Vandring på Kungsleden

Vi ska vandra Ammarnäs-Hemavan andra veckan i juli. Är det någon som vet ifall myggen har kommit då?
Dessutom vill jag gärna ha tips på mat. Jag ska torka köttfärs själv, men det vill vi inte äta varje dag.

Mygg/mat

Hur stora problem man har med mygg beror nog mest på vad det är för väder just då. Man kan ju alltid försöka rasta på höga öppna ställen där det blåser mera.

Olika soppor (pulver) kan användas som grytor istället. Man kan tillsätta pulver direkt till pasta/ris/couscous, allt i en gryta. Torkade förvällda grönsaker (rotsaker) och torkad tomater/paprika/chilipeppar. Pesto i en liten burk bör kunna hålla sig ett tag. Bara variation genom att byta kryddblandning gör MYCKET, man kan tröttna på samma smak mycket fort!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
M A T

Bra krydda till vilken middag som helst är trattkantareller som ju i torkat skick är perfekt att ta med sig. Blötes bara upp lite innan och sen ner i kastrullen. Soltorkade tomater ej heller fel. Bra frukosttips är gröt- havregryns- förslagsvis. I brist på mjölk (om man inte gillar pulver-) kan man ta med en tub sylt för gröten- jättegott faktiskt. GOD tur!

Mygg

Jag gick däromkring i fjol vid precis samma tid som du planerar att vandra. På kalfjället fanns det en del mygg men inte så mycket att det störde särskilt. I björkskogen var det dock betydligt värre...

/Jocke

mat på fjällvandringen

Hej
Globetrotter i Tyskland säljer ett rikt utbud av torkad mat. Främst har de olika typer av grönsaker som man kan variera kosten med, t.ex.potatisskivor, strimlade bönor, svamp, grönsaksblandingar m.m. De har även kött, kyckling och annat. Mina erfarenheter av deras torkade mat är mycket gott. Deras webadress är http://www.globetrotter.de

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips