Vandring i Sarek

Hej!
Vi är tre stycken grabbar som ska vandra i sarek 21 - 30 augusti. Vi är inte helt gröna men har ändå aldrig vandrat något så stort som sarek.
Vi flyger tur och retur till Kiruna så det kommer bli buss/tåg ner till Gällivare för att sedan ta fjällbussen ut till Suorva. Räcker det med 9 dagar inklusive resa från och till Kiruna? Kommer detta bli något problem? Någon som gjort något liknande? :)

Färdvägen blir nog liknande http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43884

MVH Jocke

Sarek

Hejsan,

jag gick förra året från Ritsem (båt över t Vaisaluokta), på Padjelantaleden en bit och sedan ned genom Ruotesvagge. Därefter vek vi av norrut förbi Äphar, Slugga och avslutade i Saltoluokta för att därifrån åka tillbaka till Gällivare och tåget hem.

Sammanlagt var vi ute i 7 dagar plus två resedagar, och vi tog det dessutom väldigt lugnt. Så jag tycker att det låter som om tiden skulle räcka till för er. Ni börjar ju också i Suorva vilket är närmare Ritsem än vad Saltoluokta är.

Ett tips som jag kommer att tänka på är att ev svåra vad är lättast att vada på morgonen. På eftermiddag/kväll är det större flöden. Vi hade ett par vad under vår tur som var aningen knepiga, men inte omöjliga. Ni ska gå i slutet av augusti skrev du? Då lär flödena i jokkarna inte vara alltför farliga tänker jag, med tanke på att avsmältningen från fjällen inte är lika stor som tidigare udner sommaren.

Lycka till och god tur!

/Petra

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
..

Hej igen!

Jag har ingen särskild lägerplats att rekommendera sådär extra- det är ju fint nästan överallt :)

/Petra

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips