Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt?

Har linnet sömmar på "axelremmarna" bör du kolla att det blir bekvämt även med ryggsäcken påtagen. Kan tänka mig är ryggans bärremmar trycker på linnets axelremmar och det skulle kunna bli obekvämt.
Jag föredrar jämt tyg mellan hals och arm, som en tröja med ärmar ger då jag har rygga på mej.

/Patrik

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Javisst, men jämförelsen var ju att gå med bar överkropp. :-D

Skämt åsido, jag tycker linne verkar praktiskt. Som någon annan skrev har man ju större variationmöjligheter med både linne och t-shirt. Äger inte ett enda, men funderar på att skaffa nu.

Kanske inte idiotiskt, men det lät i alla fall oerhört varmt. Jag tycker oftast att max ett lager är lagom under långvandring. För min del skulle jag skippa linnet och ha skjortan i ryggsäcken (för rast eller kyligare väder).

Å andra sidan kan det vara skönt med extra tyg här och var ibland, så kör på om det inte är för mycket bastuvarning!

En sak att tänka på är att se till att plagg som bärs direkt mot huden under ryggans bärsele skall vara oksydda - då slipper man eländet att plaggets sömmar hamnar mellan axlarna och bärselens anliggningsytor... Sedan jag lärde mig det så blev (frilufts-)livet mycket bättre... Oksytt är lite svårare att hitta i handeln, men ovärderligt bättre under långvarig bärning...

Byter ni skjortan till en poly/bomull fungerar den även som vindblus.
Cykelblusar finns i vindtättframåt och ventilererande rygg, stridsskjortor och under ballistiska västs skjortor har samma konstruktion, oksydda.
Inte vanliga i normala butiker men de finns.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips