Vandring jorden runt

Kan man klara av en vandring runt jorden på tusen kr /mån. Mest tänkt till mat för det mesta..

Ingen som kan veta vad det ligger på ungefärligt? Ok, Europa då, räcker det med vandring runt europa med tusen spänn i fickan?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Du kanske skulle prova att leva ute i verkligheten i Sverige först, så kan du kanske bättre bedöma vad det kostar att leva.

Om

du kör med riktigt billig mat t ex gröt och potatis kanske du klarar det. Blir 30 kr per dag. Men hur skall du korsa oceanerna?

Lycka till.

Thure

Köp den här filmen http://en.wikipedia.org/wiki/Mondo_Enduro och bortse från att de kör MC.
Deras resa är nog det närmaste en riktig jordenruntresa på land någon gjort med snudd på obefintlig budget.
Bortsett från kostnader för mat så kommer du att få lov att betala för många saker, mutor, båt/färja, övernattning där det inte går att tälta, utrustning mm.
Europa är dyrt, USA är relativt dyrt, jag skulle gissa utan någon som helst erfarenhet från det du vill göra att du nog ska räkna upp din budget en 3-4 gånger.

Ok bra att ni sa det, jag skrev det där bara för att jag tänkte på han där snubben som är från frankrike å läste att han bara åkte runt jorden skjuts gratis typ, sen tänkte jag hur fick han käk osv, jagade han lr hade han redan pengar för d lr nått, läste bara om honom i en artikel på tidningen. Mer än skjutsen vet jag inte, hade ju vart häftigt att göra en likadan resa :)

Finns villjan så går det. Man kan leva på människors gästfrihet, vilket det finns mer än många anar, bara man visar framfötterna. Sen är det ju förstås upp till vilken standard på saker man vill ha, inkluderat då just maten. Man kan leva länge på nudlar, men blir nog självmordsbenägen efter ett tag. Även om vandring gör allt gott.

Du kan självklart inte inkludera nödvändiga långresor i denna budget, men jag misstänker att du inte tänkte det.

Du gör mig nostalgisk ;). Jag gjorde verkligen inte av med (dåtidens motsvarighet till) några tusenlappar på min gröna och fattiga ungdoms månadslånga luffarturer. Dryga 30 kr/dag som bara matpengar räcker ett tag t o m i dyra Europa - det är mycket bönor, kål, lök och potatis man kan köpa för de pengarna. Blir nog en slant över till lyx, typ matolja, salt sill, morötter, toapapper och tvål :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips