Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna?

Hej,
Mer detaljer om hela turen här. Vi åker nog via gådokjåhkå-stuor jierttá ner från Bårddetjåhkkå. Det är ju helt möjligt att inte åka på glaciären, men vi vill gärna göra det. Det blir bara en liten tur av max. 1 km på södra delen av glaciären. Se sista post i nämnda tråden.
Har nån erfarenheter med sprickor eller andra farliga saker?
Tackar!
Jonathan

Karta från 1990:
1727174908903.png

Den här är ju väldigt outdated men man kan se att sprickerna (blå sträck) är nästan bara på östra branta sidan.
Jag tycker det här sorters karta skulle vara fantastisk att ha upp to date...
Alla snöfält, sprickor etc.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En glaciär slutar normalt i stenskravel, så om ni inte riskerar trilla ner i en spricka på vägen blir det ett kraftigt och mycket brutalt stopp bland stenarna när farten är så hög att den inte längre går att kontrollera.

Så länge det man gör inte drabbar någon annan så, men personligen undviker jag glaciärer och snöbroar.

Även personer med relevant utbildning och lång erfarenhet stryker med då och då, så jag ser ingen anledning för mig att lalla runt på osäkert underlag.

Karta från 1990:
Visa bilaga 45315
Den här är ju väldigt outdated men man kan se att sprickerna (blå sträck) är nästan bara på östra branta sidan.
Jag tycker det här sorters karta skulle vara fantastisk att ha upp to date...
Alla snöfält, sprickor etc.
Som folk tidigare skrivit gå INTE på glaciär utan specifik utrustning och utbildning för detta. Man säkrar sig med rep, isskruvar etc. Sprickor förändras från år till år och kan vara dolda under snö där man kan ramla 20 meter ner och slå ihjäl sig/drunkna i en smältvattenjokk. En kompis pappa omkom just på detta sätt i Sarek 2006.
Glaciärer är inget man "åker på" och inte snöbryggor heller.

Som folk tidigare skrivit gå INTE på glaciär utan specifik utrustning och utbildning för detta. Man säkrar sig med rep, isskruvar etc. Sprickor förändras från år till år och kan vara dolda under snö där man kan ramla 20 meter ner och slå ihjäl sig/drunkna i en smältvattenjokk. En kompis pappa omkom just på detta sätt i Sarek 2006.
Glaciärer är inget man "åker på" och inte snöbryggor heller.
Herre gud, jag vet. Vi åker med rep och utrustning. Jag skulle bara vilja veta om nån vet om det är mycket sprickor bara, då kan vi förbereda oss bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips