vandring

Hej!
Funderar på att vandra i svenska fjällen i augusti men vet inget om vandring just i svenska fjällen. Tacksam för alla tips!

Hoppsan!

Hej!

Tips om fjällvandring i Sverige..... ?

Tja - vart skall man börja...?

Vill Du ha förslag på bra nybörjar-rutter, eller utrustning, eller vad ?

Hör av dig igen!

Mvh Bert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

stina@algonet.se (Stina)

Gäst
Abisko Kebnekaise

Hej!

Jag gick en flerdagstur (mellan stugor) för första gången förra året i början på september. Då gick jag från Abisko till Kebnekaise via Vistas och Nallo. Det var en fin och lagom tur. Ett par större jokkar som behövde vadas mellan Vistas och Nallo.

Den turen kan jag rekomendera. Vill du veta mer kolla in http://user.tninet.se/~egv864s/vandringen/ som har många länkar till fina friluftssidor.

Stina

Storulvån

Hej! Personligen tycker jag väl att Keb och trakterna där är lite väl att börja med. Vid storulvån finns vandring för alla, blåbär som erfarna. Om man vill finns det hjälp och bekvämligheter på fjällstationerna, men dem behöver man inte besöka om man inte vill. Lagom lång leder, mellan 10-20 km (ungefär). Fantastiska toppar tex Sylarna. Det var mitt råd!

Håller med storulvan

Jag tycker att det verkar ok med Härjedalen, storuman och så att börja med. Om du ger dig upp till Keb området så får du en helt annan kyla, snö att lägga till i riskanalysen du måste göra. Jag har vandrat ramundberget via fältjägaren, helags, sylarna, gåsen och så tillbaka till ramundberget. Det tar dig en vecka i bra väder. I lugn och ro. Man behöver inte bo i stugor, men det kan vara skönt att tälta nära dem och ha alla dess bekvämligheter. Iallafall första gången. Jag har gjort många dumma saker i mina dar - så jag kan rekomendera att börja i lugnt takt. Nikolukta ut till keb är skittrist vandring. Ursäkta alla som inte håller med. Börja helre i abisko och vandra söderöver och kom tillbaka till abisko. (pst jag har inte vandrat just där). Utrustning:
Bra snabbtorkande kläder. Trangia är säkert. 1 liter/per vecka T-röd med 2 måltider/dag/person så är du säkert, 1,5 om du har sällskap.

Planer maten ordentligt. Bra skor. Inga jogging eller något sådan. Lite första förband och elastisk binda. Glöm att din mobiltelefon fungerar i fjällen. Den funkar INTE när du måste.

borje.holgersson@telia.com (Börje Holgersson)

Gäst
Untitled

Jag började fjällvandra för tre år sen. Jag hade då passerat 50 och hade ingen fjällvana men god skogs- och naturvana. Jag beslutade ta tjuren vid hornen och börja i Sarek!

Det har gått jättebra med följande förutsättningar:

Läste allt jag kom över -"handböcker" och främst på nätet.

Försökte välja vägar som inte verkade vara de värsta. Försökte undvika det som kunde bli svåra vad.

Kontrollerade att jag hade god utrustning - provgick ett par dar med full mundering.

Valde att gå mitten på augusti - lite vatten, få myggor.

Valde en säker kompis - min yngre bror också han utan fjällvana.

I år blir det tredje turen - helt bergtagna!!!!

Alltså:

Väl påläst
God utrustning
Undvik de värsta utmaningarna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips