Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk

Nästa vecka ska jag, min sambo och min tio-årige son vandra mellan Saltoloukta-Kvikkjokk. Jag har inte vandrat just där tidigare- hur är det att vandra den delen av Kungsleden? Någon som har ngr rekommendationer?

Vi har tält med oss eftersom det verkar vara ganska långt mellan stugorna ibland. Jag undrar ifall det brukar vara mykt mygg neråt Kvikkjokk. Vi ska ev göra en avstickare på vägen in i Sarek eftersom vi har många dar på oss och det vore fint.

Ja nere i björkskogen finns nog en hel del mygg. Eftersom ni har tält rekommenderar jag att ni sover på kalfjäll i så stor utsträckning som möjligt. Använd stugorna som lunchpaus vid behov.
En absolut "nödvändig" avstickare är promenaden upp på Skierfe. Det blir vandringens höjdpunkt om ni har skapligt väder.

HåkanF

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips