Vandring på Kungsleden

Vi ska vandra Ammarnäs-Hemavan andra veckan i juli. Är det någon som vet ifall myggen har kommit då?
Dessutom vill jag gärna ha tips på mat. Jag ska torka köttfärs själv, men det vill vi inte äta varje dag.

Mygg/mat

Hur stora problem man har med mygg beror nog mest på vad det är för väder just då. Man kan ju alltid försöka rasta på höga öppna ställen där det blåser mera.

Olika soppor (pulver) kan användas som grytor istället. Man kan tillsätta pulver direkt till pasta/ris/couscous, allt i en gryta. Torkade förvällda grönsaker (rotsaker) och torkad tomater/paprika/chilipeppar. Pesto i en liten burk bör kunna hålla sig ett tag. Bara variation genom att byta kryddblandning gör MYCKET, man kan tröttna på samma smak mycket fort!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
M A T

Bra krydda till vilken middag som helst är trattkantareller som ju i torkat skick är perfekt att ta med sig. Blötes bara upp lite innan och sen ner i kastrullen. Soltorkade tomater ej heller fel. Bra frukosttips är gröt- havregryns- förslagsvis. I brist på mjölk (om man inte gillar pulver-) kan man ta med en tub sylt för gröten- jättegott faktiskt. GOD tur!

Mygg

Jag gick däromkring i fjol vid precis samma tid som du planerar att vandra. På kalfjället fanns det en del mygg men inte så mycket att det störde särskilt. I björkskogen var det dock betydligt värre...

/Jocke

mat på fjällvandringen

Hej
Globetrotter i Tyskland säljer ett rikt utbud av torkad mat. Främst har de olika typer av grönsaker som man kan variera kosten med, t.ex.potatisskivor, strimlade bönor, svamp, grönsaksblandingar m.m. De har även kött, kyckling och annat. Mina erfarenheter av deras torkade mat är mycket gott. Deras webadress är http://www.globetrotter.de

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips