Vandring i värmebölja

Hej alla glada!

Vi skall vandra Kungsleden stuga till stuga med start på onsdag denna vecka och ser att temperaturen kan sticka iväg bortåt 25 grader. Jag hade nog räknat med närmare 15 och har utrustning därefter. Någon som har några tips till några nybörjare på vad vi bör tänka på?

Egna reflektioner so far:
- Kan bli mycket mygg, ta med extra myggspray.
- Kommer svettas mycket, ta mer vätskersättning
- Kommer behöva shorts, snarare än långbyxor

Fler tips?

Vänligen,
Christian
 
Jag har egen erfarenhet av att fötterna kan svälla mer än normalt vid högsommarvärme och att kängorna då blir ett halvt nummer för små, detta resulterade i mitt första och hittills enda skoskav vid vandring. Kompisen drabbades av samma sak den gången. Lättare skodon som typ gympadojor hade säkert varit mer skonsamma mot fötterna.
 
När du passerar en jokk med kallt vatten, ta av kängorna och stoppa ned fötterna i vattnet. Det svalkar skönt och fötterna drar ihop sig en del.
Om du bär keps eller liknande kan den också doppas i vatten ibland och sättas våt på huvudet. Kyler ned kroppen.
 
Kombinationen sol och värme är det värsta att vandra i, och speciellt om det håller i sig flera dagar riktigt tufft. Man blir ordentligt överhettad men måste som regel ändå vandra i långbyxor och långärmat tack vare bromsar och knott som kan bli väldigt besvärliga i solen. Har man tur att det blåser på kalfjället så kan det gå vandra där med mindre kläder, men då bränner solen å andra sidan rakt på huden vilket kan ge skador.

En bred men luftig skärmhatt som skyddar även nacken, luftiga, svala, men heltäckande kläder.

Ta det lugnt, rast ofta, vara uppmärksam på skador och utmattning och dricka väldigt mycket!

Edit. Myggmedel och sol kan även det bli en obehaglig kombination och nåt som jag själv undviker.
 
Läppsalva

Glöm inte läpparna. De torkar och spricker. Ha alltså ngn bra salva med dig.
Se till att få i dig salt. Bra att salta maten ordentligt.
Elekrolyttabletter i vattenflaskan kan man ju ha, alltså olika salter. Finns i sportbutiken.

Fötterna sväller som sagt. Jag har därför större storlekar numera, när jag vandrar eller springer. Min Morton mår bättre också, så det är win-win för fötterna.

Vatten. Drick ofta, men lite. Se till att det är lätt att dricka, så att du inte behöver böja dig ned med en kåsa och ta vatten i en bäck, utan att du har an lättåtkomlig flaska nära tillhands så att du kan dricka medans du går.
 
Ta med solskydd men lämna vätskeersättning hemma. Provsmaka varenda jokk ni passerar. Bada ofta. Blöt ner kläder och sätt på dem blöta.

HåkanF
 
Vi hade liknande värmebölja under en del av en Sarekvandring 2014, och det jag främst lärt mig är värdet av solskydd ( man går ganska långa sträckor i samma riktning, dvs samma exponering) främst i nacke, ansikte och ev armar om du går i merino t-shirt som vi gjorde. På huvudet keps som du doppar i varje bäck du passerar. Glöm inte läppbalsam med hög solskyddsfaktor!
På benen hade vi långbyxor pga insekter och vassa kvistar.

Drick vatten hela tiden, och se till att du får i dig salter via maten.
 
Har också hamnat i 30-gradig värme med uttorkade bäckar. Insikter från det: extra petflaskor är bra, vätskeersättning, solskydd för läppar.

Ofta vill man ha snabbtorkande material på tur. Jag var glad att ha en bomullsskjorta som kunde dränkas i fjällbäckar, som INTE torkade för snabbt - den var ändå kruttorr från ett vattendrag till ett annat... Keps dränktes också i bäckar.

Löste myggmedel/sol-problemet med att hälla djungelolja på kepsen och på de cykelbyxekorta merinounderställsbyxor som jag gick i när det inte var snårigt eller getingar förföljde mig. Gick även i ett par Fjällrävenbyxor som visst inte tålde kombinationen vatten och värme. De svarta G1000-partierna blektes bruna på en vecka.
 
Gå morgon och kväll, vila när solen är som värst. Skapa skugga vid raster. Ett lakan eller en poncho går snabbt att sätta upp till ett soltak.

Solhatt i bomull med breda brätten. Fäst gärna en nackduk.

Långbyxor och skjorta, helst i bomull/lin men välj byxor efter vad du är van vid då blöta kläder skaver lättare.

Ta med en vanlig handduk som du dränker med vatten och bär runt halsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.