vandring tvärs över europa

Hej! är det nån som har hört talas om någon som har gått tvärs över europa. funderar på att ge mig ut nästa år. Ner till ungern eller så långt jag hinner. Vet nån nån bra hemsida? någon som har gått på långvandring med hund? Kartor där de små otrafikerade vägarna är utmarkerade?

tack på förhand

Laura

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
På åttiotalet

För länge sedan fanns det guide böcker som hette "Fernwaderwegs Europa" (stark reservation för stavningen) på tyska och med hjälp av dessa kunde man på ett omfattande system av vandringsleder ta sig härs och tvärs över den europeiska kontinenten.

verkar som nått helt vansinning men jävligt kul också. tänkte du fara genom alla länder eller bara tvärs över (atlanten till järnridån)?

Minns ej namnet nu, men för ett tiotal âr sedan var det en engelsman som tvärsade Europa till fots längs med dess bergskedjor: Start i norra Spanien, upplängs alperna etc och till slut kom han fram till Turkiet, tror jag det var.

jag tänkte först och främst försöka ta mig ned mot ungern. Kanske längre om jag har tid. Har vandrat ganska mycket. sista vandringen var en 750 km lång tur. Det här blir ju dubbelt så långt (minst) än så länge så funderar jag bara... vi får se vad som händer.

Laura

Tänk bara på att så fort du är utanför EU så blir det 4 månaders karantän för din vovve vid hemkomsten.

Till fots i Europa

Mork; sa:
Minns ej namnet nu, men för ett tiotal âr sedan var det en engelsman som tvärsade Europa till fots längs med dess bergskedjor: Start i norra Spanien, upplängs alperna etc och till slut kom han fram till Turkiet, tror jag det var.
Han heter Nick Crane och boken heter Clear Waters Rising och beskriver hur han på två år gick från nordvästra Spanien till Istambul via Wien. Han gick själv med minimal packning, dock hade han paraply!

Europaled i Sverige

En följdfråga (eller utvikning). En av länkarna ovan går till en sida med alla Europaleder. E6:an går genom Sverige från Norrtälje till Malmö. Har någon här vandrat den sträckan? 140 mil tydligen. Jag antar att man får länka ihop Roslagsleden-Sörmlandsleden osv men kan inte minnas att jag läst eller hört om någon som gjort'et. Och Elin Engerström ska vad jag förstår från hennes hemsida gå längs kusten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips