Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna?

Hej,
Mer detaljer om hela turen här. Vi åker nog via gådokjåhkå-stuor jierttá ner från Bårddetjåhkkå. Det är ju helt möjligt att inte åka på glaciären, men vi vill gärna göra det. Det blir bara en liten tur av max. 1 km på södra delen av glaciären. Se sista post i nämnda tråden.
Har nån erfarenheter med sprickor eller andra farliga saker?
Tackar!
Jonathan
 
Karta från 1990:
1727174908903.png

Den här är ju väldigt outdated men man kan se att sprickerna (blå sträck) är nästan bara på östra branta sidan.
Jag tycker det här sorters karta skulle vara fantastisk att ha upp to date...
Alla snöfält, sprickor etc.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
En glaciär slutar normalt i stenskravel, så om ni inte riskerar trilla ner i en spricka på vägen blir det ett kraftigt och mycket brutalt stopp bland stenarna när farten är så hög att den inte längre går att kontrollera.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Så länge det man gör inte drabbar någon annan så, men personligen undviker jag glaciärer och snöbroar.

Även personer med relevant utbildning och lång erfarenhet stryker med då och då, så jag ser ingen anledning för mig att lalla runt på osäkert underlag.
 
Karta från 1990:
Visa bilaga 45315
Den här är ju väldigt outdated men man kan se att sprickerna (blå sträck) är nästan bara på östra branta sidan.
Jag tycker det här sorters karta skulle vara fantastisk att ha upp to date...
Alla snöfält, sprickor etc.
Som folk tidigare skrivit gå INTE på glaciär utan specifik utrustning och utbildning för detta. Man säkrar sig med rep, isskruvar etc. Sprickor förändras från år till år och kan vara dolda under snö där man kan ramla 20 meter ner och slå ihjäl sig/drunkna i en smältvattenjokk. En kompis pappa omkom just på detta sätt i Sarek 2006.
Glaciärer är inget man "åker på" och inte snöbryggor heller.
 
Som folk tidigare skrivit gå INTE på glaciär utan specifik utrustning och utbildning för detta. Man säkrar sig med rep, isskruvar etc. Sprickor förändras från år till år och kan vara dolda under snö där man kan ramla 20 meter ner och slå ihjäl sig/drunkna i en smältvattenjokk. En kompis pappa omkom just på detta sätt i Sarek 2006.
Glaciärer är inget man "åker på" och inte snöbryggor heller.
Herre gud, jag vet. Vi åker med rep och utrustning. Jag skulle bara vilja veta om nån vet om det är mycket sprickor bara, då kan vi förbereda oss bättre.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.