifrån och jag tar till mig det du skriver om fett på kroppen. Det fanns någonstans i bakhuvudet, men ni fick jag det svart på vitt. Jag snubblade på ett pulver som du kanske skulle kika närmare på som heter Fruktos, dvs fruksocker som är en långsammare kolhyrat, något att ha i brygden kanske. Kör en google på det, eller så kan jag posta ett sitat jag saxat på nätet om intresse finns.
Mjukkarlen Henrik
 
Super

Jag vill inte ge mig in i diskussionen men jag vill bara säga till Michael. Snygg produktion och härlig inspiration när man sitter i sina egna tankar om nya äventyr.

Jag tackar och bugar
Niclas
 
Jag vill också tacka för filmen!
Den kändes så befriande "på riktigt".
Kan det månne bli en ny genre? "Utedogma"

Om jag nödvändigtsvis ska säga något kritiskt (och det gör jag bara för att filmen är så välgjord) så tror jag den skulle vinna på om intervjuerna bröts upp lite mer med utebilder. (Som du gjorde lite grand med den andra intervjun)

Det kanske vore värt besväret att fuska lite med en del ställen där din röst dränks av vindbrus, och dubba dig själv.

Men som sagt var: Bra gjort! Både vandringen och filmen. Jag blev sugen!
 
Kanske röra kameran lite långsammare ibland. Sen är det lite väl komprimerat, det märks faktiskt ibland även om man inte sitter och tittar efter tekniska fel. Har du plats så lägg upp en större fil!

Och som föregående talara (skrivare...) säger så får du lite negativ kritik därför att det är så bra i övrigt. Roligt att se när man själv varit där. (Bara Laugavegur)

Per
 
bensson; sa:
Jag snubblade på ett pulver som du kanske skulle kika närmare på som heter Fruktos, dvs fruksocker som är en långsammare kolhyrat, något att ha i brygden kanske. Kör en google på det, eller så kan jag posta ett sitat jag saxat på nätet om intresse finns.
Mjukkarlen Henrik

Bra tips! :)

Jo, fruktos är bra - men, det tar en omväg genom levern. Dock är det just denna omväg som gör att man "matas" med lite glukos åt gången ut i blodet (dvs fruktos har ett lågt GI jämfört med vanligt socker). Om jag kommer ihåg rätt så bryts fruktos ner i levern istället för magen. Det går ut snabbt från magen, men "fastnar" några minuter extra i levern. Fruktos skall dock vara bra i och med att man inte bör få några "sockerchocker" eftersom det inte påverkar insulinbalansen som vanligt socker (varför fruktos används i mat för diabetiker bland annat). Finns sportdrycker med fruktos i också.

Man kan ju blanda en egen "sportdryck" och spara en hel del pengar genom att göra en 8-procentig fruktos-blanding. Kommer ihåg att mer än 8-procent är inte bra eftersom kroppen inte kan ta upp mer än så i vätska (kommer inte ihåg varför det var så dock). Kanske finns det någon riktig näringsexpert här?

Vet ej vad för typ av "polysocker" Pripps Energy Orginal innehåller (står bara socker i innehållsdeklarationen). Kanske är det något syntetiskt designat sådant med en Copyright-text printad på atomerna - funkar gör det tydligen iaf. Skall experimentera vidare och se vad som blir enklast+bäst att fixa. Borde testa en fruktos-blandning ett dygn också! :)
 
pery; sa:
Kanske röra kameran lite långsammare ibland. Sen är det lite väl komprimerat, det märks faktiskt ibland även om man inte sitter och tittar efter tekniska fel. Har du plats så lägg upp en större fil!

Kan bara hålla med, det är lite dassig kvalitet. Skall definitivt sätta undertexter på dom ställena där man inte hör något pga vinden och höja kvaliteten.

Kamera-arbetet var ju förstås inte det bästa i den rytande vinden och med halvdarriga armar efter tunga uppförsbackar. Skall tänka på det till nästa gång. Vid svepningar och rörelse ser det betydligt bättre ut i orginal, dvs icke progressivt, på TV. TV-bilden är linjär och DV-kameran spelar givetvis in för att visas på TV. För att visa det på datorn "måste" man koda om filmen till progressiv orientering (om man inte gillar linjerna som kommer att synas och göra bilden sämre). Dock blev nog inte kodningen så optimal, finns säkert lite att finjustera där.

/Michel
 
Michel.B; sa:
...Fruktos skall dock vara bra i och med att man inte bör få några "sockerchocker" eftersom det inte påverkar insulinbalansen som vanligt socker (varför fruktos används i mat för diabetiker bland annat)...
Man kan undra varför ”vanligt” socker inte ersätts med fruktos och problemet är att det sliter på levern.

Jag har inte hundra koll på fakta, minns inte vad min läkare sade om detta för ett år sedan, men det kan vara värt att kontrollera risker med långvarigt bruk i större mängder. Kanske...
 
Michel.B; sa:
Kan bara hålla med, det är lite dassig kvalitet. Skall definitivt sätta undertexter på dom ställena där man inte hör något pga vinden och höja kvaliteten.
Jag skulle som sagt föreslå att du dubbar dig själv hellre än att sätta textremsa. Det är lite mer jobb, men resultatet blir nog bättre än om filmen hoppar mellan otextat och textat.

Kamera-arbetet var ju förstås inte det bästa i den rytande vinden och med halvdarriga armar efter tunga uppförsbackar. Skall tänka på det till nästa gång.
Tvärtom är jag imponerad av kameraarbetet, med tanke på omständigheterna. Den skakighet som är ger bara ökad realism. Något som försvinner i många proffsproduktioner, när man så tydligt inser att det strax utanför bild finns ett stort filmteam som förmodligen inte alls genomgår samma strapatser som den som filmas.
 
Michel.B; sa:
Nu är jag äntligen klar med filmen om min vandring tvärs över Island förra sommaren.

Bra film, fina landskap! Tror du att samma rutt i runda slängar skulle kunna vara körbar på mountainbike med lätt packning? Om man kan leva med att dra hojjen då och då i branta partier?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.