Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka

Hej,

Visste inte riktigt under vilket forum jag skulle ställa fråga, så det fick bli här :)
Funderar på att åka iväg nånstans och tälta med tjejen och hunden till sommaren. Har dock lite svårt att avgöra vart jag ska åka nånstans och tänkte att någon med lite mer erfarenhet skulle ge några tips :)

Mina krav/önskemål är:
Nån bra campingsplats då jag vill ha tillgång till en riktig toa/dusch med varm vatten. Och även för tjejens skull då hon är lättskrämd att tälta i skogen annars.
Att campingsplatsen tillåter hundar
Att det finns nån sjö/strand i närheten så att man kan åtminstone sola och bada lite
Att man kan vandra på dagarna med hunden så att den blir glad också :)

Tjejen vill helst till fjällen, men jag har lite svårt att hitta nåt ställe som uppfyller alla dem kraven. Några bra tips?
 
Norge

En Fjällstation som man kan åka bil till skulle ju funka. I Sverige finns Grövelsjön och Storulvån, plus någon till som det är kort att gå till uppe runt stora sjöfallet.

I Norge finns ganska mycket. T.ex östra Jotunheimen där man kan åka bil eller båt in till stationerna. http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8&eng=1 Men det finns mycket annat i Norge också, t.ex i Örsta söder om Ålesund.
 
En Fjällstation som man kan åka bil till skulle ju funka. I Sverige finns Grövelsjön och Storulvån, plus någon till som det är kort att gå till uppe runt stora sjöfallet.

I Norge finns ganska mycket. T.ex östra Jotunheimen där man kan åka bil eller båt in till stationerna. http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8&eng=1 Men det finns mycket annat i Norge också, t.ex i Örsta söder om Ålesund.

Aha, tack för tipsen :), fast med Fjällstation/fjällstuga så forsvinner lite tanken med att tälta och dessutom så blir det lite dyrare än vad jag hade tänkt mig. Finns det inga bra camping eller liknande som rekommenderas?
 
Du kan tälta vid en fjällstation för en mindre summa. Det blir billigt och du har tillgång till dusch och toalett.
 
Du kan tälta vid en fjällstation för en mindre summa. Det blir billigt och du har tillgång till dusch och toalett.

Ursäkta att man kanske ställer lite nybörjarfrågor, har dock inte så mycket erfarenhet utav det.
Är det tillåtet att tälta vid en fjällstation? eller har de speciella område? Vad kan det kosta då?
Tittade runt på t.ex http://svenskaturistforeningen.se/s...ner/STF-Grovelsjon-Fjallstation/Pris-Bokning/ men jag kunde inte hitta några priser där.
 
Ursäkta att man kanske ställer lite nybörjarfrågor, har dock inte så mycket erfarenhet utav det.
Är det tillåtet att tälta vid en fjällstation? eller har de speciella område? Vad kan det kosta då?
Tittade runt på t.ex http://svenskaturistforeningen.se/s...ner/STF-Grovelsjon-Fjallstation/Pris-Bokning/ men jag kunde inte hitta några priser där.
Den så kallade campingavgiften brukar ligga på ca 60kr/ dygn. I avgiften ingår tillgång till toalett och matlagningsrum. Tältningen måste naturligtvis ske på anvisaad plats.
 
Jag vet bara hur det är i Norge. Där kostar det 55 kr för medlemmar/70 kr för andra. De har speciella områden där du får slå upp ditt tält. Tror kanske det brukar ligga 2-300 meter från husen. Mycket osäker på det senaste då jag aldrig gjort det själv.
 
Ja... det var inte illa, fjällsemester med strand och varmvattendusch.
Vet du vad, du kan få alltihop men tyvärr inte på samma gång.

Vid Abiskojaurestugorna finns en kanonfin strand.
I Låktatjåkko fjällstation finns bastu och dusch.

Så en kompromiss kan bli:

Dag 1. Åk tåg till Abisko, gå till Abiskojaure via Kungsleden.
Dag 2. Gå från Abiskojaure till Kårsavagge (fråga stugvärden om vägen).
Dag 3. Gå till Låktatjåkko, bo gärna på fjällstationen men då måste du boka innan (finns bara ett hundrum).
Dag 4a. Gå till Björkliden, åk hem.
eller
Dag 4b. Gå till Trollsjön (inget dass eller sånt finns).
Dag 5. Gå till järnvägen och åk hem.

OBS börja inte med att bo på Låkta, då vill hon ha den standarden resten av resan.

Eller Jämtlandstriangeln: Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån.
Det går bra att tälta där, ska ni bo på stationen måste du boka hundrum.

/Ulf
 
Oj, det var jo billigt :) kollade igenom andra trådar där det pratades om fjällen(kanske inte samma område), men de nämnde att i juli så kunde det bli 0 på natten, gäller detta även Grövelsjön? :O
 
Skulle inte tro att det blir så kallt vid Grövelsjön, det ligger väl mera i skogen.
Men skaffa inte sovsäckar med +10 i komforttemperatur.
 
Ja... det var inte illa, fjällsemester med strand och varmvattendusch.
Vet du vad, du kan få alltihop men tyvärr inte på samma gång.


OBS börja inte med att bo på Låkta, då vill hon ha den standarden resten av resan.


/Ulf

haha, fast om man ska vara ärlig så är det nog jag som vill ha strand/varmvattendusch :D Sen är jag lite bekväm också så jag vill helst inte behöva åka tåg/bil en hel dag. Grövelsjön kändes lagom bra, skulle enligt eniro ta nästan 9 timmar med bil då :).

Vad är det för fel på Grövelsjön? Ingen strand? :)

"Men skaffa inte sovsäckar med +10 i komforttemperatur" vad ska man skaffa för sovsäckar då?
 
haha, fast om man ska vara ärlig så är det nog jag som vill ha strand/varmvattendusch :D Sen är jag lite bekväm också så jag vill helst inte behöva åka tåg/bil en hel dag. Grövelsjön kändes lagom bra, skulle enligt eniro ta nästan 9 timmar med bil då :).

Vad är det för fel på Grövelsjön? Ingen strand? :)

"Men skaffa inte sovsäckar med +10 i komforttemperatur" vad ska man skaffa för sovsäckar då?

Jämtlandsfjällen ligger nästan närmare, i den meningen att man kan åka tåg nästan hela vägen dit.

Skaffa sovsäckar med lägre komforttemperatur (typ under 0) för att minska risken att behöva frysa. Alternativt så får ni tillbringa natten inne i fjällstationen om ni märker att det är för kallt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
lkpg_hilding Vandring på Kallaktjåkka i stora sjöfallet? Fjällvandring 4
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Spelix Ruttförslag för vandring på Island Fjällvandring 1
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
Hästenhäst Kläder för vandring på Island i juni Fjällvandring 3
avslutad150115 Tips på vandring, sista veckan i maj Fjällvandring 0
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
.Nisse. Tips på vandring i Norge Fjällvandring 13
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
Ohrling Vandring v 37 (Tips på tur) Fjällvandring 3
skogslugn Tips på vandring i mitten på september Fjällvandring 3
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...