Vandring i Sarek

Hej!
Vi är tre stycken grabbar som ska vandra i sarek 21 - 30 augusti. Vi är inte helt gröna men har ändå aldrig vandrat något så stort som sarek.
Vi flyger tur och retur till Kiruna så det kommer bli buss/tåg ner till Gällivare för att sedan ta fjällbussen ut till Suorva. Räcker det med 9 dagar inklusive resa från och till Kiruna? Kommer detta bli något problem? Någon som gjort något liknande? :)

Färdvägen blir nog liknande http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43884

MVH Jocke

Sarek

Hejsan,

jag gick förra året från Ritsem (båt över t Vaisaluokta), på Padjelantaleden en bit och sedan ned genom Ruotesvagge. Därefter vek vi av norrut förbi Äphar, Slugga och avslutade i Saltoluokta för att därifrån åka tillbaka till Gällivare och tåget hem.

Sammanlagt var vi ute i 7 dagar plus två resedagar, och vi tog det dessutom väldigt lugnt. Så jag tycker att det låter som om tiden skulle räcka till för er. Ni börjar ju också i Suorva vilket är närmare Ritsem än vad Saltoluokta är.

Ett tips som jag kommer att tänka på är att ev svåra vad är lättast att vada på morgonen. På eftermiddag/kväll är det större flöden. Vi hade ett par vad under vår tur som var aningen knepiga, men inte omöjliga. Ni ska gå i slutet av augusti skrev du? Då lär flödena i jokkarna inte vara alltför farliga tänker jag, med tanke på att avsmältningen från fjällen inte är lika stor som tidigare udner sommaren.

Lycka till och god tur!

/Petra

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
..

Hej igen!

Jag har ingen särskild lägerplats att rekommendera sådär extra- det är ju fint nästan överallt :)

/Petra

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips