Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vi ska vandra Ammarnäs-Hemavan andra veckan i juli. Är det någon som vet ifall myggen har kommit då?
Dessutom vill jag gärna ha tips på mat. Jag ska torka köttfärs själv, men det vill vi inte äta varje dag.
Hur stora problem man har med mygg beror nog mest på vad det är för väder just då. Man kan ju alltid försöka rasta på höga öppna ställen där det blåser mera.
Olika soppor (pulver) kan användas som grytor istället. Man kan tillsätta pulver direkt till pasta/ris/couscous, allt i en gryta. Torkade förvällda grönsaker (rotsaker) och torkad tomater/paprika/chilipeppar. Pesto i en liten burk bör kunna hålla sig ett tag. Bara variation genom att byta kryddblandning gör MYCKET, man kan tröttna på samma smak mycket fort!
Bra krydda till vilken middag som helst är trattkantareller som ju i torkat skick är perfekt att ta med sig. Blötes bara upp lite innan och sen ner i kastrullen. Soltorkade tomater ej heller fel. Bra frukosttips är gröt- havregryns- förslagsvis. I brist på mjölk (om man inte gillar pulver-) kan man ta med en tub sylt för gröten- jättegott faktiskt. GOD tur!
Jag känner tyvärr inte till myggförhållandena i det området.
Barillas tortellini brukar jag alltid ha med mig till en middag. Väldigt enkelt att laga och en påse räcker till två personer. Finns i nästan alla mataffärer.
Jag gick däromkring i fjol vid precis samma tid som du planerar att vandra. På kalfjället fanns det en del mygg men inte så mycket att det störde särskilt. I björkskogen var det dock betydligt värre...
Hej
Globetrotter i Tyskland säljer ett rikt utbud av torkad mat. Främst har de olika typer av grönsaker som man kan variera kosten med, t.ex.potatisskivor, strimlade bönor, svamp, grönsaksblandingar m.m. De har även kött, kyckling och annat. Mina erfarenheter av deras torkade mat är mycket gott. Deras webadress är http://www.globetrotter.de
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...